Man kan köpa en plastbåt med udda design eller en aluminiumbåt för att man inte bryr sig – eller så smyckar man sin brygga med en snygg och klassisk båt som andas klass och medveten livsstil. Här är topp 10-listan på kandidaterna du inte får missa.
De hetaste klassiska sportbåtarna till salu just nu
Mest läst i kategorin
Förutom att äga klubbens eller områdets snyggaste båt så blir du dessutom ägare till en bit av det flytande svenska kulturarvet. Och det är inte svårare än att köpa en modern båt, oftast billigare i inköp och med en otroligt stor utväxling på kapitalet i form av positiv feedback från omgivningen.
Och idag finns det, precis som för plastbåtar, professionella aktörer som vårdar och pysslar om båten för ägaren så den är i ship shape till kommande sommar.
Servar ägare av klassiska båtar
AB Sjöexpress är just ett sånt företag som hjälper personer, företag och familjer som inte orkar att göra det lilla extra som krävs för att hålla en klassisk träbåt i bästa skick.
På Sjöexpress basar gurun inom klassiska båtar, Anders Værnéus, och med Anders hjälp har vi på redaktionen valt ut de tio mest stilsäkra och hetaste båtarna som är till salu just nu – och som kan levereras till din brygga redan i vår!
Plats nr 10 – Mosquito
Båten importerades till Sverige av Chris Crafts generalagent Owe Forslund 1961 som ställde ut henne på båtmässan samma år tillsammans med en Chris Craft Capri. Hon köptes där av grosshandlare Walter Hedberg i Eskilstuna, som hade henne stationerad vid sin brygga vid sommarstället i Mälarbaden.
Båten kom att stanna i 10 år hos familjen Hedberg och såldes sedan till bröderna Claes och Per Andersson, som kom att vårda henne och fortsätta nyttja henne i Mälarbaden fram till 2010. Båten har sedan dess använts mycket genom åren men är fortfarande i ett mycket fint bruksskick med sin Chris Craft original motor.
Här hittar du mer information om denna trevliga racer som är lika mycket lek och badbåt som respekt vid bryggan i Sandhamn.
Plats nr 9 – Plym Wet Rod
Den började sitt liv på anrika Stockholms Båtbyggeri 1927 som en Plym-sexa, en snäll passbåt som levererades med en 40 hk Thornycroft under fördäcket.
Vad som sedan hände med henne är okänt fram tills dess att nuvarande ägare hittade henne som en ombyggd cabinet i Malmö i slutet på 1990-talet. Då hon helt hade tappat sin historik valdes vägen att bygga en riktigt rå Wet Rod av henne.
Skrovet totalrenoverades och förstärktes ordentligt för att kunna bära den rejält uppskrämda Chevrolet 350 V8 som idag lurar under fördäck. För att bli absolut korrekt och uppdaterad behöver hon idag en lättare uppsnyggning och lite fix. Men sedan är du ägare till en av Sveriges råaste mahognyracers.
Här hittar du mer information om denna Plym-klassiker.
Plats nr 8 – Graziella
Smäckrare och mer linjeskönt än Graziella kunde nog inte CG Pettersson leverera. Hon byggdes på Fröbergs båtvarv på Lidingö, ett av världens absolut mest förnäma nybyggnadsvarv, på beställning av Georg Hesselman.
Originalmotorn, en stor fyrcylindrig Panta, har idag ersatts av en modern MerCruiser-sexa som ger henne en mycket behaglig marschfart på 17 knop.
Att färdas ombord på Graziella är en upplevelse i sig. Hennes vassa förskepp skär genom sjöarna som en kniv – fritt från skrammel, slag och motstånd. Med henne vid bryggan har du en perfekt skärgårdspendlare byggd för bekväma och vackra transporter i Stockholms skärgård.
Plats nr 7 – Wiking V
Tänk att äga samma båt som den legendariske konstruktören CG Pettersson? Han lät bygga Wiking V till sig själv 1912 och använde henne många år innan Wiking VI stod på tur.
Nu är denna vackra klassiker till salu för första gången på nästan 20 år. Hon är i ett mycket gott skick men behöver lite pyssel de kommande vintrarna och är därför prissatt mycket moderat. Skynda fynda en av våra mest historiska motorbåtar.
Plats 6 – Emma, Chris Craft 17 Deluxe Runabout.
Smaka bara på namnet. När du sedan tittar på Emma så blir det inte direkt sämre. Denna klassiska storsäljare av årgång 1936 från amerikanska Chris Craft har under de senaste åren fått en total genomgång så att hennes skick idag är närmast att betrakta som nytt.
Under luckorna ligger idag en Chris Craft 283 V8 som ger både rätt kraft och korrekt ljud ut genom akterspegeln.
Men – inte nog med det. Till Emma finns också en lika fin Ford Woodie Stationsvagn från 1941 att köpa till. Och tillsammans med den unika trailer i trä som byggts till Emma, så får du ett ekipage som saknar motstycke i Europa. Allt komplett blir ditt för 1,25 Mkr. Mer wow for the bucks på både väg och vatten är svårt att hitta.
Plats nr 5 – Knock on Wood
Denna Gar Wood skeppades från fabriken i Marysville den 23 december 1936 och kom att visas i samma monter på båtmässan 1937 som Gray och har nu under de senaste tre vintrarna stått sida vid sida med Gray igen i Sjöexpress verkstad.
Båten genomgick en totalrenovering 1998-99 till ett mycket fint originalutseende och har i år fått en ny skinn-inredning i vackert grönt vilket gör henne till en av Sveriges vackraste racers.
Plats nr 4 – Gar Wood klassikern Tiki-Too
Tiki-Too beställdes av Gar Wood-varvet efter båtmässan 1937 och levererades lagom till sommaren det året till den första ägarfamiljen Rönström.
Racern har under åren bland annat används som vattenskidbåt i Nynäshamns vattenskidklubb men är nu renoverad tillbaka till sitt originalutseende och är i det närmaste toppskick. Under luckorna sitter en några år gammal MerCruiser 260 V8 som ger 37 knop på topp. Pris: 595.000 kronor.
Plats nr 3 – Gray
Denna tre-brunnars Gar Wood såldes ny på båtmässan i Stockholm 1937 och levererades därefter till sin förste ägare Torsten Jutgård i Stockholm. Under 1950-talet ägdes hon bland annat av Porsche-profilen Gert Kaiser som hade henne förtöjd på Biskopsudden i Stockholm.
Hon har sedan funnits i Stockholms skärgård ända fram tills en totalrenovering genomfördes i mitten på 1990-talet då allt åtgärdades så att båten idag är i ett fantastiskt skick. Under luckorna midskepps ligger en Crusader 454 V8 som ger 42 knop på topp. Pris: 695.000 kronor.
Plats 2 – JP III
Postorderkungen JP Åhlén hade två magnifika Chris Crafts som pendlarbåtar mellan sommarstället på Äpplarö och kontoret vid Skanstull inne i Stockholm. Den ena båten var försedd med en stor rak Kermath-sexa och den andra med Chris Crafts egna V8 på 250 hk.
Det sägs att orsaken till dessa två båtar var att den ena motorn gick bättre i regn och den andra bättre i solsken och eftersom JP pendlade dagligen, så helgarderade han sina resor på detta underbara sätt.
JP III, som är den båten med V8:an, hittades som vrak i början på 1970-talet och har nu återuppstått till ett smycke med allt återställt till bästa skick. Med sin magnifika originalmotor åter under motorluckorna är denna åtta meter långa mahognyracern ett unikum att både äga och köra. En av Sveriges mest unika klassiker. Pris: 1,1 Mkr.
Plats nr 1 och hetast just nu: River Breeze
Alla båtar ovan må ursäkta. Men för dig som garanterat vill vara värre än alla andra, så finns det nu ett givet val; River Breeze.
Denna makalösa racer är relativt nybyggd efter ritningarna på den legendariska amerikanska racerbåten baby Bootlegger från 1924.
Med sitt långa smäckra mahognyskrov, sina polerade mässingsbeslag och sin magnifika 27 liter och 650 hästkrafter starka Rolls Royce V12:a så lämnar du samtliga i omgivningen i aktersvallet – både fysiskt och psykiskt.
Att sitta bakom ratten på denna cigarr är en upplevelse som är svårslagen. Likas svårslagen är upplevelsen att se henne live. Pris: 1,7 Mkr.
Nyfiken på fler klassiska båtar? Här hittar du flera spännande historier i vår artikelserie om Skärgårdens vackraste båtar
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.