Minns du tvisten mellan makarna Magnusson och engelska Jaguar? Där jaguar stämde paret för vaumärkesintrång? Nu är tvisten avgjord i Hovrätten.
Jaguar-tvisten avgjord - bilen behöver inte skrotas
Mest läst i kategorin
Bakgrunden till tvisten som skakat om den klassiska bilvärlden, är att makarna Magnusson, genom sitt bolag Creare Form AB, avsett att seriebygga replicor på Jaguars klassiska tävlingsbil Jaguar C-type.
Just C-typen är en legendarisk sportvagn som Jaguar tog fram som en tävlingsvariant på sin Jaguar XK120. Bilen hette egentligen XK120-C där C stod just för Competition. Men i “folkmun” blev det Jaguar C-type.
Bilen introducerades 1951 och blev omedelbart en mycket framgångsrik bil i tävlingssammanhang. Drivlinan och chassiet var hämtat från XK120 men karossen var handknackat i aluminium runt en rör-ram för att få ned vikten.
Endast 52 bilar kom att tillverkas av den bakhjulsdrivna bilen mellan 1951 och 1953, vilka idag är oerhört eftertraktade i samlarkretsar.
JLR hävdar formintrång
Jaguar Land Rover (JLR) ogillade verksamheten i Creare Form AB. Bolaget stämde Magnussons företag för intrång på rättigheterna till bilens form, vilket JLR hävdade att de hade rätt till.
En del av ogillandet bestod också i Creares syfte att fortsätta med en serietillverkning av bilen. Detta ansåg JLR såg som ytterligare ett bevis för att det fanns ett kommersiellt intresse i design-intrånget.
Uppmärksammad stämning
JLRs stämning blev mycket uppmärksammad i bilkretsar då replicor av klassiska sportbilar är en stor marknad där både amatörer och mindre firmor bygger bilar som i stort sett är kopior av originalen.
Skulle JLRs stämning av paret Magnussons företag gå igenom, behövde fordonsbyggarnas verklighet ses på ett nytt sätt.
Och så gick det. 2020 fälldes Creare Form AB i Patent. och Marknadsdomstolen vid Stockholms Tingsrätt, som gick på JLRs linje om intrång. Bilen som byggts skulle skrotas och Creare Form AB dömdes till ca fem miljoner kronor i böter.
Bilen behöver inte skrotas
Domen överklagades emellertid till Patent- och Marknadsöverdomstolen vid Svea hovrätt. Nu har domstolen meddelat att de stödjer Creare Form ABs överklagan och friar från ansvar i frågan.
Svea Hovrätt menar att Creare Form ABs bil tillverkades under en tid då många andra repliker samtidigt byggdes över hela världen. Samt att Jaguar själva fått frågan innan byggstart och inte svarat nekande.
Den byggda bilen behöver nu inte skrotas och JLR döms också till att betala rättegångs- och ombudskostnader för ca 5,3 miljoner kronor. JLR har fram till den 19 april på sig att överklaga domen till Högsta domstolen.
Läs också:
Här kan du beställa din egen C-Type
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.