Dagens PS

42 döda i Sveriges största tågolycka

Getå tågolycka
Med 80 km/h körde snälltåget rakt ut i tomma intet och rasade ned åtta meter innan det tog stopp. 42 personer omkom i tågolyckan som blev Sveriges största genom tiderna. (Foto: Gottfrid Svensson/Järnvägsmuseet)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 27 nov. 2023Publicerad: 27 nov. 2023

I 80 km/h rusar tåget fram utmed Bråviken. Vid Getå finns plötsligt ingen järnvägsbank. Olyckan är ett faktum och 42 personer mister livet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det pampiga ångloket F1200 var SJ:s stolthet. Endast fyra år gammalt, levererat av den stora mekaniska verkstaden Nydqvist & Holm i Trollhättan, och hela 143 ton tungt.

Den första oktober 1918 hade F1200 kopplats på tåget från Malmö. Man hade bytt ut systerloket F1271 i Mjölby, för att ta tågsetet de sista 25 milen upp till Stockholm.

tåg
Det är ett mäktigt lok, F1200, och Statens Järnvägars stolthet när det som första lok i den nya F-serien, levererades 1914. (Foto: Järnvägsmuseet)

12 minuter sent lämnade tåget Norrköping för nästa stopp Åby, för att sedan fortsätta utefter Bråvikens strand upp mot Nyköping.

Torka och regn

Det hade varit en torr sommar med ständiga högtryck som avlöst varandra.

I slutet på augusti hade dock vädret svängt, och då i början av oktober, hade det regnat i stort sett oavbrutet i en månad.

Klockan 18:54 lämnade tåget Åby för att i 80 km/h kämpa sig upp för backarna mot Kolmårdens höjder.

olycka
Strax norr om Norrköping ligger Åby station, den sista station som kvällståget mot Stockholm kom att stanna vid. (Foto: A.O./Järnvägsmuseet)
ANNONS

Knappt två timmar tidigare hade ett södergående godståg med dubbla ånglok passerat sträckan utan att något märkligt noterats, så det var bara det eviga regnandet som störde lokföraren och eldaren ombord.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Dålig sikt

I höstkvällen var det beckmörkt och sikten föröver på det mäktiga loket var allt annat än god.

Hade det varit en ljus, molnfri höstkväll, hade kanske lokföraren noterat att telestolparna, som följde järnvägsbanken, började stå väldigt snett.

Plötsligt fanns det ingen järnvägsbank framför tåget. Istället en stor grop.

I full fart rusade tåget ut i tomma intet, innan gravitationen fick tag på det och drog ned lok och sju vagnar ned mot vattnet.

olycka
Loket välte åt höger och drog med sig sju av tågets tio vagnar ned i rasmassorna. (Foto: Birger Eklid)

Det blev tvärstopp när loket slog i gruset och stannade.

Vagnarna som drogs med ned i raset, var samtliga byggda med vagnskorgar i trä som nu mosades under varandra.

ANNONS

Panik utbröt på platsen.

De tre sista vagnarna i tåget hade klarat sig bra. De två sista stod fortfarande kvar på järnvägsbanken, restaurangvagnen hängde över kanten. De övriga sju rymde ett stort antal fastklämda eller skadade passagerare.

Glödande kol

Snart blev det ännu värre.

Glödande kol från det havererade ångloket regnade ned över de krossade trävagnarna och snart stod flera av dem i lågor.

Getå
När glödande kol från ångloket kom i kontakt med de splittrade trävagnskorgarna tog det inte lång tid innan vagnsresterna stod i ljusan låga. Och det var också i branden som de flesta av de 42 omkomna miste livet. (Foto: Birger Eklid)

Lokföraren klarade sig märkligt nog med bara en bula, medan eldaren klämdes fast under loket och miste livet i läckande ångor från loket.

När räddningspersonalen kom till platsen i Getå och började inse vidden av händelsen, kunde de slutligen räkna in 42 döda och 41 skadade av de 170 passagerare som totalt befunnit sig på tåget.

Varför hände det?

ANNONS

Orsaken till olyckan blev självklart en alarmerande fråga. Och svaret kom att bli enkelt och naturligt.

Den torra sommaren hade först torkat ut banvallen på platsen, så pass mycket att torrsprickor förmodligen hade bildats långt ned i banvallens underliggande jordlager.

Getå
Av vagnarna som var med i tåget, blev sju totalförstörda vid olyckan. De övriga tre skrotades ut efter andra världskriget. (Foto: Birger Eklid)

När så det ymniga regnandet ersatte torkan, blev banvallen vattensjuk. Den gav till slut med sig och rasade ned mot Bråviken.

Makalös bärgning

Genom en fantastisk bärgningsinsats lyftes det 143 ton tunga loket upp ur gropen i Getå, renoverades och sattes åter i tjänst den 21 maj 1919. I dag finns det bevarat på Järnvägsmuseum i Gävle.

Av vagnarna som var med i tåget, blev sju totalförstörda vid olyckan. De övriga tre skrotades ut efter andra världskriget.

olycka
Räddningspersonal börjar bära bort omkomna kroppar ur de förkolnade resterna av de vagnar som brann upp i tragedin. (Foto: Gottfrid Svensson /Järnvägsmuseet)

Med sina 42 dödsoffer är olyckan i Getå den största i svensk järnvägshistoria.

ANNONS

I dag står fortfarande en minnessten kvar på platsen vid olyckan för att påminna om vad naturens nycker kan orsaka för skador.

Ingen fick skulden

Olyckan avskrevs som just en olycka, som ingen kunde anses ha ansvar för. Dock påskyndandes arbetet med att ta fram geotekniska rekommendationer för anläggande av banvallar, hamnar och vägar.

Raset i Getå var nämligen inte den första i Sverige där konstruktioner hade rasat iväg.

I industrialiseringens spår hade behovet av mänskligt gjorda fyllningar och formationer, ökat lavinartat. Kunskapen hade i sin tur hamnat på efterkälken efter viljan att bygga.

olycka
Restaurangvagnen står och väger på kanten ned till rasområdet. Den klarade sig med nod och näppe och tog inte heller eld i den efterföljande eldsvådan. (Foto: Birger Eklid)

Decennierna efter, ökade kunskapen snabbt kring hur natur och människa bäst ska kunna samarbeta vid anläggningsprojekt. I slutet av 1940-talet kunde slutligen geoteknik vara ett eget etablerat ämne.

Läs mer:

Om John Bauers liv bland tomtar och troll

ANNONS

Om S/S Per Brahes liv, kantat av död och olycka

Om olyckan här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Privatekonomi

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

22 dec. 2024
Spela klippet
Fonder

Sveriges fondsparande på nya rekordnivåer

22 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]