Vill du anlända till midsommarfirandet i stil och få allas blickar och ryggdunkningar. Då ska du köpa S/S Cangarda hem till Sverige.
Cangarda - den sanna yachtsmannens val


Mest läst i kategorin

Det tog bara fem månader för det välrenommerade varvet Pusey & Jones att bygga den fantastiska ångjakten Cangarda. Beställare var Michigans store träbaron Charles Canfield, som dock bara kom att äga henne under en kort period.

Just sjösatt 1901 och fortfarande kvar vid varvets utrustningskaj. Det är fortfarande den ursprungliga ångmaskinen som sitter i henne och jobbar ut genom den höga skorstenen. Atmosfär och historia så det förslår. (Foto: Sandeman)
Nästa ägare blev den den förmögne kanadensiska senatsmannen George Fulford från Ontario som döpte om henne till Magedoma.

George Fulford, industrialist, politiker och mannen som var den förste i Kanada att dö i en bil-olycka. Ett minst sagt annorlunda kändis-skap. (Foto: Wikicommons)
Fulford dödades tyvärr redan 1905 i en bil-olycka (för övrigt Kanadas första biltrafik-offer), men yachten kom ändå att stanna i familjen Fulford i nära 20 år och många prominenta gäster syntes under åren trampa hennes däck.
Hennes ålder börjar synas
Åren gick och nyttjandet började synas på henne. Till slut lades hon i malpåse, ångmaskinen och inredningen togs ut för renovering. Men sedan tog pengarna slut.

Det går inte att värdera vad Elizabeth Meyer gjort för den klassiska båtvärlden. Som hjärta och hjärna bakom J-classens återuppståndelse kommer hon alltid att finnans med i den klassiska båtväldens Hall of Fame. (Foto: National Maritime Historical Society)
Och där hade också hennes historia kunnat vara slut. Om inte den fantastiska Elizabeth Meyer, som tidigare räddat ett antal fantastiska J-båtar, hittade henne och tog resterna av yachten under sina vingar.

Det var ett mycket ledset och tomt skorv som Elizabeth Meyer räddade till eftervärlden. (Foto: Rutherford boats)
Idag är Cangarda helt återställd till sitt vackra ursprungliga utsende. Elizabeth Meyer hittade 2002 Bob McNeil, som föll pladask för yachten och dess historia och lät göra en fantastiskt renovering av henne.

Det är fortfarande den ursprungliga ångmaskinen som sitter i henne och jobbar ut genom den höga skorstenen. Atmosfär och historia så det förslår. (Foto: Sandeman)
Ångmaskinen är åter på plats. Den fantastiska inredningen är renoverad och återställd. Under renoveringen har dock hänsyn tagits till attityden gått och kraven från en modern ägare har ändrats.

Varsågod och sitt. Det är bara att duka fram till kvällens middag. (Foto: Sandeman)
Cangarda är idag en vacker klassisk ångyacht av högsta kvalité men som går att använda i en modern kontext. Och nu kan hon bli din. Prislappen är satt till €4.500.000 – inte så farligt för 42 meter oslagbar klass och stil.

med goda ljusa umgängesutrymmen i däcks-salongen blir det lätt att trivas ombord för ett större sällskap. (Foto: Sandeman)

Vacker grå teak parad med blänkande mahogny. Det är kontraster som skapar magi. (Foto: Sandeman)

Självklart är badrummen ombord i samma klass som resten av yachten. Här kan man lätt bli sittande en stund. (Foto: Sandeman)

Master cabin. Eller kaptenshytten på svenska. Lätt at trivas ombord och bli fast i fantastiska sov-morgonar. (Foto: Sandeman)

Originalinredningen fanns sparad och är nu renoverad och åter på plats. Som det ska vara. (Foto: Sandeman)
Läs mer här om:

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.