Svenska profiler: Med klara färger och en sällsynt skärpa för det genuint svenska, målade Linköpingskonstnären Johan Krouthén in sig i den svenska folksjälen.
Johan Krouthén - landskapens mästare
Mest läst i kategorin
Var plats har sina hjältar. Människor som genom sin gärning sett till att platsen hamnat i ett större sammanhang än dess geografiska placering.
Vad vore Västervik utan Ulvaeus och Wilander? Vad vore Uddevalla utan Thordén, Mora utan Zorn, Fjällbacka utan Läckberg och Linköping utan Krouthén?
Kanske överdriver jag en aning om konstnären Johan Krouthéns vikt för Linköping som stad. Men i de kretsar och inom den fakultet han verkade, är det han som fört Linköpings konstnärsfärger ut i världen.
Goda ekonomiska möjligheter
Krouthén föddes i ett burget hem i Linköping 1858, som son till Conrad och Hilda Krouthén. Släkten var från början från Norrköping och hade velat där som tenngjutare i generationer.
Johans föräldrar drev en framgångsrik manufakturaffär vid Stora Torget i Linköping. Johan gick grundskolan i läroverket i staden, men började redan som 14-åring att utveckla sina konstnärstalanger genom att hoppa av skolan.
Därefter började han jobba hos fotografen och konstnären Svante Leonard Lundholm.
Här sattes grunderna till Krouthéns blivande konstnärsskap. efter två år flyttade han till Stockholm och började på Konstakademiens principskola.
Här fortsatte övning i konstnärskapets grundkunskaper, något som den unge Krouthén snart började tröttna på.
Friare konstnärsskap lockade
Han kom därför att söka sig till konstnären Edvard Perséus, som drev en friare privat skola med mer praktisk praktik ute i verkligheten – ofta i miljön i och kring Gripsholms slott, varifrån en hel del skisser och målningar fortfarande finns bevarade.
Större utmaningar hägrade. Tillsammans med Nils Kreuger, Richard Bergh och Anders Zorn gav sig Krouthén ut i Europa 1881 för att skaffa inspiration, nätverk och känna in konstens trender.
1883 slog han följe med Oskar Björk ned till Skagen där han stannade för att känna in ljuset och den mycket speciella naturen.
Målade ur minnet
Krouthéns konstnärsskap var lite annorlunda. Han sågs ofta promenera länge i den miljö han skulle måla av.
Utan staffli och penslar gick han och tog in bilden, ljuset och känslan i naturen. Sedan gick han hem till ateljén och målade av bilden ur minnet.
Kanske var det metoden som skapade det konstnärskap som gjorde honom uppskattad och omtyckt. Han skapade en egen form av realism.
Målningen som blev hans genombrott utanför hemstaden, var “Stenigt landskap i Bohuslän” med en pojke som kommer barfota gående på en stenig väg.
När tavlan ställdes ut i Stockholm 1883 väckte den stor uppmärksamhet för just sin realism – ingenting verkar vara förskönat, som en kritiker uttryckte det.
Bytte minne mot fotografi
Just landskap kom att bli lite av Krouthéns signum genom livet. Först genom att måla direkt ur minnet det han sett – sedermera genom att anamma fotograferingskunskapen som han lärt sig under sina tidiga år.
Han fotograferade sålunda av platsen och målade sedan av bilden.
I takt med att hans landskapsmålningar blev allt fler, ändrades också hans konstnärsskap.
Från att ha varit avklädd realist, drog hans landskap alltmer åt idealismen under andra halvan av 1880-talet.
Som han själv uttryckte det: “…en målare ska skickligt och korrekt måla av naturen när den är som vackrast.”
Prisad i Paris
1889 hade han skickat sin målning “Vår i trädgården” till Salongen i Paris. där den fick Bronsmedalj.
Dock var han själv inte nöjd med den när den kom åter till Sverige, utan han lät lätta upp den och ge den mer ljus och skärpa.
1885 fick han och hans älskade Hulda Ottosson sitt första barn Johan Algot och året därpå lite sig Johan och Hulda. 1891 blev det tvillingar men bara en, Maria, överlevde och Hulda själv dog vid förlossningen.
Fler beställningar
Detta påverkade inte bara honom privat utan även hans konstnärsskap. Hans fria målningar avtog alltmer till förmån för beställningar från förmögna Linköpingsbor.
Porträtt och beställda miljöer kom nu att ta hans tid i anspråk.
Utöver beställningsverken fortsatte han måla den svenska sommaridyllen där färgerna och ljuset blev alltmer utpräglade och förstärkta, för att verkligen visa Sverige och Östergötland genom idealisten Krouthéns pensel – att visa naturen när den är som vackrast.
Idealism framför realism
Just detta fagra sommarmotiv med starka färger och en utpräglad idealism, kom att bli lite av ett varumärke för Krouthén.
Det uppskattades av hans kunder och då försörjningen för barnen och familjen, som med sin andra hustru Clara Söderlund, hade vuxit till sex barn, var inkomsten från målandet nödvändig.
Beställningarna och framför allt försäljningarna av målningarna blev nu allt viktigare och detta styrde målningarna till en mer stereotyp bild men en bild som lätt gick att omsätta.
Ändrades som person
Från att i studentkretsar ha setts vara en glad gamäng med glimten i ögat, blev Krouthén med tiden allt mer lite av ett original. Skalden Torgny Lindgren beskrev den åldrade konstnären på detta sätt under 1920-talet:
“Se Krouthén! Se Krouthén
Kragen stärkt, pariserblå kravatt
Kutig rygg, krumma ben,
Brillor och vidbrättad hatt
Spanskrör, ritstift och block
Av äppelblom och grönska ett flor
Och runtomkring en skock
Av ungar som skrattar och glor
Se Krouthén! Se Krouthén!
Kutig rygg, krumma ben”
Krouthén bodde kvar i Stockholm i resten av sitt liv men kom allt mer att åter vistas i Linköping.
Under förberedelserna för en utställning på Stora Hotellet i Linköping, fick han en hjärnblödning och avled på sitt hotellrum strax innan jul 1932.
Lästips:
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.