Idag är du mest bekant med namnet Arvid Nordquist genom de kaffepaket som pryds med hans namn och porträtt. Men denne entreprenörs bana har framför allt kantats av yttersta lyx och kvalité.
Delikatess-entreprenören Arvid Nordquist
Mest läst i kategorin
Vi har tittat närmare på mannen som gav Stockholmarna mat och service av världsklass.
Strax norr om Stureplan i centrala Stockholm, närmare bestämt på Birger Jarlsgatan 24, låg länge Arvid Nordquists Handelsaktiebolag.
Med ett stort skyltfönster ut mot paradgatan frestade affären sina kunder med de absolut finaste matvaror marknaden kunde frambringa.
Mannen bakom affären, som bar hans namn, var Arvid Nordquist. Han hade börjat sin bana som butiksbiträde i speceri- och delikatessvarubutiken Bylanders Kryddbod på Nybrogatan 42, och 1884 tog han över verksamheten och lokalen.
Hans affärsidé var att saluföra varor av högsta kvalitet samtidigt som han och personalen skulle uppträdda med kvalitet. Han själv och alla manliga butiksbiträden bar mörk kostym, vit skjorta och svarta skor.
Rätt plats vid rätt tid
Tajmingen och placeringen av verksamheten var optimal. Den delen av Stockholm där hans butik låg, hade tidigare kallats Ladugårdsgärde, och var mitt inne i en stor omstöpning.
Området skulle förändras, från småslum till Stockholms nya fina stadsdel – Östermalm.
Arvid Nordquist tog över Bylanders kryddbod mitt under denna omvandling. Inflyttningen av den välsituerade borgarklassen var hög och att handla hos Arvid Nordquists välartade och stilfulla butik blev snart status.
Senaste nytt
Större lokaler
Snart blev lokalen på Nybrogatan för liten och butiken flyttade 1892 till ett nytt läge i korsningen Sturegatan och Karlavägen. Nu kunde Arvids koncept sätta sig ordentligt och affärerna fortsatte att växa.
1903 träffade Arvid också Walborg Taube, den kvinna som sedermera skulle bli hans hustru. Det hela hände sig i Helsingborg där Arvid och en kamrat var på besök för att bese Hälsingborgsutställningen.
Walborg själv beskrev deras möte sålunda i ett album: “Två glada farbröder Nordquist och Lindén, mötte två glada små töser vid terrassen i Hälsingborg, min syster och jag. Vi fyra foto till Marielyst och roade oss, men som seden ej tillät två flickor ur familj gå ut med två ungherrar så frukosterade vi i ‘Chambre separée’. Spännande – roligt.”
Kunden alltid i centrum
En del av företagets framgång var själva expedieringen. När kunden klev in i lokalen, mötte en av affärens expediter upp och följde sedan kunden genom butiken. Lyssnade och lotsade och föreslog vad som skulle inhandlas för att genomföra kundens önskemål.
Självklart passade expediterna även på att erbjuda ytterligare varor innan ordern stängdes och kunden kunde sedan gå hem utan matkassar.
Varorna kördes sedan ut till kunden med företagets egna, självklart företagsmärkta, varubilar som blev en vanlig och uppmärksammad syn i Stockholms gatuvimmel. Ett smart marknadsföringsknep som spred varumärket.
Viktiga importerade varor
En av företagets stöttepelare i utbudet, var de spännande importerade varorna. Arvid var ständigt ute på jakt efter nya leverantörer av nya produkter. Många var resorna ner på kontinenten där han sökte nya produkter och influenser att ta med hem till det kräsna kunderna på Östermalm.
Nordquist själv blev en mycket omtyckt man. Hans servila sätt och hans målmedvetenhet att alltid erbjuda det bästa, gick hem på Östermalm.
De viktiga basvarorna
Basvarorna var självklart de som byggde upp butiken. Men Nordquist var också mycket väl medveten om att knöt han basvaruhandeln till sig, så köptes även det lilla extra hos honom. Och där fanns det pengar att ta hem för verksamheten.
1927 var det återigen dags för flytt. Lokalerna uppe vid Karlavägen var åter för trånga. Dessutom utvecklades Stureplan till Stockholms nya mötesplats och stället som gällde.
När fastigheten Birger Jarlsgatan 24, strax granne till Stureplan, blev till salu 1925, köpte Arvid Nordquist AB den och inredde sin nya butik i hela bottenplanet. Efter en omfattande renovering blev det högtidlig invigning den 15 november 1927.
Nu kunde grossistverksamheten blomma ut ordentligt. Den nya butiken byggdes i senaste inredningssnitt och placeringen på det stora flanör-stråket Birger Jarlsgatan, blev en succé. Att handla på Arvid Nordquist blev nu en statusmarkör jämförbart med NK.
Men denna flytten fick inte Arvid själv vara delaktig i. Den nionde september 1922 avled Arvid hastigt – endast 64 år gammal.
Minnesorden efter honom var varma. hans professionalism inom sitt skrå lovordades liksom hans filantropiska engagemang inom barnomsorg och social omvårdnad.
Som en av runorna avslutades: “Arvid Nordquist var en nobel man, en helgjuten personlighet, högt aktad och värderad i vida kretsar”.
Företaget och butiken drevs dock vidare i Arvids anda och utvecklades dessutom i samma mönster med kvalitetsvaror levererade från butiken på Birger Jarlsgatan med yppersta service och kvalité.1941 tog Arvids son Bengt Nordquist över bolaget som VD och fortsatte utveckla verksamheten.
Bengt var inte bara en kunnig företagsledare. Han var också mycket mån om att se människorna bakom affärerna. Han menade alltid att det var människor som gjorde affärer – inte företag.
Och ett av hans motton var “”Det finaste i sammanhanget är människan. Vare sig det är en kund eller en medarbetare man möter, så bör man göra det med ett leende”.
Företagets agenturer växte dock allt mer. Grosshandlarverksamheten blev en allt större och viktigare del av Arvid Nordquist Handelsaktiebolag.
En efterfrågad öl-agentur
1954 fick bolaget frågan om de var intresserade av den svenska agenturen för Carlsberg-bryggerierna i Köpenhamn. Eftersom öl är en alkoholhaltig dryck som lyder under särskilda bestämmelser, startades dotterbolaget AB Nordman & Co Ltd.
I spåren av rivningarna av Klara och även delar av city, föll Stureplans status. Fastigheten sm butiken låg i, var dessutom gammal och behövde renoveras. Därför såg Bengt Nordquist efter en ny lokal och hittade den på Östermalmstorg där portarna slogs upp 1 april 1968.
Modern. Kanske för modern?
Butiken var toppmodern och nu införde även Arvid Nordquist det moderna självbetjäningssystemet. Det vill säga – butikens biträden försvann och kunden fick nu själv plocka ihop sina livsmedel och betala dem i kassan.
Det blev ett rabalder bland stamkunderna, men Bengt Nordquist bedyrade att servicen ändå skulle vara densamma. Dock hade butikens koncept lite hamnat vid sidan av tiden och 1981 stängde den för gott.
Grosshandlarverksamheten fortsatte dock att växa inom många områden och det är när den fysiska butiken stängs, som verksamheten renodlas.
Idag är Arvid Nordquist en ren grosshandlarverksamhet med över 300 anställda i Norden samt ett digert bibliotek av varumärken i portföljen.
Ännu ett generationsskifte
Bengt son, Anders Nordquist, tog 1990 över ansvaret för inköp, kvalitetssäkring och produktion av företagets kaffe och tog sedan över VD-stolen i företaget 1995.
Så nu vet du mer om vad som döljer sig bakom det där ansiktet som tittar på dig från kaffepaketet. Att mannen där på bilden var med om att forma Stockholm till en modern stad.
I alla fall i hans lilla skrå av världen.
PS. Vill du läsa mer om Arvid Nordquists liv och familj, finns boken “Arvid Nordquist – en resa i gamla fotspår. Boken är skriven av Arvids barnbarn Carin Leuhusen och är mycket personlig och porträtterar en driven mans familj och skaparglädje. Du beställer den på via [email protected]
Lär dig mer om:
Arvid Nordquist här
Estrid Ericson – Kvinnan bakom Svenskt Tenn
Carl Malmsten – Svensk designikon
Erik Åkerlund – Entreprenör och båtälskare
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.