Förväntningarna var skyhöga på den bil som skulle ersätta den omåttligt populära Bubblan. Och Volkswagen Golf har verkligen hållit måttet.
Bubblans ersättare fyller 50 år
Mest läst i kategorin
Med en storsäljare i modellprogrammet som började närma sig 35 år i produktion, var nervositeten påtaglig ityska Volkswagens ledning.
Den gamla och omåttligt populära bubblan sålde fortfarande bra, men en ersättare var ju snart nödvändig att ta fram,
Att den nya bilen skulle uppfylla samma funktioner och krav som Bubblan, var en av grundstenarna. Men den skulle också helt bryta banden med den gamla storsäljaren och skapa sig en egen grund att stå på.
Efter många förslag och lika många provskisser, var det till slut designern Giorgetto Giugiaro på den italienska designfirman Italdesign som fick det ärofyllda uppdraget att ta fram en ny storsäljare på marknaden.
Skyhöga förväntningar
Förväntningarna var därför skyhöga när slutligen den nya bilen presenterades för allmänheten i München i juli 1974.
Designern Giorgetto Giugiaro hade gjort sitt jobb. Den nya bilen såg ut som den gamla Bubblans motpol. Grundkonceptet var fortfarande detsamma. Med två dörrar, fyra till fem sittplatser och något större bagageutrymme, så uppfyllde den alla krav.
Men exteriört var den något helt nytt. Inte ett runt hörn fanns det på hela bilen och den numera vattenkylda motorn satt numera därframme under en vanlig motorhuv.
Senaste nytt
Döpt efter strömmen
Golf skulle den heta. Uppkallad efter Golfströmmen. Men skulle den verkligen sälja?
I dag vet vi. Golf blev en dundersuccé. Blev på många sätt trendsättare och fick en egen storleksklass uppkallad efter sig; Golfklassen.
Efter en försäljning som räknas i mångmiljoner per generation, presenterades i år generation 8,5 av VW Golf.
Många varianter
Många mil har de rullat sedan presentationen för 50 år sedan och många specialvarianter har tagits fram under åren där den klassiska GTI är den mest kända.
Framtiden för Golf ser även den ljus ut. Länge såg det ut som att Volkswagen skulle skrota namnet Golf till förmån för nytänket ID.3.
Men nya signaler från Wolfsburg låter höra att generation 9 av Golfen blir hel-elektrisk och kommer ta Golf-namnet in i framtiden
Man skrotar inte en ikon.
Läs också
Golf GTI – Succébilen växlar upp (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.