Vi har i tidigare artiklar mött Lars och Gunilla Östervall och deras livsstil i den fantastiska salongsyachten ASTRELLA. Nu följer vi upp med den spännande historien om de tidigare ägarna och handslaget som byggde generationers välstånd.
Handslaget som räckte i generationer
Mest läst i kategorin
I vår artikelserie om skärgårdens vackraste båtar kan vi inte nog fascineras över hur tillfälligheter och nätverk knyts ihop över tidsepoker.
Samma år som Olympiska Spelen i Stockholm 1912 beställer Greve Carl-Oscar Kalling en ny motoryacht. Kalling var advokat och häradshövding i Djursholm. Yachten som Kalling döper till UNN ritas av ikonen CG Pettersson.
Bröderna Larsson i Kristinehamn bygger henne för leverans 1913. Hon försågs med en Albinmotor på bara 25 hk vilket i dagens perspektiv är en mycket liten motor på en nästan 15 meter lång motoryacht. Men Greve Kalling var nöjd och talade gärna väl om de pålitliga och trygga Albin-motorerna.
Tolkar vi Greve Kallings skrift så hade han inte något större förtroende för elstart som han uppenbarligen ansåg vara en potentiell felkälla.
Efter bara fyra år beställer Kalling ytterligare en något större yacht som han också döper till UNN vilket skapat en del förvirring kring bakgrunden till de båda båtarna. Historien om Greve Kallings andra motoryacht från 1917 kommer vi återkomma till i kommande artiklar.
En resa runt hela Sverige och Danmark tur och retur
Som Greve Kalling beskriver i ovan brev så företar de sig någon gång före första världskriget en ordentlig resa runt Sverige med sin fina yacht. En resa som gick via Göta kanal, Danska öarna och utmed kusten hem igen. Något som i dag framstår som ett relativt vågat äventyr med en 25 hästars motor på den i dåtid mycket stora mahognykryssaren.
Några år efter kriget säljer Greve Kalling henne till den framgångsrike grosshandlaren Georg Tempelman (1855-1949). Väl ombord så byter den nya skepparen om UNN till ASTRELLA. Ett vackert namn som den exklusiva mahognyyachten fortfarande har.
Grunden till Tempelmans framgång är import av te och hans omfattande samarbete med sir Thomas Lipton.
Välstånd i generationer
Ett samarbete mellan två gentlemän som med bara ett handslag befäste en överenskommelse som skulle bygga båda parters välstånd under generationer.
Tempelman och Lipton var båda två inbitna seglare. När de träffas ombord på sir Liptons segelbåt utanför Isle of Wight en solig sommardag 1892 får Tempelman frågan om man dricker te i Sverige.
Man drack mest kaffe i Sverige
“Vi dricker mest kaffe” svarade Tempelman. Självklart tycker Lipton att Tempelman ska försöka lära svenskarna mer om njutningen med te.
Den skotske gentlemannen hade på bara några år byggt upp en mycket framgångsrik tehandel med egna plantager, logistikkedja med egna båtar och agenturer över hela världen. Men ingenting hitintills i nordliga Sverige.
Sagt och gjort. Tempelman, som i huvudsak handlade i salt och hampa, blir med ett handslag agent för Liptons te i Sverige. Ett samarbete som fortsätter i hela 85 år mellan handelshusen Lipton och Tempelman.
Det fanns aldrig något riktigt kontrakt. Handslaget var ett “gentlemens agreement”. Ett handslag seglare mellan och ingenting som ifrågasätts.
Utmanar i Americas Cup hela fem gånger
Segling var under denna tid ”rikemanssport” och är fortfarande det om man skall bli bäst i värden. Sir Thomas Lipton lägger bokstavligen talat en förmögenhet på att vinna Americas Cup. Hela fem gånger mellan 1899 och 1905 utmanar han om det åtråvärda priset.
Varje gång med en nybyggd båt som alla hette SHAMROCK och vid alla tillfällen förlorade Lipton utmaningen. Över tid så åtnjöt han sig en mycket stor respekt i både Europa och USA för sitt ”sportmanship” trots att han aldrig fick vinna det han önskade mest av allt.
Arvet blev i stället fantastiskt vackra klassiska segelbåtar som fortfarande lever och tävlar i den exklusiva ”J-klassen”.
Astrella stabsfartyg på otaliga regattor
Även om Georg Tempelman inte är i närheten av Liptons insatser inom seglingen så var han bland våra mest kända historiska segelprofiler i KSSS. Hundratals kappseglingspriser och rorsmedaljer vittnar om hans skicklighet som kappseglare.
Under sin aktiva segelkarriär äger han bland annat de klassiska segelbåtarna AZIZA och ASTA som båda ritades av Axel Nygren 1894 respektive Asta 1898. Dessa två underbara klassiska segelbåtar lever fortfarande och är båda två aktiva i SYS, Sail Yacht Society.
Den vackra och välseglande ASTA som Tempelman lät bygga efter AZIZA ägs i dag och förvaltas med kärlek av Sveriges bästa träbåtsbyggare, Anders Annell, vilket borgar för att hon trots sina 123 år fortfarande är lika fräsch som när Georg Tempelman byggde henne.
Det finns många beskrivningar om Tempelmans engagemang för svensk segling. Även när han lagt kappseglandet på hyllan fanns han till hands ute på kappseglingarna med Astrella som stabsfartyg. Det är flertal havererade seglare och deltagare som under årens lopp att står i tacksamhetsskuld till Astrella och hennes skeppare.
Brist på te under kriget.
Tillsammans med många varor så var det stor brist under andra världskriget. En av dessa var te som vi i Sverige hade brist på under en lång tid. Gillis Tempelman, som övertagit agenturen av sin far på slutet 20-talet, får vid krigsslutet via en ambassadkontakt reda på att importen skulle bli fri om två månader.
Lipton får då flera månaders försprång före sina konkurrenter. På så sätt möter Liptons te hela det uppdämda behovet i marknaden och blir i Sverige synonymt med te under generationer framåt.
Lipton köps upp och blir ett helägt bolag i Unilever-koncernen 1972, men grosshandlarfamiljen Tempelman har agenturen i Sverige ända fram till 1977.
Astrella går vidare i familjen
1946 så skänker George den välkända yachten till sin son Gillis på hans 40-årsdag.
“Men det blev ändå ingen skillnad” berättar Gillis fru Polly under möte med nuvarande ägarna.
“Vi fick ändå skjutsa George till Sandhamn varje helg på sommaren, han hade svårt att släppa seglingen”
Familjen Östervall tar över
Efter nästan 60 år i släkten Tempelmans ägo köps ASTRELLA av Lars och Gunilla Östervall 1982.
“Vi såg framför oss att ”pula lite” på vintrarna och härliga långturer på sommaren. Men nu 40 år senare håller jag fortfarande på och ”pular” med henne”, säger Lars Östervall.
“Hon läcker lite runt ”skylight” sa Gillis Tempelman när vi köpte henne. Om sanningen ska fram så läckte hon överallt, både uppifrån och underifrån. Sommaren -82 var den regnigaste i mannaminne, det fanns inte en torr fläck i hela båten den sommaren”, beskriver Lars sin första sommar med Astrella.
”Vi påbörjade då en omfattande renovering, som jag försökt göra så pietetsfullt som möjligt” säger Lars. ”Hela fördäcket är utbytt med balkar, salongstaket dukades om och akterdäcket nåtades om. Så småningom blev hon också tät underifrån”.
Optimal disposition
Om vi går ombord, så har hon längst förut en skans med fällkoj för ”gasten”, numera stuvutrymme, sen kommer försalongen med två soffor/kojer, garderob och byrå, därefter bryggan med korgstolar ovanför motorrummet.
Akteröver, en trappa ned, finns på styrbordssidan ett modernt pentry, mittemot ett toalettutrymme med den gamla marintoaletten gjuten i brons och handgjort handfat i mässing.
Fortsätter vi akterut kommer vi till salongen med plyschsoffor, mahognybyråer och äkta mattor, i ett hörn sprakar en björkvedsbrasa i en gjutjärnskamin, två garderober där frun kan hänga långklänningarna.
Därefter går vi upp en trappa och kommer till ”punschverandan”, en öppen sittbrunn med plats för många personer.
Där har dåtidens kändisar druckit punsch och rökt cigarrer bl.a. Kar de Mumma, von Heidenstam och Jakob Hägg, och många fler. I den lite trängre akterruffen finns en liten byrå och två fullängdskojer.
Sommarhem i 40 år
Astrella är, och har varit, ett mycket uppskattat flytande sommarhem för familjen Östervall.
”Vi ligger väl mest i Stockholms mellanskärgård men har givetvis även gjort otaliga strandhugg på Stora och Lilla Nassa, Bullerrö och Långvikskär”, säger Lars.
”Under våra somrar med Astrella har vi besökt det mesta av Östersjöns sevärdheter. Kalmarsund, Borgholm, Harstena och St Annas skärgård och Åland ett antal gånger”.
Familjen Östervall har nu ägt henne i 40 år, år av renoveringar och slit, men också av utfärder och livskvalitet. Astrella är i dag en mycket god företrädare för MYS, Motor Yacht Society, och tar emot med öppna armar oavsett vart hon lägger till.
“Jag känner stor respekt för C.G. Pettersson som ritade och Bröderna Larsson, båtbyggare i Kristinehamn, som byggde denna kronjuvel i den svenska träbåtsflottan” avslutar Lars.
Fakta ASTRELLA
Båttyp: Motorkryssare
Konstruktör: C.G. Pettersson
Byggnadsår: 1913
Varv: Bröderna Larssons varv
Ort: Kristinehamn
Material: Hondurasmahogny
Längd: 14,7 meter
Bredd: 2,55 meter
Motor: Ford diesel, 80 Hk
Fart: 12 knop
Vill du läsa fler artiklar om klassiska båtar så hittar du de här
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.