Dagens PS

John Allen: Med passion för klassiska runabouts

John Allen klassiska runabouts
Bakom ratten på en klassisk mahognyracer – det är där som storsamlaren och entusiasten John Allen trivs bäst. VI har fått en pratstund med honom där han berättar om sin passion och hans samlande. (Foto: Steve Lapkin)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 20 jan. 2024Publicerad: 19 jan. 2024

Med passion för historia, proveniens, krom och mahogny har John Allen skapat en av världens finaste samlingar av klassiska runabouts.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Nordnordväst om Minneapolis ligger Gull Lake. En av USA:s många tusen sötvattensjöar. Hit till området kom mängder av emigranter från norra Europa under perioden 1850 till 1930.

Den skandinaviska prägeln i området är sålunda stark. Här är det status att ha påbrå från de Nordiska länderna och många kan svänga sig med ett eller annat skandinaviskt ord.

Jag har själv aldrig varit i just Gull Lake och skulle nog inte heller veta ett dugg om den sjön, om det inte vore för två personer, som sedan ett antal år tillbaka, har gjort stort intryck på hela den klassiska båtvärld som jag verkar i.

lake
Egentligen är Gull Lake bara en sjö av många som hänger ihop i ett fantastiskt sjösystem. (Foto: Gull lake cruises)

De två personerna är John Allen och Lee Anderson.

Den sistnämndes familj hamnade i området när hans farmor och farfar emigrerade från Närke och hans far Reuben, visade sig med tiden vara en entreprenör av rang.

Reubens framgång byggde en bas för familjen Andersons ekonomiska lycka. Och lade också en bas för sonen Lee att ta över och utveckla.

Den första båten

Med sommarställe vid Gull Lakes grannsjö, Nisswa Lake, dröjde det inte länge förrän den första klassiska runabouten i mahogny låg vid bryggan hos familjen Anderson. Efter den följde flera, och snart hade Lee början på den samling som i dag räknas som en av världens främsta.

ANNONS

Vid Gull Lake bodde också familjen Allen.

Unge John hade i unga år på 1960-talet fastnat för alla de coola woodie-bilar som hans farfar fick in till försäljning på firman California Car Company, vilken han drev i staden Green Bay i Wisconsin.

Favoritbilen var en 1948 års Chrysler Town & Country cab men då, som ung grabb, var en sådan vacker blandning av trä och plåt, både för dyr och svår att underhålla.

ANNONS

Senaste nytt

En egen bil

Åren gick och familjen stabiliserades. 1995 var det dags att kliva in i bilvärlden genom ett auktionsköp av en 1946 Ford Deluxe woodie wagon. En träbil helt i hans smak.

Bilen passade alla Johns syften. Dels ägde han äntligen en egen woody. Dels var den rymliga och trevliga bilen perfekt för hans familj att få plats i när de for till sommarstället vid Gull Lake.

Dessutom passade den in i miljön kring sjön, kring familjens sommarställe och hela det liv som levdes på somrarna.

Allen
Det är inte så komplicerat att lista ut var familjen Allens sommarställe är. Stranden talar liksom för sig själv. (Foto: Steve Lapkin)

“Bilen var, som jag hoppats, ett perfekt historiskt komplement till sommarstället”, säger John Allen.

ANNONS

“För mig är historien och proveniensen otroligt viktiga, och två av de viktigaste grundstenarna i min samling”.

Johns fascination för äldre klassiska runabouts härstammar också från barndomen. Sommarjobben på fiskebåtarna på Eagle River i Wisconsin gav många timmar utan på sjön.

Inte sällan passerade någon av traktens bättre bemedlade förbi i ett vackert slankt mahogny-spjut. John igen:

“Båtarnas förföriska linjer, blänkande krom och de mörkt mullrande motorerna som rörde runt i tystnaden, bet fullständigt tag i mig. Beslutet togs snart – en sådan ska jag ha någon gång”.

Sommarstället vid sjön

30 år senare, 1995, hade Johns familj just skaffat sitt sommarställe vid Gull Lake.

Det var en fantastisk sommar, men det som fångade Johns ögon var de fantastiska runabouts som fanns på sjön. Och de flesta verkade tillhöra en och samma man – Lee Anderson.

Lee dök alltid upp med olika båtar till traktens restauranger och serveringar. Och John tittade, drömde sig tillbaka till ungdomen och förstod snart att han blivit biten av mahognybåtsflugan.

“Min första klassiker hittade jag som ett söndertorkat projekt”, minns John.

ANNONS

Det var en 1929-års 28′ Gar Wood som behövde en totalrenovering.”

Resultatet av renoveringen var fantastiskt. John hade fått sin mahognyracer och den båt som skulle bli den första i en samling som nu är världsunik.

runabout
John Allen ute på tur med den fantastiska Bolo Babe, en 33′ Baby Gar. (Foto: Steve Lapkin)

“Gar Wooden blev den första båten i det som skulle bli ett samlande”, säger John.

“Den båt blev först in och komma även bli sist ut. Den blev nyckeln till en ny värld som jag idag är väldigt tacksam över att jag får vara en del av”.

En har blivit 30

Det som började med den där Gar Wooden har i dag blivit en samling på 30 båtar. Många av dem kända namnkunniga individer – ofta med en genuin och dokumenterad historia.

Att samla båtar innebär inte bara att fylla förrådet med massor av båtar. För John Allen handlar det också om en tredimensionell upplevelse där båtarna är i centrum och ska synas.

runabout
Har du möjligheter, ska du självklart bygga ett eget museum. Fort Mahogany är en fantastisk plats. (Foto: Carlos Gonzales)
ANNONS

Därför skapade han Fort Mahogany. Ett privat museum byggt i historisk stil där båtarna kan visas i perfekt miljö året om.

En upplevelse

Att besöka Fort Mahogany är en resa i amerikansk runabout kultur. Här står en mängd klassiska runabouts, alla renoverade till nyskick.

En av båtarna i museet är den 33-fot långa Baby Gar-racern “Bolo Babe”, en av den klassiska båtvärldens ikoner, och en av endast åtta som fortfarande finns kvar.

Allen
John Allen bakom ratten på Chris Craften tar en sväng framför Bar Harbour Supper Club, där det årliga stora båtmötet äger rum. (Foto: Steve Lapkin)

En annan är “Miss Algonac”, världens äldsta kända bevarade Chris Craft, självklart i nyskick med en korrekt originalmotor under däck.

Den står tillsammans med “Bunky”, en 32-fots Belle Isle från 1931 och många, många andra.

Varför samla?

“Många frågar mig varför jag samlar just på klassiska runabouts”; säger John.

ANNONS

“Mycket är för att de bjuder dig idag på exakt samma upplevelse och känsla som de gjorde den dagen de först sjösattes. Jag får samma upplevelse som den första ägaren fick efter sjösättningen. Det tycker jag är intressant.”

Allen
Känslan att köra samma båt, hålla i samma ratt och lyssna på samma motor som båtens första ägare en gång gjorde, den känslan njuter John Allen ofta av. (Foto: Steve Lapkin)

John fortsätter entusiastiskt att berätta om sin kärlek till båtarna och om hur han fascineras av deras historia, bakgrund, öden och äventyr. Och att vi i dag, tack vare att de finns kvar kan lära oss massor av den tid som förflutit. John igen:

“Det finns nog få hobbies som är så fyllda med stil, berättelser och historia. Vi kan inte resa i tiden, men med klassiska båtar – oavsett om du kör dem, visar upp dem eller bara beundrar dem, bjuder de dig på en tidsresa till gångna tider. Det är en fantastisk upplevelse”.

Kärlek till historia

För att försöka förklara sin kärlek för sina klassiska runabouts och bjuda omvärlden på upplevelsen, arrangerar John varje år en av USA:s mest prestigefyllda klassiska båtevent.

Platsen är självklart Gull Lake och hit tar han många av de båtar som till vardags vilar i hans Fort Mahogany.

Till säsongen 2024 kommer samlingen att berikas med ytterligare tre unika mahognyracers.

Vi har tidigare skrivit om den fantastiska racern “Teaser” från 1924. Den är snart klar efter en total renovering.

ANNONS
Teaser
Den fantastiska racern Teaser är i slutfasen av en total genomgång och beräknas vara klar till 2024. (Foto: Anders Værnéus)

Även två racers från Horace Dodge (jodå, från bilfamiljen med samma namn) tid i båtbranschen, har John låtit renovera till sina nyskick.

Det råder inget tvivel om att kärleken till båtarna, deras historia och proveniens genomsyrar John Allens liv.

Höga krav

Kraven på att en båt ska få access till hans samling är dock numera skyhöga.

De ska vara unika, ha en gripande historia och helst bara byggda i enstaka exemplar – ungefär som stora delar av den svenska klassiska båtflottan faktiskt.

runabout
En stor ratt att hålla sig i, en mullrande klassisk motor att lyssna på, en spegelblank sjö att titta på – mer behöver inte John Allen för att njuta. (Foto: Steve Lapkin)

Det är människor som John Allen som håller hobbyn igång.

Som ger omgivningen möjligheten att få se, höra, lukta och njuta av vad den klassiska båthobbyn innebär.

ANNONS

Precis som John själv blev smittad när han som ung jobbade som fiskare.

Vilken blir din första klassiska runabout?

Läs mer:

Om den klassiska båtshowen på Gull Lake

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]