Dagens PS

Fartyget som rymmer en kulturskatt

Athene
Tror du mig om jag påstår att detta vanliga passagerarfartyg rymmer en fantastisk historia? Och att hon en gång var en av Sveriges vackraste motoryachter. (Foto: Rederi Mälarstaden)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 10 maj 2024Publicerad: 10 maj 2024

När du möter fartyget Athene, ser hon ut som så många andra mindre passagerarfartyg. Men bakom fasaden döljer sig en svensk kulturskatt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vad är det nu det gamla uttrycket säger; “döm inte hunden efter håren”. Benar vi lite i det, så innebär det väl egentligen att du inte ska döma, framför allt inte, en person efter dess yttre.

Uttrycket kan också användas för ting som vid en första anblick ser ut att vara något alldagligt, vanligt och inte värt att lägga något krut på, som vid en närmare anblick, faktiskt kan vara något helt annat.

Vi alla älskar när det händer på Antikrundan.

När någon okänd dyker upp i teverutan med farmors gamla vas och experten i teve-teamet berättar en fantastisk historia om vasen, som dessutom visar sig ha en känd upphovsman och dessutom vara värd en krona eller två.

Ett vanligt fartyg

Skärgårdsbåten Athéne ser ut som en av alla små fartyg som trafikerar Sveriges kuster och skärgårdar. En vitmålad stålbåt som så många andra.

Ett litet fartyg som gör sitt jobb att frakta folk och varor dit de vill.

Ser du att det finns en gammal ångjakt under all påbyggnad?
I vinter har Athéne övervintrat i Valdemarsvik. Och tittar du noga på henne, så ser du de två linjerna på skrovsidan. De fyller ingen funktion alls på henne, utan skvallrar istället om något annat. En tidigare historia kanske… (Foto: Mikael Wikander)
ANNONS

Men står du en stund och tittar på henne. Låter det du ser sjunka in, så kanske en tanke föds: Är hon verkligen bara det vi ser? Eller finns det något annat som döljer sig i hennes så fina vitmålade skrov?

Det hela handlar om att kunna läsa linjer. Att kunna se bakom det uppenbara och tänka bort det som hjärnan registrerar och ofta nöjer sig med.

ANNONS

Senaste nytt

Små detaljer som skvallrar

På Athéne är det två fysiska linjer på skrovet som skvallrar att allt inte är som det ser ut att vara. Att här döljer sig en annan historia än den påtagliga.

Med de linjer som hon bär i dag, skulle kanske hennes byggnadsår sättas till takten kring 1960. Med lätt fallande stäv och en synnerligen funktionellt ritad överbyggnad är det från de åren hon borde höra hemma.

Byggmästaren mm Hugo Brusell.
Storbyggmästaren, grosshandlaren och yachtmannen Hugo Brusell. Mannen som byggde det ena Kungstornet i Stockholm och som förverkligade en av Sveriges vackraste yachter. (Foto: Okänt)

Ska vi hitta hennes riktiga ursprung får vi backa ungefär 110 år från i dag. Till den första maj 1915 då hon högtidligt lämnades över från sitt byggnadsvarv Eriksberg i Göteborg, till sin beställare och första ägare, grosshandlaren Hugo Brusell i Stockholm.

Framgångsrik byggmästare

ANNONS

Hugo Brusell hade byggt upp en ansenlig förmögenhet på det snabbt växande Stockholm. Han titulerade sig grosshandlare men var mest känd som byggmästare av ett antal större fastigheter i Stockholms innerstad.

Hugo Schuberts förslagsritning.
Detta är förmodligen en första förslagsritning till den yacht som sedermera skulle bli Athéne. (Ritning: Sjöhistoriska Museet/Hugo Schubert)

Som en av Stockholms förmögna och dessutom sjöintresserad, var en större lustyacht något som passade Brusells livsstil väl. Dessutom var han väl bekant med ingenjören och båtkonstruktören Hugo Schubert, som från sitt varv i Saltsjöbaden hade levererat ett antal vackra motorjakter.

Schuberts största

Schubert drog upp linjerna till en stor variant av det stuk som han nu byggt sina yachter efter. En 23,5 meter lång ångyacht efter senaste internationella snitt.

Storleken var dock för stor för att kunna byggas på samma sätt som de yachter Schubert redan byggde, varför ordern istället gick till Eriksbergs Mekaniska Verkstad i Göteborg som i maj 1915 levererade fartyget under namnet Athene.

Nylevererad til sin förste ägare.
Den vackra Athéne just levererad från Eriksbergs Mekaniska verkstad i Göteborg till sin första ägare Hugo Brusell. (Foto: Rickard Sahlstens arkiv)

Under kriget gick Hugo Brusells affärer alldeles utmärkt. Så pass bra att han 1919 kunde köpa Oppeby säteri utanför Nyköping, som också blev familjens nya hemmaplats.

ANNONS

Behovet av Athéne minskade nu och en ny ägare i skeppsredare Erik Brodin övertog henne 1919 som representationsfartyg.

Stor-redare

Brodin var bördig från Gävle och hade med sin fars varv i botten, byggt upp en ansenlig rederiverksamhet under första världskriget. Affärerna gick lysande och Athene passade väl in i den Brodinska flottan.

Erik Brodin var redare och affärsman.
Erik Brodin ägde Athéne samtidigt som han beställde den pampiga skärgårdskryssaren Beatrice Aurore 1920. (Foto: Svenskt Porträttarkiv)

Hemmahamnen blev nu familjens gods Herrhamra på Torö utanför Nynäshamn där Athene både var registrerad och hade fysisk hemmahamn.

Men lyckan för Erik Brodin blev inte långvarig.

Efter kriget störtade ekonomin ned i en lågkonjunktur och de Brodinska bolagen gick 1921 en gemensam död i konkursens käftar.

Storsamlande ny ägare

ANNONS

Det tog två år innan Athéne åter fick en ny skeppare i konstsamlaren och guldsmeden Jean Jahnsson i Stocholm. En framgångsrik man som bland annat var ägare till CG Hallbergs Guldsmeds AB och var aktad för sin kunskap internationellt.

Hans bostad var det pampiga van der Nootska palatset på Södermalm som han lät totalrenovera och möblera upp med sina omfattande samlingar av konst, antikviteter och silver.

Van der Nootska palatset - pampig bostad för Athénes ägare.
Jean Jahnsson bodde pampigt i det av honom renoverade van der Nootska palatset på Södermalm i Stockholm. (Foto: WikiCommons/Holger.Ellgaard )

Men även Jahnssons era skulle inte bli evig. Kreugerkraschen kom att ta hårt på honom och hans likviditet gick i backen. Athéne blev åter till salu och nu hamnade fartyget hos uppfinnaren och ingenjören Einar Egnell i Stockholm.

Fortfarande i original

Athéne var fortfarande i sitt vackra originalskick med påkostade salonger och sin 75 hästar starka ångmaskin fortfarande i full drift.

Athene var fortfarande i original på 1930-talet.
1936 var Athéne fortfarande i stort sett i originalskick. Här fotograferad i Uddevalla hamn. (Foto: Uddevalla Museum)

Men fartyget började nu anses gammalt och omodern som privat lustyacht. Så när nästa ägare, Gustaf Bartley i Göteborg köpte henne, var hennes saga som nöjesyacht slut.

ANNONS

Många år som passagerarbåt

Sedan dess har Athéne verkat som yrkesfartyg på många platser i södra Sverige. Hennes vackra originalutseende har bit för bit byggts bort och byggts om till dagens praktiska men inte alltför linjesköna utseende.

Fartyget blev allt mer slitet efter kriget.
Här har ombyggnationerna av den en gång så vackra yachten startat. Faktum är att hon i dag, men ännu fler gjorda förändringar, gör sig bättre än i detta mediokra “mellanläge”. (Foto: ur tidningen Länspumpen)

Från och med i år är det Skärgårdskompaniets verksamhet i Söderköping som är hennes nya hemmahamn. Här ska hon ta turister ut i den östgötska skärgården – och den uppgiften lär hon nog göra med den äran.

Dags att bygga tillbaka

Men visst skulle det vara fantastiskt om du med medel och intresse såg till att återbörda detta fartyg till den fantastiska yacht med den glamour och stil som hon en gång föddes med. Om Hugo Brusells Athéne kunde återuppstå som en fågel Fenix.

Detta skulle vara en kulturgärning utan motstycke till en prislapp som väl skulle understiga inköpet av en nyproducerad 23,5 meter yacht.

Vem är du som gör det?

ANNONS
Blir det du som ser till att denna fantastisak yacht återuppstår i sin forna glans? (Foto: Ur tidningen Länspumpen)

Läs också gärna om motoryachten Chriss som nu riskerar att skrotas. Dagens PS.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS