Våren 1937 började allt spela i dur igen. Nu skulle äntligen svensken ha råd att åka båt igen efter fem tunga år.
Då fick svensken råd att åka båt igen
Mest läst i kategorin
Det hade inte varit lätta år, sedan den där dagen i mars 1932 då finanskungen Ivar Kreuger hittades död på i sängen i sin lägenhet i Paris.
Nu kunde inte ens den otroligt starka svenska ekonomin hålla emot.
När Kreuger-sfären rasade ihop som ett korthus hamnade Svensson på bar backe och depressionen hade med full kraft nått även Sverige.
Det blev några eländesår som följde.
Arbetslösheten slog nya rekord och politikerna fick tuffa tider med att försöka hålla igång Sverige så gott det gick.
Men även lågkonjunkturer har ett slut, och redan 1935 började det blåsa varmare ekonomiska vindar. På våren 1937 spåddes en fantastisk sommar, och en ekonomi på fullvarv.
Nyhets-sug
Båtvarv och båtfirmor märkte av ett starkt ökat sug på nyheter.
Det ritades och byggdes nya båtar på de svenska varven och nya importfirmor som skulle skära sig en hacka i blomstringens tid, dök upp som svampar i skogen.
Det största svenska nyheten stod nog NK för.
Deras båtserie Greyhound, som de tagit fram tillsammans med Knut Ljungberg föregående år, hade nu utvecklats till en större serie båtar.
Nyheten för året var den snabba Greyhound Sport, en snygg och smidig liten sex meters passbåt som med rundbotten och skyddande rutor var perfekt för de svenska skärgårdarna.
Senaste nytt
Bekvämare storasyster
Ville du åka båt lite mer bekvämt, fanns nu också storasyster Coupé. Samma skrovlinjer men 1,5 meter längre, med både ruff och skyddande coupé på toppen.
Alla Greyhound-båtarna drevs självklart av motorer från amerikanska Gray Marine, som tillhandahölls av den driftige Torsten Jutgård.
Ville du upp ett snäpp i exklusivitet från Greyhound Sport, kunde du åka ut till Henning Forslund på Sjöexpress på Lidingö.
Snabb salongsbåt
Henning hade tillsammans med Gideon Forslund och CG Pettersson tagit fram en ny serie smidiga och snabba små salongsbåtar, som med bekväm skyddande coupé, stor sittbrunn och akterruff för två, var perfekta för en rejäl campingtur med hjärtats kär.
Med en rak sexa från Chrysler på motorbäddarna nådde den 8,5 meter långa båten drygt 20 knop på topp. En siffra som den gode Henning var mycket nöjd med.
Ett snabbt alternativ
Broder Forslund, med förnamnet Gideon, hade inte heller legat på latsidan sedan ekonomin vänt.
Han hade vidareutvecklat sin storsäljare Essbåten, och dessutom kompletterat den med en ny, snabb Essracer på bara 5,25 meters längd.
Gidde tänkte stort med den nya racern. Med hans egenhändigt konverterade Lincoln Zephyr V12:a hade han räknat fram hela 40 knop på topp. Och med det skulle han bli bäst i klassen det året.
Snabbt alternativ
Strax där bakom, men ändå inte riktigt upp till 40 knop, nådde de amerikanska Gar Wood-båtarna som importören Rönström & Bährne erbjöd.
Paradnumret var den stora 22-fotsracern som med en 155 hästars Gray Marin nådde strax över 35 knop på topp.
En drömbåt för alla med skinnsäten och blänkande krom.
En amerikansk utmanare
Lillasyster till den var den 16 fot långa Speedstern som var en direkt konkurrent till Giddes Essracer.
Med samma motor som sin 22 fort långa storasyster viskades också om farter upp emot 40 knop. En duell mellan USA och Sverige skulle sitta fint under kommande sommar.
För den med en lite mer modest plånbok, hade Archimedes fortsatt att utveckla sina fina och praktiska campingbåtar.
En trevlig nyhet
Modell C hette den senaste nyheten. En sex meter lång vacker fördäckad båt som med skyddande fram- och sidorutor skyddade de ombord för både vatten och vind.
Till akterspegeln fanns det ett antal motoralternativ där den 12 hästar starka Archimedes B2 garanterade en toppfart på hela 11 knop. Räckte alldeles utmärkt för de som ville komma ut på sjön och åka båt.
Ja, så var det bäddat inför vårens två båtmässor i Stockholm och den vackra sommar som alla hoppades skulle komma.
Ett gediget axplock ur ett lika gediget utbud av vattenleksaker. Mycket såldes och skärgården surrade lite extra mycket sommaren 1937.
Kanske som det blir även i år.
Läs också om när strömlinjeformen gick till sjöss. Dagens PS.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.