Har du varit i Stockholm, har du garanterat åkt med dem. Men nu har de sista tunnelbanevagnarna ur SLs första generation rullat klart. Idag ska de skrotas.
Idag skrotas de sista gamla tunnelbanevagnarna


Mest läst i kategorin
Det var den första oktober 1950 som bandet klipptes. Sveriges huvudstad Stockholm hade fått sin första tunnelbanesträcka.
Från Slussen i Stockholms centrala delar, till den nya södra förorten Hökarängen rullade de första specialbyggda tunnelbanevagnarna.

Det var en stor sak i Stockholm när de första tunnlarna började byggas under Södermalm på 1930-talet. (Foto: Stockholms stadsarkiv)
Planerna för tunnelbanan var stora. Det skulle bli ett underjordiskt (och för all del även överjordiskt) nätverk som skulle skapa kommunikationsvägar för den befintliga bebyggelsen, men också förutsättningar för de nya förstäder som planerades.

De första tunnelbanevagnarna hette C1 och levererades 1949-50 till Stockholm. (Foto: SL)
En tunnelbana kräver tunnelbanetåg. Uppdraget att ta fram tagen gick till ASEA i Västerås och ASJ i Linköping som levererade de första 20 vagnarna av typen C1 till Stockholms Lokaltrafik 1949-50.
Väl mottagna
Typen fungerade utmärkt och blev väl mottagen av Stockholmarna och fick stå modell för alla kommande vagnar som levererades till SL under de närmaste 30 åren.

Ett provtåg på väg mot Sätra just efter leverans. Från början var de vagnar som gick på Gröna linjen (17, 18, 19) gröna men målades senare om till den blåa färgen. (Foto: SL)
Och det är den vagns-eran som idag tar slut. De sista vagnarna av denna första generation tunnelbanetåg var av typen C6 och de rullade sina sista kilometrar i tunnlarna igår.
De första C6:orna levererades till SL 1971 och sedan byggdes totalt 160 vagnar under de kommande tre åren. Denna gång var det ASEA tillsammans med Hägglunds som stod för produktionen.

En av de sista C6:orna ska just lämna Ropsten under en av de sista trafikdagarna. En era går i graven. (Foto: Wikicommons)
Nu väntar en snar skrotning och efter det är en era i Stockholms lokaltrafik över.
Läs också:
Plugga och få betalt samtidigt
Lär dig mer om Stockholms tunnelbana

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.