Med passion för historia, proveniens, krom och mahogny har John Allen skapat en av världens finaste samlingar av klassiska runabouts.
John Allen: Med passion för klassiska runabouts
Mest läst i kategorin
Nordnordväst om Minneapolis ligger Gull Lake. En av USA:s många tusen sötvattensjöar. Hit till området kom mängder av emigranter från norra Europa under perioden 1850 till 1930.
Den skandinaviska prägeln i området är sålunda stark. Här är det status att ha påbrå från de Nordiska länderna och många kan svänga sig med ett eller annat skandinaviskt ord.
Jag har själv aldrig varit i just Gull Lake och skulle nog inte heller veta ett dugg om den sjön, om det inte vore för två personer, som sedan ett antal år tillbaka, har gjort stort intryck på hela den klassiska båtvärld som jag verkar i.
De två personerna är John Allen och Lee Anderson.
Den sistnämndes familj hamnade i området när hans farmor och farfar emigrerade från Närke och hans far Reuben, visade sig med tiden vara en entreprenör av rang.
Reubens framgång byggde en bas för familjen Andersons ekonomiska lycka. Och lade också en bas för sonen Lee att ta över och utveckla.
Den första båten
Med sommarställe vid Gull Lakes grannsjö, Nisswa Lake, dröjde det inte länge förrän den första klassiska runabouten i mahogny låg vid bryggan hos familjen Anderson. Efter den följde flera, och snart hade Lee början på den samling som i dag räknas som en av världens främsta.
Vid Gull Lake bodde också familjen Allen.
Unge John hade i unga år på 1960-talet fastnat för alla de coola woodie-bilar som hans farfar fick in till försäljning på firman California Car Company, vilken han drev i staden Green Bay i Wisconsin.
Favoritbilen var en 1948 års Chrysler Town & Country cab men då, som ung grabb, var en sådan vacker blandning av trä och plåt, både för dyr och svår att underhålla.
Senaste nytt
En egen bil
Åren gick och familjen stabiliserades. 1995 var det dags att kliva in i bilvärlden genom ett auktionsköp av en 1946 Ford Deluxe woodie wagon. En träbil helt i hans smak.
Bilen passade alla Johns syften. Dels ägde han äntligen en egen woody. Dels var den rymliga och trevliga bilen perfekt för hans familj att få plats i när de for till sommarstället vid Gull Lake.
Dessutom passade den in i miljön kring sjön, kring familjens sommarställe och hela det liv som levdes på somrarna.
“Bilen var, som jag hoppats, ett perfekt historiskt komplement till sommarstället”, säger John Allen.
“För mig är historien och proveniensen otroligt viktiga, och två av de viktigaste grundstenarna i min samling”.
Johns fascination för äldre klassiska runabouts härstammar också från barndomen. Sommarjobben på fiskebåtarna på Eagle River i Wisconsin gav många timmar utan på sjön.
Inte sällan passerade någon av traktens bättre bemedlade förbi i ett vackert slankt mahogny-spjut. John igen:
“Båtarnas förföriska linjer, blänkande krom och de mörkt mullrande motorerna som rörde runt i tystnaden, bet fullständigt tag i mig. Beslutet togs snart – en sådan ska jag ha någon gång”.
Sommarstället vid sjön
30 år senare, 1995, hade Johns familj just skaffat sitt sommarställe vid Gull Lake.
Det var en fantastisk sommar, men det som fångade Johns ögon var de fantastiska runabouts som fanns på sjön. Och de flesta verkade tillhöra en och samma man – Lee Anderson.
Lee dök alltid upp med olika båtar till traktens restauranger och serveringar. Och John tittade, drömde sig tillbaka till ungdomen och förstod snart att han blivit biten av mahognybåtsflugan.
“Min första klassiker hittade jag som ett söndertorkat projekt”, minns John.
“Det var en 1929-års 28′ Gar Wood som behövde en totalrenovering.”
Resultatet av renoveringen var fantastiskt. John hade fått sin mahognyracer och den båt som skulle bli den första i en samling som nu är världsunik.
“Gar Wooden blev den första båten i det som skulle bli ett samlande”, säger John.
“Den båt blev först in och komma även bli sist ut. Den blev nyckeln till en ny värld som jag idag är väldigt tacksam över att jag får vara en del av”.
En har blivit 30
Det som började med den där Gar Wooden har i dag blivit en samling på 30 båtar. Många av dem kända namnkunniga individer – ofta med en genuin och dokumenterad historia.
Att samla båtar innebär inte bara att fylla förrådet med massor av båtar. För John Allen handlar det också om en tredimensionell upplevelse där båtarna är i centrum och ska synas.
Därför skapade han Fort Mahogany. Ett privat museum byggt i historisk stil där båtarna kan visas i perfekt miljö året om.
En upplevelse
Att besöka Fort Mahogany är en resa i amerikansk runabout kultur. Här står en mängd klassiska runabouts, alla renoverade till nyskick.
En av båtarna i museet är den 33-fot långa Baby Gar-racern “Bolo Babe”, en av den klassiska båtvärldens ikoner, och en av endast åtta som fortfarande finns kvar.
En annan är “Miss Algonac”, världens äldsta kända bevarade Chris Craft, självklart i nyskick med en korrekt originalmotor under däck.
Den står tillsammans med “Bunky”, en 32-fots Belle Isle från 1931 och många, många andra.
Varför samla?
“Många frågar mig varför jag samlar just på klassiska runabouts”; säger John.
“Mycket är för att de bjuder dig idag på exakt samma upplevelse och känsla som de gjorde den dagen de först sjösattes. Jag får samma upplevelse som den första ägaren fick efter sjösättningen. Det tycker jag är intressant.”
John fortsätter entusiastiskt att berätta om sin kärlek till båtarna och om hur han fascineras av deras historia, bakgrund, öden och äventyr. Och att vi i dag, tack vare att de finns kvar kan lära oss massor av den tid som förflutit. John igen:
“Det finns nog få hobbies som är så fyllda med stil, berättelser och historia. Vi kan inte resa i tiden, men med klassiska båtar – oavsett om du kör dem, visar upp dem eller bara beundrar dem, bjuder de dig på en tidsresa till gångna tider. Det är en fantastisk upplevelse”.
Kärlek till historia
För att försöka förklara sin kärlek för sina klassiska runabouts och bjuda omvärlden på upplevelsen, arrangerar John varje år en av USA:s mest prestigefyllda klassiska båtevent.
Platsen är självklart Gull Lake och hit tar han många av de båtar som till vardags vilar i hans Fort Mahogany.
Till säsongen 2024 kommer samlingen att berikas med ytterligare tre unika mahognyracers.
Vi har tidigare skrivit om den fantastiska racern “Teaser” från 1924. Den är snart klar efter en total renovering.
Även två racers från Horace Dodge (jodå, från bilfamiljen med samma namn) tid i båtbranschen, har John låtit renovera till sina nyskick.
Det råder inget tvivel om att kärleken till båtarna, deras historia och proveniens genomsyrar John Allens liv.
Höga krav
Kraven på att en båt ska få access till hans samling är dock numera skyhöga.
De ska vara unika, ha en gripande historia och helst bara byggda i enstaka exemplar – ungefär som stora delar av den svenska klassiska båtflottan faktiskt.
Det är människor som John Allen som håller hobbyn igång.
Som ger omgivningen möjligheten att få se, höra, lukta och njuta av vad den klassiska båthobbyn innebär.
Precis som John själv blev smittad när han som ung jobbade som fiskare.
Vilken blir din första klassiska runabout?
Läs mer:
Om den klassiska båtshowen på Gull Lake
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.