Vilande på sidan ligger resterna av det som en gång var Irak-diktatorn Saddam Husseins superyacht Al-Mansur. Då förbjuden frukt för vanliga dödliga – idag sitter lokalbefolkningen på vraket och fiskar.
Diktatorns sönderbombade superyacht
Mest läst i kategorin
US Air Forces piloter Mark Callari och Jeff Sims startar sina F-14A Tomcats på däcket på USS Constellation.
Under vingarna på varje plan hänger två 500lb Mk 82 slick bomber.
Det är 2003 och USA/Engelskledda operationen mot Irak pågår som bäst. Målet för de båda piloterna är symbolisk; De ska sänka Saddam Husseins lyxyacht Al-Mansur.
All lyx du kan tänka dig
Diktatorn Saddam Hussein har styrt sitt Irak med järnhand. Och som är sådan tillskansas sig avsevärda förmögenheter och skaffat sig ett liv som under den ständiga militäruniformen, var fyllt med all upptänkbar lyx.
Att sänka Al-Mansur skulle inte ge några militära vinster men tydligt visa att även Saddams privata ägodelar är väl dokumenterade.
Saddam har förstått “intresset” för Al-Mansur och gett order om att den ska flyttas upp till ett säkrare läge i hamnstaden Basra.
Men ordern kommer försent.
Piloterna lyfter från USS Constellation och snart har de målet på radarn. De dyker ned mot Al-Mansur och släpper sina 2 plus 2 Mk 82:or.
Laddad med lyx
Den 394 fot långa superyachten Al-Mansur, var en gång ett av de yttersta tecknen på vilket liv som den Irakiske diktatorn Saddam Hussein och människorna omkring honom levde.
Ombord på yachten, som byggdes 1982, fanns all upptänklig lyx. Ombord fanns plats för 120 besättningsmän som skulle ge gästerna den bästa lyx-upplevelse som fanns att få.
Matsal för 200 sittande
Centrumpunkten i yachten var den stora matsalen för 200 sittande sittande gäster under en stor glaskupol. Gästerna klev ombord i en värld specificerad av Saddam själv.
Här möttes de av marmorgolv, vägg-boaseringar i ädelträ och ett överdåd av guld – både på in- och utsidan.
Ritad i Norge och byggd i Finland
Yachten har stark nordisk proveniens. Hon ritades av den danska designbyrån Knud E Hansen, direkt på beställning av Saddam Hussein, och byggdes på det finska storvarvet Wärtsilä utanför Åbo för den nätta summan av $25 miljoner – då…
Hon levererades ned till Gulfen 1982 och användes sedan som representationsyacht för regimen. Dock skvallrar ryktena att Saddam själv aldrig satte sin fot ombord.
Flyktväg ner till ubåt
Utöver all lyx och flärd, var yachten utrustad med en lite speciell feature. Från ägarens mastercabin, fanns det en gömd flykt-tunnel ned till ett U-båtsgarage i botten på yachten.
Skulle hon bordas av till exempel US Navy Seals (som tydligen ansågs vara ett hot), så skulle Saddam och gänget kunna smita ut bakvägen.
När stridspiloterna i de båda F-14A-planen släppt sina missiler, vänder de hemåt. De har fått träff på Al-Mansur, det skvallrar den svarta röken om som bolmar upp från yachten, men skadorna verkar mest ha tagit ovan vattenlinjen.
Al-Mansur tål attacken bättre än tänkt. När elden slocknat flyter hon fortfarande. Absolut skadeskjuten och tagen ur all form av drift.
Utbombad och plundrad
Där blir hon liggande. Som det halvt utbombade vrak hon nu är, plundras hon sakta men säkert på allt som är av något slags värde. Och snart börjar också hennes alltmer påtagliga slagsida visa att hon ändå har någon form av läckage.
Tre månader efter attacken, lägger hon sig sakta på sidan. Och där ligger hon nu än, som ett minne av en tid när Irak styrdes av en man som kallade sig landsfader men som inte skymde några medel frö att behålla den makt han skaffat sig. Och sko sig på landets rikedomar.
Ska hon bärgas?
Röster har höjts för att bärga den gamla superyachten och renovera henne som ett minne av den tid som flytt. Men ännu har inga medel till en sådan operation hittas. Och så länge så sitter stadens fiskare om kvällarna på hennes skrovsida och hoppas på napp.
Så nu har hon til slut tillfallit det folk som en gång betalade för henne. Kanske ändå en slags happy ending.
Läs mer om:
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.