Dagens PS

Hela listan på Sveriges vackraste mahognyracers 2022

Dundersuccé för tävlingen om Sveriges vackraste runabout 2022. När resultatet räknades ihop så hade över 800 personer varit inne och röstat på urvalet från juryn. En stor del av rösterna kom dessutom från den internationella marknaden. Vilket fantastiskt engagemang.
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 24 aug. 2022Publicerad: 24 aug. 2022

I helgen avgjordes tävlingen där alla läsare under sommaren kunde rösta fram Sveriges vackraste runabout. Över 800 personer har varit med och lagt sin röst. Vinnaren presenteras längst ner i denna artikel.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Förutsättningarna var goda. Många läsare har de senaste året läst hundratusentals artiklar om Sverige unika kulturarv av klassiska båtar i olika former.

Men ändå kunde vi inte föreställa oss att över 800 personer skulle vara med och rösta om “Sveriges vackraste Runabout”.

Kunde rösta på 23 olika båtar

Juryn bestående av Anders Værnéus på Sjöexpress och Mikael Gullström (undertecknad) gick igenom många båtar för att slutligen komma fram till en lista på 23 riktigt snygga mahognyracers som på olika sätt representerar svensk båthistoria.

Undersökningen presenterades därefter för läsarna på Dagens PS där de kunde rangordna de olika båtarna på en skala 1-10. Men spridningen blev så mycket större än så.

ANNONS

Senaste nytt

Röster från många delar av världen

Den globala communityn kring runabouts började i sin tur sprida undersökningen vilket gjorde att det kom in röster från exempelvis Kalifornien, New York, Chicago, Tyskland, Holland, England och givetvis från våra grannländer.

När röstningen väl stängdes var det drygt 20 procent av alla svar som kom den internationella marknaden. Det hade vi inte förväntat oss och det visar hur stort intresse det finns för svenska klassiska båtar över hela värden.

Alla båtarna i fallande resultatordning

ANNONS

I fallande ordning presenteras här nedan resultatet av röstningen och vilket det genomsnittliga betyg respektive båt har fått av de dryga 800 respondenterna.

Håll till godo – vinnaren och den summerade listan hittar du längst ner i artikeln:

Plats 23. Phantom med 5,1 på en skala 1-10

Phantom

Foto: MYS arkiv

PHANTOM byggdes på Västerbrovarvet som ett examensprov för Lars Larsson (son till Hugo Larsson, en av Bröderna Larsson, ägare av varvet med samma namn i Kristinehamn) och kom att tävla i Mälaren Runt 1937 i sitt första race-utseende utan ruta och med ett ribbdäck i oregonpine.

Båttyp: Hydroplan/Tävlingsracer
Konstruktör: Bruce N. Crandall
Byggnadsår: 1937
Varv/byggare: Västerbrovarvet/Th Petterssons båtbyggeri
Motor: Gray Phantom Four/45 hk/1937
Fart knop: 40

Plats 22: Greta med 5,2 på en skala 1-10

Greta i HD

Foto: MYS arkiv

Ritad av Carl Plym 1929 och beställd av Carl Wittenström med namnet Vitesse. Historien farm till 1974 då den publicerades i Båtnytt med original Chrysler sexa och ägd av den legendariske motorjournalisten Gunnar Friberg. Inköpt som vrak och renoverad av Bosse Fränngård från sent 1990 till tidigt 2000.

ANNONS

Båttyp: Runabout / strykjärnsracer
Konstruktör: Carl Plym
Byggnadsår: 1928
Varv/byggare: Stockholms båtbyggeri AB
Byggnadsort: Stockholm
Motor: Mercruiser / 300 hk
Fart knop: 30

Plats 21: Fiorella med 5,6 på en skala 1-10

Fiorella

Foto: MYS arkiv

Båten byggdes på Bröderna Larssons varv i Kristinehamn efter C G Petterssons ritning och levererades år 1912. Förste ägaren var bankir Yngve Lindström, boende i Stockholm, men född i Kristinehamn. Bankir Lindström döpte båten till DRIVE.

Båttyp: Snabbgående motorbåt
Konstruktör: C G Pettersson
Byggnadsår: 1912
Varv/byggare: Bröderna Larssons Varv
Byggnadsort: Kristinehamn
Motor: Volvo BB/115 hk
Fart knop: 22

Plats 20: Cactus med 5,6 på en skala 1-10

Cactus

Foto: MYS arkiv

Cactus byggdes på AB Sjöexpress 1927 efter Carl Albert Fagermans ritningar. Båten var en av de minsta båtarna som byggdes med skarpa slag på varvet under 1920-talet. Beställare var Fru Kerstin Gilljam, Stockholm, och båten utrustades en 4-cylindrig Kermath med elektrisk start.

Båttyp: Snabbgående passbåt
Konstruktör: C A Fagerman
Byggnadsår: 1927
Varv/byggare: Sjöexpress
Byggnadsort: Brevik, Lidingö
Motor: Volvo Penta 60 hk
Fart knop: 16

ANNONS

Plats 19: Garfield med 5,7 på en skala 1-10

Garfield

Foto: MYS Arkiv

Garfield levererades våren 1937 till familjen Schwang av Gar Wood svenske representant Rönström & Bährne i Stockholm. Originalmotorn var en Chrysler Royal på 120 hk och båten döptes av familjen till Örjan II. Familjen Schwang behöll båten till 1978 då hon såldes på annons i Vi Båtägare.

Båttyp: Streamline Cabin Utility
Konstruktör: Gar Wood
Byggnadsår: 1937
Varv/byggare: Gar Wood Inc.
Byggnadsort: Maryville, Michigan, USA
Motor: Crusader 305, 220 hk
Fart knop: 35

Plats 18: Miss Ewa med 5,8 på skala 1-10

MissEwa

Foto: MYS arkiv

Båtens historia fram till att den hittades, utan motor i en lada utanför Wolfeboro i USA 1988, är okänd. Upphittaren var Christer Christensson, som lät renovera den i USA.

Båttyp: Runabout/22′ Cadet
Konstruktör: Chris-Craft
Byggnadsår: 1927
Varv/byggare: Chris-Craft
Byggnadsort: Algonac, Michigan, USA
Motor: GM V6/220 hk
Fart knop: 38

Plats 17: Camilla med 5,8 på skala 1-10

ANNONS
Camilla

Foto: MYS arkiv

Båten ritades vintern 1934-35 av Gideon Forslund som en snabbgående passbåt för Sjöexpress nya linje som lanserades 1935. Båten gavs en sittbrunn för sex personer framför motorn samt en akterbrunn (populärt kallat svärmorslucka) för ytterligare två åkande.

Båttyp: Runabout
Konstruktör: Henning & Gideon Forslund
Byggnadsår: 1935
Varv/byggare: Sjöexpress
Byggnadsort: Brevik, Lidingö
Motor: Chevrolet 502 V8, 450 hk
Fart knop: 35

Plats 16. Ninnie III med 5,9 på skala 1-10

Ninnie III

Foto: MYS arkiv

Båtens tidigare historia är än så länge okänd, men enligt gamla skruvhål midskepps har hon någon gång hetat ACMA II. 1956 köptes båten på ett varv under Skurubron av Bengt Widegård, Stockholm.

Båttyp: Essbåt
Konstruktör: Gideon Forslund
Byggnadsår: 1935
Varv/byggare: Forslunds varv
Motor: Ford V6/144 hk, 1969
Fart knop: 33

Plats 15:  Letos IV med 6,1 på skala 1-10

Letos i HD

Foto: MYS arkiv

ANNONS

Letos IV är ritad av ingenjör Erik Sonnegård och byggdes 1947 på familjens såg Nykvarn Såg i Österåker av båtbyggare Isak Nyblom från Runö, Estland. All mahogny till båten sågades ut ur en enda stock från Honduras. 1950 sålde Erik båten till Vaxholmspolisen som kombinerad tjänstebåt och löneförmån åt polischefen Tore Skans.

Båttyp: Runabout
Konstruktör: Ing. Erik Sonnegård
Byggnadsår: 1947
Varv/byggare: Nykvarns såg
Byggnadsort: Österåker
Motor: Mercruiser 5,7 V8, 260 hk
Fart knop: 38

Plats 14: Solavæ med 6,3 på skala 1-10

Solavae

Foto: MYS arkiv

Solavæ köptes på våren 1921 av rektor Albert J:son Værnéus (nuvarande ägarens farfars far) av Kronstedt, Kastengren & Co på Birger Jarlsgatan 6 i Stockholm och kördes under andra veckan i juli 1921 ned på egen köl till familjens sommarställe i Rimforsa vid Kinda kanal, fyra mil söder om Linköping.

Båttyp: Expressmotorbåt
Konstruktör: Carl Severin Andrée
Byggnadsår: 1921
Varv/byggare: AB Andrée & Rosenqvist OY
Byggnadsort: Åbo, Finland
Motor: Andros L41, 4 cyl, 16 hk
Fart knop: 18

Plats 13. Långa Lisa med 6,3 på skala 1-10

Långa Lisa i HD

Foto: MYS arkiv

Långa Lisa är en av de så kallade Plym-droskorna och kom i familjen Gernandts ägo 1961. Köpeskillingen var då 2000 kr säljaren var Direktör Bo Westerberg i Stockholm. Hon var först bestyckad med en Gray Marin Super Eight 160 på 175 hkr.

ANNONS

Läs mer: Bakgrunden till Plym-droskan

Båttyp: Plym 8
Konstruktör: Carl Plym
Byggnadsår: 1930
Varv/byggare: Stockholms båtbyggeri AB
Byggnadsort: Saltsjöbaden
Motor: Chevrolet V8 350/300/1979
Fart knop: 35

Plats 12: Laila med 6,4 på skala 1-10

Laila i HD

Foto: MYS arkiv

LAILA ritades 1935 åt ingenjör Max Gumpel och utrustades med en Kermath Sea Wolf 225 hk., som gav ca 40 knop i toppfart.

Båttyp: Stegbåt, hydroplan
Konstruktör: Ruben Östlund
Byggnadsår: 1935
Varv/byggare: Kungsörs Båtvarv
Byggnadsort: Kungsör
Motor: Chevrolet V8 454 Cu.in
Fart knop: 45

Plats 11. Calypso med 6,4 på skala 1-10

Calypso

Foto: MYS arkiv

Båten ägs av Robert Boije i Linköping som köpte båten för cirka 10 år sedan av Claes Ericsson som lät renovera båten i mitten av 80-talet.

ANNONS

Båttyp: Runabout
Konstruktör: Chris-Craft
Byggnadsår: 1938
Varv/byggare: Chris-Craft
Motor: Chris Craft / 300 hk
Fart knop: 40

Plats 10. Eva med 6,5 på skala 1-10

Eva i HD

Foto: MYS arkiv

Hösten 1929 ritade Carl Plym på en 8-meters passbåt efter en resa till USA för att studera amerikansk motorbåtsproduktion. En serie om tio båtar projekterades, men sannolikt byggdes endast åtta. Flera byggdes med en coupé över främre sittbrunnarna då de var tänkta att användas som båttaxi i samband med Stockholmsutställningen 1930. Tyvärr hann aldrig Carl Plym utveckla båtarna färdigt innan han så tragiskt omkom våren 1930. Eva levererades som coupé till arkitekten Sigurd Leverentz.

Läs mer: Historien om Plym-droskorna

Båttyp: Plym 8 sedan
Konstruktör: Carl Plym
Byggnadsår: 1930
Varv/byggare: Stockholms båtbyggeri AB
Byggnadsort: Saltsjöbaden
Motor: Rolls Royce B81/250 hk
Fart knop: 30

Plats 9. JP III med 6,5 på skala 1-10

JP III

Foto: MYS arkiv

Båten köptes av postorder och retailentreprenören J.P. Åhlén och levererades den 14 april 1931. Han gav henne namnet JP III . Hon var då som nu utrustad med grön läderklädsel, cabriolet samt 10 st fotstegsplattor.

ANNONS

Båttyp: Runabout
Konstruktör: Chris-Craft
Byggnadsår: 1930
Motor: Chris Craft V8/250 hk orginalmotorn
Fart knop: 42

Plats 8: Marara med 6,5 på skala 1-10

Marara

Foto: MYS arkiv

Båten ritades och byggdes åt major Nils Ahlström 1929 och döptes till BUDDE II och med originalmotorn, en 6 cylindrig Hall-Scott på 200 hk var toppfarten 36 knop. Major Ahlström var direktör på Kreuger & Toll och kusin till Ivar Kreuger. Efter Kreuger-kraschen 1932 såldes hon till generalkonsul Henke och döptes om till MARARA Il och användes flitigt fram till krigsutbrottet.

Båttyp: Stegbåt, hydroplan
Konstruktör: Ruben Östlund
Byggnadsår: 1929
Motor: Chevrolet 502 EFI 99/445 hk
Fart knop: 45

Plats 7: Sjökatten med 6,7 på skala 1-10

Sjökatten

Foto: MYS arkiv

Gunvor Welin-Berger, dotter till Gösta Åhlen (grundaren av Åhlens varuhus) beställde båten av Gunnar Bjöklund, som då drev Ingmarsö Båtvarv, där han 1957 byggde en båt enligt hennes önskemål. Gunnar Björklund fick ganska fria händer att designa, och båten är alltså hans eget verk från början till slut.

Läs mer om Sjökatten: Det okända mästerverket

ANNONS

Båttyp: Runabout
Konstruktör: Gunnar Björklund
Byggnadsår: 1957
Varv/byggare: Ingmarsö Båtvarv
Byggnadsort: Ingmarsö
Motor: Chrysler Marin V8/225 hk
Fart knop: 35

Plats 6: Scout med 6,7  på skala 1-10

Scout

Foto: MYS arkiv

Scout beställdes av ingenjören Waldemar Grönberg, Stockholm, och levererades den 3/6 1939 från varvet. Grönberg hade behov av en snabb passbåt i Stockholms skärgård och utrustade henne därför med en Chrysler Majestic, rak 8 på 160 hk, med vilken hon toppade strax över 35 knop.

Läs mer om Scout: Mahognyracern som vägrade dö. 

Båttyp: Runabout
Konstruktör: Gideon Forslund
Byggnadsår: 1939
Varv/byggare: Sjöexpress
Byggnadsort: Brevik, Lidingö
Motor: MerCruiser, 6,2 l, 330 hk
Fart knop: 37

Plats 5: Kurre II med 6,8 på skala 1-10

Kurre

Foto: MYS arkiv

1937 byggdes KURRE II på beställning av direktör Gunnar Lindmark. Gunnar finansierade köpet genom att dels sälja halvracern KURRE I och dels genom ersättning från en av sina många uppfinningar, spritgasköket Punker.

ANNONS

KURRE var från början utrustad med en Ford sidventils V8:a på 85 hk. Rattstång, ratt, styrsnäcka och golvväxelspak var även de hämtade från Fords samtida bilmodeller.

Båttyp: Essbåt
Konstruktör: Gideon Forslund
Byggnadsår: 1937
Varv/byggare: Forslunds varv
Byggnadsort: Marieberg, Stockholm
Motor: Ford Sidventils V8, 1951, ca 160 hk
Fart knop: 30

Plats 4: Gray med 6,9 på skala 1-10

Gray

Foto: MYS arkiv

Båten togs till Sverige av Gar Woods generalagent, AB Rönström & Bährne och ställdes ut i deras stora monter på KMKs stora båtutställning i Auditorium vid Norra Bantorget 1937 tillsammans med nuvarande Knock on Wood och Miss Gar Wood.

Båten såldes efter mässan till ingenjör Torsten Jutgård, Stockholm, som hade den svenska agenturen för den amerikanska marinmotorn Gray, efter vilken båten också döptes.

Båttyp: Gar Wood 22 Custom Runabout
Konstruktör: Gar Wood
Byggnadsår: 1937
Varv/byggare: Gar Wood Inc.
Motor: Crusader 454, 360 hk, 1996
Fart knop: 43

Plats 3. Wanderer med 7,1 på skala 1-10

Wanderer

Foto: MYS arkiv

ANNONS

Båten är en 3-sittbrunnars Hacker Craft ritad 1929 av John L. Hacker och specialbyggd av Hacker Boat Company i Silver Bay, New York state, under 1986 åt den dåvarande VDn för Donzi Marine I Florida, Gordon Houser.

1986 var det år då Hacker Boat Company började nyproducera båtar utifrån lätt modifierade originalritningar.

Båttyp: Hacker Craft, 3-brunnars runabout
Konstruktör: John L Hacker
Byggnadsår: 1987
Varv/byggare: Hacker Boat Company
Byggnadsort: Silver Bay, New York
Motor: Crusader 454/280 hk/1986
Fart knop: 43

Plats 2. Rum Runner med 7,2 på skala 1-10

Rum Runner

Foto: MYS arkiv

Tidigast kända ägare var Bröderna Rybergs Lackeringsverkstäder i Uppsala. 1951 köpte familjen Eric Jönsson Darten av Bröderna Ryberg och hon fick Risholmen söder om Tynningö som ny hemmahamn.

Båttyp: Dart
Konstruktör: Webb C. Hayes
Byggnadsår: 1930
Varv/byggare: Dart Boats Inc.
Byggnadsort: Toledo, Ohio, USA
Motor: Mercruiser 350 magnum/300 hk
Fart knop: 40

Plats 1 och vinnare:  Lovisa med 7,7 på skala 1-10

Lovisa i HD

Foto: MYS arkiv

ANNONS

Hon köptes av familjen Bonnier och såldes senare vidare till Stickan Anderssons son Lars. Därefter en tredje ägare, sedan nuvarande. Fullständig renovering skrov och motorer 2003 vid Kungsörs varv. Är idag i ett toppskick.

Läs mer om Riva-båtar:
Rivas okända mästerverk
Rivas jubileumsmodell och David Beckham

Båttyp: Riva Super Aquarama
Konstruktör: Riva
Byggnadsår: 1963
Varv/byggare: Riva
Byggnadsort: Italien
Motor: 2×350 hk
Fart knop: 43

Kommentarer undersökningen

Många kan ha åsikter om resultatet det är en ytterst subjektiv värdering av hur vacker man tycker en båt är. Det syns tydligt i datan från undersökningen då det är en stor skillnad på de olika respondenternas värdering.

Vi ser båtar som fått betyg 10 och betyg 1 av en annan person som röstat. Det gäller speciellt de båtar som har lite spektakulär design. Men en sak är otvetydig – med ett genomsnittligt betyg på hela 7,7 är Lovisa den båt alla drygt 800 personer röstade fram som den vackraste båten 2022.

Avslutningsvis vill vi slå ett stort slag för MYS, Motor Yacht Society och deras frivilliga arbete med att upprätthålla ett digitalt arkiv, MYS-arkivet 2.0, som man nyligen gjort publikt.

Det är en fantastisk informationskälla där alla kan söka historia, ägarlängder och bilder på Sveriges klassiska båtar.

BåtByggårTypKonstruktörGenomsnitt skala 1-10
Lovisa1963Riva Super AquaramaCarlo Riva7,7
Rum Runner1930Dart RunaboutWebb C. Hayes7,2
Wanderer1987RunaboutJohn L. Hacker7,1
Gray1937RunaboutGar Wood6,9
Kurre II1937EssbåtGideon Forslund6,8
Scout1939RunaboutGideon Forslund6,7
Sjökatten1957RunaboutGunnar Björklund6,7
Marara1929StegbåtRuben Östlund6,5
JP III1930RunaboutChris-Craft6,5
Eva1930Plym 8Carl Plym6,5
Calypso1938RunaboutChris-Craft6,4
Laila1935HydroplanRuben Östlund6,4
Långa Lisa1930Plym 8Carl Plym6,3
Solavæ1921PassbåtCarl Severin Andrée6,3
Letos IV1947RunaboutErik Sonnegård6,1
Ninnie III1935EssbåtGideon Forslund5,9
Camilla1935RunaboutGideon Forslund5,8
Miss Ewa1927RunaboutChris-Craft5,8
Garfield1937Streamline CabinGar Wood5,7
Cactus1927PassbåtCA Fagerman5,6
Fiorella1912PassbåtCG Petterson5,6
Greta1928PassbåtCarl Plym5,2
Phantom1937HydroplanBruce N. Crandall5,1
ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]