Det finns ingen som med en blandning av skört och dunkelt, har lyckats fånga skogens och naturens mystik på samma sätt som John Bauer.
Känslorna trängs bland tomtar och troll
Mest läst i kategorin
Det finns något i gränslandet mellan det sköna och det dunkla. Där känslor trängs. Där beslutet om gilla eller inte gilla är svårt. Där ovissheten bestämmer takten, och rädsla och fascination dansar ihop.
När jag växte upp, fanns det några nummer av “Tomtar och troll” på landet.
Jag bläddrade försiktigt i dem. Stannade upp vid bilderna, som på ett magiskt sätt presenterade sköna ljusa människogestalter tillsammans med mörka skogsväsen.
Jag lärde mig då John Bauers namn.
En konstnär som spelade på just den där tunna linjen som fascinerar så mycket. Där ont möter gott. Där ljust möter mörkt.
Jag kunde sitta i timmar och studera detaljerna i bilderna.
Och detaljerna är något som går igen i John Bauers konstnärskap. Denne man som dog i en storm år 1918 tillsammans med sin familj, alldeles för ung, och det precis i klivet upp till Stockholm för sitt kanske andra genombrott.
För det första genombrottet hade han just fått med sina illustrationer till sagosamlingarna “Tomtar och troll”.
Bakom sagosamlingen låg tidningsmannen Erik Åkerlund, som nu ville berätta sagor på ett nytt sätt för Sveriges barn.
John Bauer kom med sina ytterst detaljrika bilder att snabbt bli en del av den svenska folksjälen.
Hans sätt och uttryck med att ge skogens väsen ansikten och kroppar, har sedan dess definierat hur vi i dag ser på tomtar, troll och andra sagoväsen.
Till Stockholm
Bauers konstnärliga talang hade tidigt märkts i hans tecknade.
Under 1916 flyttade han så från födelsestaden Jönköping till Stockholm för att studera konst på Tekniska skolan, numera Konstfack, och Althins målarskola.
Han utvecklade sig snabbt med penna och pensel och blev år 1900 antagen som elev vid den Kungliga Akademien för de fria konsterna, mer känd som Konstakademien.
1904 gjorde han sin första intrycksresa i Lappland för att där studera klimatet och de människor som bodde och verkade i den karga miljön.
John Bauer fångade vad han såg i en mängder av teckningar och akvareller. Han ville i detalj lära känna den samiska kulturen, och skissade av både den stora naturen och små detaljer på kläder, redskap och traditionella föremål.
Blivande fru Bauer
På Konstakademien träffade han också Esther Ellqvist, den kvinna som kom att bli hans hustru vid giftemålet i Gränna 1906.
Esther var också en mycket lovande ung konstnär, men fick efter giftemålet, mycket motvilligt lägga sitt eget konstnärsskap åt sidan för familjen.
Esther kom dock att få stå modell för många av de kvinnogestalter som John Bauer förevigade i sina verk. Mest känd är den sköra prinsessan Tuvstarr som naken och upplyst sitter vid kanten på en mörk skogstjärn.
Trött på troll
Kändisskapet och den starka kopplingen till tomtarna och trollen, tröttnade Bauer så småningom på, och kände att de begränsade hans konstnärsskap. Han ville utvecklas vidare och lämnade publikationen 1914.
Hans fokus lades nu istället på att måla fresker, kubistiska teckningar och att skriva teatermanus.
Nya utställningar med nya målningar kom och gick, men varken uppmärksamheten eller inkomsterna, kom i närheten av det som han tjänat och fått med sina troll.
År 1918 skulle familjen med John, Esther och den treårige sonen Bengt Olov flytta upp till ett nybyggt hus i Stockholm. De ville inte ta tåget eftersom den stora tågolyckan, som just skett i Getå utanför Norrköping, skrämde dem.
Båt bättre än tåg
De klev istället ombord på kanalbåten Per Brahe för att ta sig till Stockholm, via Göta kanal. En höststorm på Vättern överraskade dock fartyget, och utanför Hästholmens hamn sjönk fartyget. Samtliga ombordvarande omkom.
Efter bärgningen begravdes familjen Bauer på Östra Kyrkogården i Jönköping 1922.
Ett konstnärsskap avslutades därmed alldeles för tidigt.
Läs mer:
Om hans konstnärsskap och liv här
Om landskapens mästare Johan Krouthén
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.