Hermès sätter ribban högt. Det ska helst kosta en förmögenhet och ta evigheter att komma över den mest åtråvärda Birkin-väskan. Den attityden kan nu kosta lyxtillverkaren som stäms av kunder som tröttnat på att vänta.
Hermès problem – för lyxiga för sitt eget bästa
Mest läst i kategorin
Den som vill köpa en handväska av den klassiska modellen Birkin får lägga ut minst 100 000 kronor.
Det har även visat sig att lyxhandväskan från Hermès är en bra investering eftersom den har skjutit i höjden i värde över årens lopp.
Den som vill ha en väska inom kort får följaktligen använda sina bästa kontakter för att komma in i den innersta Hermès-kretsen, eller snällt ställa sig i kö och vänta – i några år.
Kunder tröttnar på Hermès
Fransk attityd? Kanske det, men vissa kunder har börjat tröttna. Rejält.
Att låta kunder vänta på varor skapar mystik kring ett märke, det är Hermès och många andra inom modebranschen väl medvetna om.
Men det kan komma ett tillfälle när lyxen blir för lyxig för sitt eget bästa, och nu ser det ut som att champagnen runnit över även för Hermès.
Fick aldrig Birkin-väskor
Varumärket tas nu till rättegång i Kalifornien sedan två kunder fått vänta för länge på sina Birkin-väskor.
I rättsfallet står det att det franska modehuset utnyttjat sin egen position och sin “otroliga marknadsmakt” som kommer från den “unika önskvärdheten, den otroliga efterfrågan och det låga utbudet”.
Kunderna hävdar även att Hermès mer eller mindre tvingar till köp av andra produkter, för att man som kund ska få en möjlighet att köpa en Birkin. Något som bryter klart och tydligt mot USA:s antitrustlagstiftning, enligt CNN Style.
“The Hermès game”
Sådana processer har tillverkaren sedan tidigare redan nekat till. Likväl står det klart på bland annat sociala medier att den som vill ha tillgång till modehusets prylar också måste spela “the Hermès game”. Där gäller det att ha spenderat mindre förmögenheter inom bolaget innan man ens kommer på tal att få tillgång till en Birkin.
Oavsett hur det går i en eventuell rättegång handlar det i slutändan om lyx, och då kostar det att ligga på topp, menar Erwan Rambourg, global chef för konsument- och detaljhandelsforskning på HSBC.
“Du köper lyx för att vara en del av klubben.”
“Det är vad det handlar om. Det motverkar syftet om klubben är öppen för alla.”
Läs även:
Hemligheten bakom Europas största lyximperium. Dagens PS
Golfa med stil med nya Malle Golf från Louis Vuitton. Dagens PS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.