Under 1965 räddades det vackra ångfartyget SS Norrtelje från att skrotas av ett gäng entusiaster. Nu hänger bilan åter tung över det vackra fartyget.
Förbannelsen över SS Norrtelje – kan skrotas
Mest läst i kategorin
Ända sedan hon sjösattes år 1900 har det vackra fartyget S/S Norrtelje varit omtalat som ett av skärgårdens vackraste fartyg.
Beställaren, Norrtelje Ångfartygs AB, hade låtit ingenjörerna H.A. Bertheau och Ernst Hernberg konstruera ett stort, snabbt och vackert fartyg som skulle klara av att trafikera hela skärgården samt över till Ålands skärgård.
Hon blev också ett mycket uppskattat fartyg av sina passagerare och kom att gå i många trader i norra skärgården under de kommande 60 åren.
1965 verkade dock hennes saga all. Hon var då mycket sliten efter alla år och låg för upphuggning på Finnboda varv i Stockholm.
Räddad för första gången
Det fanns dock många röster som höjdes för att rädda fartyget till framtiden, och de som den gången drog henne ur skrotningsdödens käftar var resebyrån Nyman & Schultz.
Norrtelje blev nu bolagets flytande kontor nedanför slottet i Stockholm. Denna lösning höll dock bara två år innan fartyget åter var till salu och hotet om skrotning återkom.
Senaste nytt
Åter till Norrtälje
Norrtälje stad fick då erbjudandet om att köpa “hem” henne till hamnen för 225 000 kronor.
Staden ansåg sig dock inte ha råd med engagemanget. Istället blev det en privat stiftelse som denna gång gick in och köpte henne.
Sedan dess har S/S Norrtelje legat i Norrtäljes inre hamn som fast förtöjd restaurang. Under åren har ett antal stora arbeten genomförts, men nu står stiftelsen som fortfarande äger fartyget, för sin största utmaning.
12 miljoner behövs
Vid en inspektion bedömdes fartyget ha stora renoveringsbehov. Kostnadsbilden ligger i dag på cirka 12 miljoner för att återställa fartyget i det skick som krävs för att kunna fortsätta fungera som idag.
För att nå ut med behovet om ekonomiskt stöd har ägarstiftelsen bildat kampanjen “Länge leve SS Norrtelje” med målet att ge fartyget en framtid.
Planen är att privatpersoner, sponsorer och även kommunen ska gå in med lika delar var. Något som Norrtälje kommun redan sagt ja till.
Förhoppningsvis kommer “skärgårdens okrönta drottning” åter kunna räddas från skrotningen. Kanske kommer även du kunna ge ditt bidrag till hennes framtid?
Läs mer här:
Om när S/S Norrtelje kom hem igen
Om när strömlinjeformen gick till sjöss (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.