Dagens PS

Motorsågen som gäller för klassisk madame?

Madame
En solig dag sommaren 1939. Då var allt vackert och den nya moderna motorkryssaren bjöd sin ägarfamilj på allt det bästa. I dag är tyvärr situationen en helt annan... (Foto: Ur Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 01 nov. 2024Publicerad: 01 nov. 2024

Ska mahognyspånen från motorsågen få yra runt den klassiska motoryachten Madame? Eller är det du som kommer rädda henne till eftervärlden?

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tidens tand är lika elak som motorsågens. Tyvärr är de båda dessutom ganska så skickliga på att samarbeta. När den ena gjort sitt, tar den andra ofta vid.

Resultatet är förödande.

Kombination av tidens nötande och motorsågens ätande, har dödad oändliga meter vackra båtar genom åren. När hoppet hos ägaren ges upp, står tiden som en gam runt båten och ser snabbt till att hoppfullhet byts till hopplöshet.

Att möjligheter snart blivit omöjligheter.

I ett magasin utanför Köpenhamn står en av 1930-talets pampigaste motorkryssare. En gång sjösatt som Ninnie II.

Beställd av storbyggmästaren Gösta Widegård, ritad av dåtidens framtidsman Knud H Reimers och byggd på anrika Fisksätra motorbåtsvarv.

Madame i ett tragiskt skick
Hur jag än vänder och vrider på det, kan jag inte säga att Madame idag är en vacker syn. (Foto: Kim Bredahl)

Knud H Reimers var ung, driven och mycket lovande båtkonstruktör. Var orädd, vågade utmana de gamla mästarna med nya linjer och ett modernt tänk.

Han slog faktiskt igenom som motorbåtskonstruktör, men i dag är det som framgångsrik segelbåtsritande som de flesta minns honom.

ANNONS

Nya linjer

Linjerna till Ninnie var allt annat än dåtida standard. En språnglinje med kattrygg ackompanjerades av höga fribord och lågprofilsöverbyggnad. Skamligt fult, tyckte bakåtsträvarna, men otroligt fränt och modigt sa de som vågade titta framåt.

Ny på varvsslipen
Det var ett stolt gäng båtbyggare som ställde upp sig för fotografering innan båten premiärsjösattes på varvet. (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

Ninnies väg genom livet blev en krokig bana.

Från älskad och omtyckt. Från ägd av direktörer och ett tag konstruktören själv. Från putsad motoryacht till att sakta börja förfalla.

ANNONS

Senaste nytt

Anade oråd

Första meddelandet om att allt inte stod rätt till, var ett fax runt 1995. Bilderna visade Madame, som hon hade döpts till av Knud H Reimers, liggande på en en slip i Danmark.

Madame - en motoryacht i pusselformat
I dag är hon ett stort pussel av kantstötta bitar. Det bästa är dock att det finns bilder och ritningar att gå efter när hon ska renoveras. För det ska hon väl? (Foto: Kim Bredahl)

Borta var flärden. Borta var stjärnglansen. Borta var också mycket av fernissan.

ANNONS

Färgen flagade och ångern över att jag inte reagerade mer redan då, kliar i mitt undermedvetna.

Kommer hon huggas upp?

I dag kliar det än mer. Madames situation har förvärrats så att hon i dag ligger inför hot om upphuggning.

I mitt huvud ringer frågan – ska det verkligen få ske med en klassisk motoryacht år 2024? Eller är det bara romantikern i mig som protesterar mot att tiden har sin gång – och att allt faktiskt inte går att spara?

Öppen spis ombord? Självklart.
Den absolut ballaste detaljen ombord är den öppna spisen i salongen. Perfekt för höstutflykten med en sprakande brasa att sätta stämningen med. (Foto: Kim Bredahl)

Den första och faktiskt enda frågan som är viktig i detta är: Vad kostar det att renovera henne?

En grov tumregel för alla äldre motoryachter av Madames kaliber är en miljon kronor per meter båt.

Dyrt? Absolut inte. Mycket pengar? Absolut.

Kulturgärning

ANNONS

Jämför du med vad motsvarande modern motoryacht kostar, så är det helt i paritet med dess prislapp. Men köper du den istället, så missar du allt vad historisk cred heter. Och dessutom får du inte en på långa vägar så vacker klassisk båt som resultat.

Tillsammans kan vi göra Projekt Madame till något stort. Något som kommer märkas.

Är du på?

Klassiska Madame mot nya äventyr
Visst ska vi gemensamt se till att denna vackra klassiska yacht återigen ska få stäva ut i skärgårdarna? Allt annat vore väl skam? (Foto: ur Sjöexpress arkiv)

I jakten på den svenska entreprenörsandan berättar vi om de personer och företag som tillsammans och var och en för sig, lade grunden till dagens Sverige. Här kan du bland annat läsa om:

•Albert Bonnier – grundare av Bonnier-sfären

•Hilda och LM Ericsson som grundade dagens Ericsson

•Ingvar Kamprad – mannen bakom de platta paketen.

•Investor – 1900-talets lok i svensk ekonomi

ANNONS

•Historien bakom framgångs-sagan Ica

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]