Det var verkligen något speciellt som låg där under trasiga presenningar och slitna snören. Föga anade jag då att Vera och hennes öde skulle följa mig genom livet.
Fyndet i Stäket – den allra sista Vera
Mest läst i kategorin
1988. Det var en tid innan körkort. Nyss fyllda 14 år och redan biten av den klassiska båtflugan.
Mor min var snäll. Körde de längre sträckorna när något varv eller en marina skulle besökas utanför Stockholms tunnelbanenät.
Stäket var en sådan plats. Långt borta och lite spännande. Det låg dessutom utanför mina vanliga jaktmarker.
Snacket hade dock gått om att det skulle ligga lite roliga båtar där.
Så en lördag hade min övertalningsförmåga gett framgång. Mor startade bilen och kosan styrdes västerut.
Ute på landet
I dag är Stäket, som för övrigt hör till förorten Jakobsberg, en mycket mer integrerad plats i Stockholms närhet än det var år 1986. Då var det landet, och långt utanför bebyggda områden.
Marinan låg som en egen exploaterad planet i ett annars grönt område. Här såg det ut som det gör på marinor och varv – en kreativ blandning av struktur och kaos.
Ju längre ut från bryggorna vi gick, desto stökigare blev det. I mina ögon samtidigt desto mer intressant.
För det är ju bland stöket ute i hörnen som de bortglömda och tappade fynden finns. Båtarna som allt mer sällan får omsorg och som varvets antipati växer starkast mot.
Senaste nytt
Stor och övergiven
Längst ut norr, där varvets område gränsade mot annan-mans-land, stod något stort. Något som någon tappat suget för. Presenningarna hängde, och en trött hand vilade över hela båten.
Nyfikenheten växte. Båten var stor och helt byggd i mahogny. Skarpa slag och en look som jag aldrig tidigare sett.
Var den amerikansk? Mycket av linjerna skvallrade om det.
Dubbel botten. Listkravell och hela stuket liksom sade “inte svensk”.
Ägaren av marinan var inte svår. Med ägarens namn och nummer på en papperslapp, satt jag snart i telefonen med båtägaren själv i luren.
Visst, han hade tappat sugen, men tyckte fortfarande att båten var fin och värdefull. 45 000 kronor ville han ha för att släppa den som den låg.
Ärligt talat så var det jag som släppte den.
Mycket pengar i dag för ett objekt och ännu mer för 40 år sedan. Det blev några bilder från besöket som sedan sattes in i en pärm.
Tappade kontakten
Åren gick.
Bilderna i pärmen retade nyfikenheten emellanåt. Vad var det för bygge egentligen? Den ropade som sagt USA men ändå inte. Var den ändå svensk?
Svaret kom liksom på måfå. I jakten på en annan båts historia beställdes dagstidningskopior från Malmö rörande ett varv som haft en kort men mycket livaktig period med motorbåtbyggnad i slutet på 1920-talet.
Kopiorna kom med massor av spännande och okänd information. Bland alla artiklar, fanns först en ritning på en båt som kändes bekant, och därefter en bild på samma båt sjösatt.
Bingo!
Mysteriet kring båten i Stäket var löst. Lunds Skepps & Yachtvarv hette varvet som byggt henne 1930. Till råga på allt, stod också beställarens namn i artikeln.
Oscar Widner.
Har du läst Dagens PS under den senaste veckan, har du sett artiklarna om denne man, och hans bilar och båtar. En fantastisk yachtman som gick bort alldeles för tidigt i en bilolycka 1934.
Båten i Stäket kom att bli Oscar Widners sista beställda båt, och döptes till Vera VI vid sjösättningen i Limhamn 1930. En gåta var nu löst och pusselbitarna hade hittat sin plats.
Men sedan då?
Efter att ha tappat greppet om Vera VI under många år, väcktes till slut nyfikenheten – kan hon leva än?
Övergiven – igen
Efter tips från en kamrat som sett henne i vattnet i början på 1990-talet, landade efterforskningarna till slut i ett stort och slitet presenningshus väster om Stockholm.
En ny entusiast hade tagit över och självklart påbörjat arbetet med att riva ur den gamla inredningen för att bygga en ny efter eget huvud.
Men sedan hade det tagit stopp och lusten att vårda gamla Vera VI hade återigen falnat.
Står Vera kvar?
Nu står hon förhoppningsvis kvar i sitt båthus och väntar på framtiden.
Jag säger förhoppningsvis, för nu är det länge sedan jag senast besökte henne.
Hon borde verkligen också räddas. Blir det du som gör det?
Läs mer:
Om Oscar Widners båtar, bilar och liv. (Dagens PS)
Om Oscar Widners Vera V (Dagens PS)
Om Lunds Skepps & Yachtvarv idag
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.