Dagens PS

Allt om Rolls-Royce världsberömda gudinna

Rolls-Royce
Vem är hon? Den mystiska damen som prytt kylaren på alla Rolls-Royce-bilar sedan 1911? (Foto: pushkinantiques.com)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 10 maj 2023Publicerad: 10 maj 2023

Historien om Rolls-Royces vackra kylarprydnad är späckad av övermod, otrohet, hysch-hysch, klasskillnader och andra mänskliga svagheter. Känd av alla, men vem är hon – världens mest kända dam efter Mona-Lisa?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att världsberömda bil- och motortillverkaren Rolls-Royce grundades den 15 mars 1906 av Charles Stewart Rolls och Frederick Henry Royce under namnet Rolls-Royce Limited, är hyfsat välbekant.

Men det fanns också en tredje person, som fått alldeles för lite uppskattning för det jobb han lade ned för företaget.

Hans namn var Claude Johnson.

Han lärde känna Charles Rolls redan 1903 och de började så smått att skissa på ett framtida biltillverkningsbolag. Och när sedan F.H. Royce kom in i bilden, så var snart bolaget Rolls-Royce ett faktum.

Rolls-Royce

Det är Claude Johnson som vi har att tacka för att Rolls-Royce blev vad det blev. När grundarna Rolls och Royce av olika anledningar inte kunde vara aktiva i bolaget, var det Johnson som drog lasset. (Foto: WikiCommons)

Uppgifterna i bolaget delades upp. Rolls skötte den konkreta marknadsföringen genom att tävla och visa upp bolagets bilar för allmänheten. Royce skulle sköta produktionen och Johnson skulle i stort sett ta resten.

Eller som han själv senare förklarade:

Jag var redan från start bindestrecket i varumärket Rolls-Royce. Den som höll ihop de båda herrarnas idéer och tankar och såg till att verksamheten fungerade.

Förändring i ledningen

ANNONS

1908 började dock Royce hälsa att vackla och han gjorde allt mindre i fabriken utan ägnade sig istället åt att designa bilarna. Och när Rolls sedan plötsligt dog 1910, så blev det i princip Claude Johnson som drev bolaget efter eget huvud och vision.

En av Johnsons funderingar var hur varumärket Rolls-Royce skulle saluföras ute på gatorna. Hur skulle allmänheten garanterat veta att det var en Rolls-Royce som de såg?

Ägarna av hans bilar var alla mycket stolta över produkten, men de var också i många fall fåfänga och ville synas.

Rolls-Royce behövde alltså en maskot. En kylarprydnad som ytterligare markerade varumärkets särart samt som uppfyllde kundernas fåfänga så pass att de inte istället satte på egna opassande kreationer på kylarna – vilket de facto redan hade börjat hända.

ANNONS

Senaste nytt

En kärleks-statyett

1910 vände sig Claude Johnson till konstnären Charles Sykes och bad honom att producera en lämplig maskot som skulle pryda alla RR-bilar i framtiden.

Sykes hade tidigare gjort en statyett till John Montagu, Baron Montagu av Beaulieu, föreställande hans hemliga kärlek Elenor Velesco Thorton.

Rolls-Royce

Eleanor Thornton poserande på fotbrädet till John Montagu Rolls-Royce Silver Ghost med henne själv som staty på kylaren. (Foto: WikiCommons)

Statyetten förställde en vacker framåtlutad kvinna stående i motvind med ett tunt klädflor svepande efter hennes kropp och armar.

ANNONS

Symbolisera hemlig kärlek

Det ena pekfingret var satt för munnen för att symbolisera de bådas hemliga kärlek. Statyetten gjöts sedan i 3-4 exemplar varav en hamnade på baronens Rolls-Royce Silver Ghost från 1909.

När Sykes fick frågan 1910 från Johnson, var Johnsons förslag först att göra en fri tolkning av Nike-stayn på Louvren.

Men Johnson, mindes den lyckade statyetten av Elenor Thornton och frågade baron Montagu om han kunde få använda dennes statyett som grund för den nya kylarprydnaden, men med vissa förändringar.

Rolls-Royce

Charles Sykes skiss till den staty som med tiden blivit symbol för yttersta lyx. (Foto: Rolls-Royce)

Och så blev det. Statyetten avbildande den hemliga kärleken blev grunden till Rolls-Royce kylarprydnad och ett av den industriella världens mest välkända varumärken.

En gudinna på kylaren

Sykes kallade sitt verk “En graciös liten gudinna, andan av extas, som har valt vägresor som sin högsta fröjd och stigit av på fören av en Rolls-Royce-bil för att frossa i luftens friskhet och det musikaliska ljudet av hennes fladdrande draperier”.

Kylarprydnaden kom att kallas “Spirit of Ecstasy”.

ANNONS
Rolls-Royce

Sedan 1911 har hon stått på alla Rollsars kylare. Här på en Corniche. (Foto: WikiCommons)

Den 6 februari 1911 presenterade Sykes sin “Spirit of Ecstasy” för Rolls-Royce och den lilla damen har sedan dess prytt företagets alla bilar.

På sockeln till damen finns alltid Charles Sykes, Rolls Royce Co Feb 6 1911 ingraverat fram till 1951 då det togs bort.

Kylarprydnaden var silverpläterad från 1911 till 1914. Därefter fick den fagra damen nöja sig med att tillverkas av nickel eller kromlegering.

Rolls-Royce

Till säsongen 2023 då den helt elektriska Rolls-Royce Sceptre släpps, har en ny nättare variant av Spirit of Ecstacy tagits fram. (Foto: Rolls-Royce)

I samband med att Rolls-Royce första helt elektriska bil Spectre släpps, så har också en ny uppdaterad statyett tagits fram – enligt företaget själva, vackrare och graciösare än någonsin.

Det är dock inte första gången damen förändrats. Det togs också fram en knästående version av Spirit of Ecstacy som prydde Rolls-Royce-bilar mellan 1934 och 1939 samt 1946-1956.

Rolls-Royce

Den knästående statyetten användes ett antal år kring andra världskriget. (Foto: Museo de coches antiguos)

 

ANNONS

Läs mer här:

Spirit of Ecstasy
Nu kan du köpa din egen “Spirit of Ecstacy”
Rolls Royce Phantom testad

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]