När Göta kanal i år öppnar sina slussar för säsonger, är den för 150:e året som kanalbåten Juno går sträckan Stockholm till Göteborg.
Juno: En 150-årig kanaljubilar
Mest läst i kategorin
1832 invigdes Göta kanal. Det byggnadsverk som blev verklighet tack vare Baltzar von Platens envishet och målmedvetenhet. Ett mästerverk på många sätt, och ett mästerverk som överlevt genom århundradena.
Det byggdes för att förkorta tiden och sträckan mellan Sveriges öst- och västkust. Dessutom minska risken för dåligt väder då den största delen av färdvägen skulle ske på mycket stilla kanalvatten.
Det var alltså som transportled för gods, som var den främsta orsaken till dess tillblivelse. Men i takt med att den industriella revolutionen ångade på, blev först järnvägen en allvarlig konkurrent och därefter självklart lastbilstransporterna.
Inte bara varutransporter
Men parallellt med frakttrafiken på kanalen, fanns det också en ganska så omfattade persontrafik. Det var både bekvämare och snabbare att ta båten från Stockholm till Göteborg än att kuska fram med häst och vagn på skruttiga vägar genom skogar och över berg.
Att åka båt var både stilla, lugnt och bekvämt, så persontrafik med båt blev det snabba och fina sättet att ta sig runt i Sverige.
Senaste nytt
Nöjesåkning
I takt med att tiderna förändrades, började folk även åka på kanalen av rent nöje. Och för de passagerarna krävdes det mer påkostade fartyg.
Motala Ströms Ångfartygs AB kom därför med åren att beställa tre systerfartyg för trafiken på Göta kanal mellan Stockholm och Göteborg.
1874 levererade Motala Werkstad i Motala den första ångaren till bolaget. Fartyget fick namnet S/S Juno – ett namn som den har fått behålla.
Byggd efter Göta kanals mått
Fartyget var helt anpassat efter kanalens dimensioner och blev efter en ombyggnad 1905 på Beckholmen i Stockholm, maximerad till 31,45 X 6.87 m.
Sedan dess har Juno i stort sett tuffat på mellan Stockholm och Göteborg. Vissa avbrott har det varit under några år.
Bland annat gick hon under några år i slutet å 1870-talet endast på Vänern och under andra världskriget låg hon upplagd i väntan på bättre tider.
Fick dieselmotor
Hennes gamla ångmaskin fick jobba på till 1956 då den fick lämna plats åt ett modernt dieselmaskineri.
Idag trafikerar jublaren Göta kanal tillsammans med sina systar Diana och Wilhelm Tham.
De som idag reser på dessa vackra små fartyg gör det endast för nöjes skull och bjuds på en upplevelse som tar mycket avstamp i hur livet levdes förr av de som hade råd stt unna sig en kryssning endast för lust.
Vi gratulerar och hoppas på ytterligare 150 års trafik.
Här kan du läsa mer om den trafik som Juno går på idag. Och självklart har den fantastiska sidan skargardsbatar.se mycket fakta om henne, som du hittar här.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.