Ska mahognyspånen från motorsågen få yra runt den klassiska motoryachten Madame? Eller är det du som kommer rädda henne till eftervärlden?
Motorsågen som gäller för klassisk madame?
Mest läst i kategorin
Tidens tand är lika elak som motorsågens. Tyvärr är de båda dessutom ganska så skickliga på att samarbeta. När den ena gjort sitt, tar den andra ofta vid.
Resultatet är förödande.
Kombination av tidens nötande och motorsågens ätande, har dödad oändliga meter vackra båtar genom åren. När hoppet hos ägaren ges upp, står tiden som en gam runt båten och ser snabbt till att hoppfullhet byts till hopplöshet.
Att möjligheter snart blivit omöjligheter.
I ett magasin utanför Köpenhamn står en av 1930-talets pampigaste motorkryssare. En gång sjösatt som Ninnie II.
Beställd av storbyggmästaren Gösta Widegård, ritad av dåtidens framtidsman Knud H Reimers och byggd på anrika Fisksätra motorbåtsvarv.
Knud H Reimers var ung, driven och mycket lovande båtkonstruktör. Var orädd, vågade utmana de gamla mästarna med nya linjer och ett modernt tänk.
Han slog faktiskt igenom som motorbåtskonstruktör, men i dag är det som framgångsrik segelbåtsritande som de flesta minns honom.
Nya linjer
Linjerna till Ninnie var allt annat än dåtida standard. En språnglinje med kattrygg ackompanjerades av höga fribord och lågprofilsöverbyggnad. Skamligt fult, tyckte bakåtsträvarna, men otroligt fränt och modigt sa de som vågade titta framåt.
Ninnies väg genom livet blev en krokig bana.
Från älskad och omtyckt. Från ägd av direktörer och ett tag konstruktören själv. Från putsad motoryacht till att sakta börja förfalla.
Senaste nytt
Anade oråd
Första meddelandet om att allt inte stod rätt till, var ett fax runt 1995. Bilderna visade Madame, som hon hade döpts till av Knud H Reimers, liggande på en en slip i Danmark.
Borta var flärden. Borta var stjärnglansen. Borta var också mycket av fernissan.
Färgen flagade och ångern över att jag inte reagerade mer redan då, kliar i mitt undermedvetna.
Kommer hon huggas upp?
I dag kliar det än mer. Madames situation har förvärrats så att hon i dag ligger inför hot om upphuggning.
I mitt huvud ringer frågan – ska det verkligen få ske med en klassisk motoryacht år 2024? Eller är det bara romantikern i mig som protesterar mot att tiden har sin gång – och att allt faktiskt inte går att spara?
Den första och faktiskt enda frågan som är viktig i detta är: Vad kostar det att renovera henne?
En grov tumregel för alla äldre motoryachter av Madames kaliber är en miljon kronor per meter båt.
Dyrt? Absolut inte. Mycket pengar? Absolut.
Kulturgärning
Jämför du med vad motsvarande modern motoryacht kostar, så är det helt i paritet med dess prislapp. Men köper du den istället, så missar du allt vad historisk cred heter. Och dessutom får du inte en på långa vägar så vacker klassisk båt som resultat.
Tillsammans kan vi göra Projekt Madame till något stort. Något som kommer märkas.
Är du på?
I jakten på den svenska entreprenörsandan berättar vi om de personer och företag som tillsammans och var och en för sig, lade grunden till dagens Sverige. Här kan du bland annat läsa om:
•Albert Bonnier – grundare av Bonnier-sfären
•Hilda och LM Ericsson som grundade dagens Ericsson
•Ingvar Kamprad – mannen bakom de platta paketen.
•Investor – 1900-talets lok i svensk ekonomi
•Historien bakom framgångs-sagan Ica
ANNONS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.