Med hjälp av kunniga och duktiga svenska tävlingsförare, stod snart den nya tyska sportbilen Porsche på alla unga grabbars önskelistor.
Fem svenska legendarer med Porsche i blodet
Mest läst i kategorin
När den nya tyska sportbilen Porsche skulle lanseras på den svenska marknaden, var racingen en marknadsföringsväg som den svenska agenten SAAB-Scania valde att satsa på.
Här är de fem mest framgångsrika förarna som körde under blågul flagg och satte definitivt Porsche på kartan som en mycket potent liten bil.
1. CeGe Hammarlund
Eller Carl-Gunnar som han faktiskt var döpt till. Frågar du din morfar så vet han garanterat vem denne man är.
Som programledare för det omåttligt populära radioprogrammet Sveriges Bilradio mellan 1956 och 1973 blev hans glada Hejsan-Hejsan synonymt med honom.
Inte bara en radioröst
Men vad som kanske inte är lika känt är att han dessutom var en mycket skicklig tävlingsförare med stora framgångar bakom ratten på sina många Porschebilar.
Med segrar i både Svenska Rallyt och Midnattssolsrallyt 1954 blev han känd inte bara i Sverige utan även internationellt.
När han dessutom vann fyra SM-guld på raken åren 1959-1962, så kokade det hemma i rallystugorna.
Han var dessutom en sann showman, som gärna både tutade och blinkade omkring när han skulle passera någon långsammare konkurrent på banan.
2. Harry “Rally-Harry” Bengtsson.
Det sägs ju att det tar några sekunder att få ett smek- eller öknamn. Men en livstid att bli av med det.
Så blev det efter Harrys seger i Midnattssolsrallyt 1956 då Harry, ganska så otippad, vann hela tävlingen med sin Volkswagen 1200 från samma år.
Aftonbladet refererade hela balunsen och kallade Harry just för Rally-Harry i en bisats. Men det bet sig fast och så fick det bli.
Började med en lotteri-vinst
Harrys karriär började i pappas Chevrolet från innan kriget. Men i drömmarna rattade han VW. Och efter en vinst på 5000 kronor i ett Barnens Dag-lotteri så kunde han köpa sin första egna Bubbla och börja köra.
Karriären utfördes därefter endast i Folkvagnar eller Porschar där nog Bubblorna kom att bli favoriter.
1958 blev Harry Nordisk mästare i rally och under hela 1950-talet tävlade han framgångsrikt på bana med Porsche, även nere på kontinenten.
3. Gert Kaiser.
Bilhandlaren på Frejgatan som kom till Stockholm strax innan kriget, som ung på flykt fån den framväxande nazistiska regimen i Tyskland.
Blev efter kriget en mycket välkänd tävlingsförare med Porsche-logotypen flytande i blodet.
Svenskt fartrekord
Gert Kaiser presenterade sig för allmänheten ordentligt då han på morgonen den 22 juli 1955 slog det svenska fartrekordet på allmän väg med 210,7 km/h.
Bilen har körde var förstås en Porsche, men en ovanlig 550 Spyder. För dig som kan din filmhistoria var det en systerbil till den bil som James Dean några månader senare skulle köra ihjäl sig i.
Gert Kaiser var mycket aktiv på tävlingsbanorna – både hemma i Sverige samt ute i Europa.
Bakom ratten på någon av hans Porschebilar deltog han bland annat i Mille Miglia, tävlingar på Nürburgring, Berlin Grand Prix, Sveriges Grand Prix, Rally des Alpes, Rally Monte Carlo och körde i samtliga Midnattssolsrallyn mellan 1952 och 1957.
Han var även en framgångsrik seglare och blev svensk mästare i 5m R-yacht mellan 1990-1997. Kaiser importerade och ägde ett antal Riva-runabouts samt Zarah Leanders Gar Wood från 1939.
4. Allan Borgefors
En av de som som satte stort avtryck i racingvärlden på 1950-talet. Född i Åby utanför Norrköping och arbetade där som grävmaskinist.
Dock är det motorsporten som tidigt fångar Allans hjärta. Och framför allt var det bakom ratten på en Porsche som han skulle skörda framgångar med i resultatlistorna.
Första gången han kom på pallen var i Hedemoraloppet 1954 då han kom trea efter de andra två Porscheförarna Richard von Frankenberg och Gert Kaiser.
Den första stora segern kom 1955 då han vann Midnattsolsrallyt i en Porsche 356. Sedan deltog han i Kristianstads GP 1957 men hade då bytt till en Ferrari som han också kör framgångsrikt med i några senare tävlingar.
5. Olof “Grus-Olle” Persson
Grus-Olle var en av de som tillsammans med de ovan nämnda herrarna slogs om pallplatserna på 1950-talets tävlingsbanor – alltid bakom ratten på en Porsche.
Grus-Olle var en sann Porsche-fantast och beställde sin första egna bil 1956 – en Porsche 356 Carrera, som han och kartläsaren Gunnar Blomqvist deltog med i Mille Miglia samma år.
De blev där klass-segrare i sin klass och kom i mål som 18:e ekipage totalt.
Efter äventyret i Italien fortsätter framgångarna. På Solvalla samma år vinner Grus-Olle men bryter i Midnattsolsrallyt. På Västkustloppet i Falkenberg kör han in på en sjätteplats och i augusti blir han tvåa Kristianstads GP efter CeGe Hammarlund.
På efterföljande Kanonloppet samma månad blir det omvänt – med Grus-Olle före CeGe Hammarlund.
Nytt italienskt äventyr
1957 laddar han och Gunnar Blomqvist om för ett nytt Mille Miglia, men tvingas bryta.
De båda deltar dock på Nürburgring i maj 1957 där det blir en tredjeplats i klass GT 1,6 och 26:a totalt.
Grus-Olle kom med tiden att bli en av våra mest framgångsrika tävlingsförare och dog tyvärr endast 60 år gammal 1971.
Tack Janne Tromark, som delat med sig om sin kunskap på bilsportarvet.se och Crister Kaiser för hjälp med fakta och bilder kring dessa svenska Porsche-legendarer.
Mer läsning:
Här läser du mer om svensk bilsport
Porsches enda Formel-bil kördes av Jo Bonnier
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.