Dagens PS

Idag skrotas de sista gamla tunnelbanevagnarna

SL C6
EN C6:a på väg in till Slussen en vinterdag 2018. (Foto: Svenska Spårvägssällskapet/Persson)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 23 mars 2023Publicerad: 23 mars 2023

Har du varit i Stockholm, har du garanterat åkt med dem. Men nu har de sista tunnelbanevagnarna ur SLs första generation rullat klart. Idag ska de skrotas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var den första oktober 1950 som bandet klipptes. Sveriges huvudstad Stockholm hade fått sin första tunnelbanesträcka.

Från Slussen i Stockholms centrala delar, till den nya södra förorten Hökarängen rullade de första specialbyggda tunnelbanevagnarna.

SL C6

Det var en stor sak i Stockholm när de första tunnlarna började byggas under Södermalm på 1930-talet. (Foto: Stockholms stadsarkiv)

Planerna för tunnelbanan var stora. Det skulle bli ett underjordiskt (och för all del även överjordiskt) nätverk som skulle skapa kommunikationsvägar för den befintliga bebyggelsen, men också förutsättningar för de nya förstäder som planerades.

SL C6

De första tunnelbanevagnarna hette C1 och levererades 1949-50 till Stockholm. (Foto: SL)

En tunnelbana kräver tunnelbanetåg. Uppdraget att ta fram tagen gick till ASEA i Västerås och ASJ i Linköping som levererade de första 20 vagnarna av typen C1 till Stockholms Lokaltrafik 1949-50.

Väl mottagna

Typen fungerade utmärkt och blev väl mottagen av Stockholmarna och fick stå modell för alla kommande vagnar som levererades till SL under de närmaste 30 åren.

SL C6

Ett provtåg på väg mot Sätra just efter leverans. Från början var de vagnar som gick på Gröna linjen (17, 18, 19) gröna men målades senare om till den blåa färgen. (Foto: SL)

ANNONS

Och det är den vagns-eran som idag tar slut. De sista vagnarna av denna första generation tunnelbanetåg var av typen C6 och de rullade sina sista kilometrar i tunnlarna igår.

De första C6:orna levererades till SL 1971 och sedan byggdes totalt 160 vagnar under de kommande tre åren. Denna gång var det ASEA tillsammans med Hägglunds som stod för produktionen.

SL C6

En av de sista C6:orna ska just lämna Ropsten under en av de sista trafikdagarna. En era går i graven. (Foto: Wikicommons)

Nu väntar en snar skrotning och efter det är en era i Stockholms lokaltrafik över.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Läs också:

Plugga och få betalt samtidigt

Lär dig mer om Stockholms tunnelbana

 

 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]