Dagens PS

Japanska flygbolag säger adjö till bråkstakar

Ombord ett flyg på ett okänt flygbolag.
Japanska flygbolag har fått nog. (Foto:Unsplash)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 07 juli 2024Publicerad: 07 juli 2024

Flygbolagen Japan Airlines och All Nippon Airways har nått sin gräns när det gäller störande beteenden från passagerare. En eskalerande trend av trakasserier mot personalen har tvingat bolagen att ta ett bestämt tag mot bråkstakarna i luften.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En berusad passagerare som bet en flygvärdinna.

40 timmars försening på en flygning på grund av en argsint kvinna som trakasserat flygpersonalen för att de inte talade rätt språk.

Listan kan fortsätta.

Men för Japans två största kommersiella flygbolag har bägaren redan runnit över och de ryter nu till mot resenärer som inte kan uppföra sig.

Svarar med åtgärder

Trakasserier blir allt vanligare för anställda inom olika branscher, och runt om i Japan vidtar man allt hårdare åtgärder för att skydda sina anställda, skriver CNBC.

Flygbolagen Japan Airlines och All Nippon Airways, ANA, har märkt av de ökande trakasserierna mot anställda.

“Detta har lagt en betydande börda på våra anställda, vilket har lett till fall där vissa har tvingats ta ledigt”, säger ANA:s Yoshiko Miyashita, vice vd för CS promotion.

Nu har de svarat med åtgärder för de resenärer som inte vet om hur man beter sig.

ANNONS

Bland annat kommer resenärer som trakasserar flygpersonalen att nekas ombordstigning eller få förklara sig inför polis på flygplatsen.

ANNONS

Senaste nytt

Ökad trend bland flygbolag

Antalet anmälningar om störande beteende ombord på flygplan har ökat, konstaterade Svenska Yle i fjol.

Under 2021 ökade antalet rapporter från flygbolag om störande beteende på flygplan och trenden har hållit i sig.

Men för den resenär som inte kan uppföra sig kan resan bli dyr, då hen blir skyldig att betala ersättning till de andra passagerarna. 

I värsta fall kan det dessutom bli aktuellt med fängelse. Flygbolag kan, om de vill, också porta passagerare som betett sig illa ombord.

Läs mer: Experten: Sakerna du inte ska göra som turist. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS