Finansmannen och tändstickskungen Ivar Kreuger hade en kärlek till vackra fordon på land och till sjöss. Här är de båtar som han använde.
Ivar Kreugers fantastiska båtar
Mest läst i kategorin
Stora personligheter har en förmåga att bygga mystik runt sig. En air av spänning, framgång och äventyr som lockar och fascinerar omgivningen och som många vill vara en del av – om än så liten.
Tingen som dessa personligheter väljer att omge sig med får ofta ett eget högre värde om det kan dokumenteras att just den eller den saken har ägts av en skådespelare, finansman eller en person som på något annat sätt har stuckit ut.
Två starka profiler
I den svenska klassiska båtvärlden har vi två individer som mer än alla andra sticker ut. Som mer än alla andra har dominerat ryktesspridningen och som många av dagens båtägare vill ha med i sin båts proveniens.
Det ena är storsmugglaren Algoth Niska. Det andra är finansmannen och tändstickskungen Ivar Kreuger.
Hur många av de klassiska båtar som i dag finns kvar, som någon gång kallats för Kreuger-båt eller smugglarbåt, är svårt att veta.
Men i väldigt många fall har just dessa två herrars namn dykt upp i båtarnas historia – just för att ägarna har velat krydda verkligheten till något bättre än vad den är.
För att reda ut det hela kommer här en lista på de båtar som vi dokumenterat vet att Ivar Kreuger en gång har ägt och verkligen har varit inblandad i. Självklart avslutar vi sedan listan med en bubblare som ingen ännu riktigt har koll på.
Kanske är det du som sitter inne med nyckel-informationen?
Expresskryssaren Loris från 1913
Den båt som i dag utan tvekan är mest känd hos allmänheten. Att den en gång har beställts och ägts av Ivar Kreuger är nogsamt dokumenterat och vidimerat av nuvarande ägarna.
Att Loris kan marknadsföras som en Kreugerbåt är på alla sätt i sin fulla ordning. Här finns underbara filminspelningar från 1920-talet med Ivar Kreuger ombord.
Här finns bilder från dåtida tidningar och reklamblad som bekräftar Ivars tid som ägare – från beställningen 1913 till hans frånfälle 1932.
En äkta och helt dokumenterad Kreuger-båt sålunda.
Läs mer om Loris historia här. Dagens PS
Salongsracern Svalan från 1928
Den hypersnabba 11,4 meter långa racern Svalan fick enorm uppmärksamhet både nationellt och internationellt när den byggdes på beställning av Ivar Kreuger 1928.
Båten byggdes för ett speciellt syfte – att kunna åka tur och retur till Kreugers sommarställe Ängsholmen i Stockholms mellanskärgård på under en timme.
Svalans historia är minutiöst dokumenterad från beställning till den dagen då hon höggs upp i Norge 1967.
Dokumentationen kunde sedan användas till att bygga en replika på henne år 2000-2001, som i dag finns i Stockholm att chartra de år den är sjösatt.
Läs mer om Svalans historia här. Dagens PS.
Racerbåten Match III från 1926
Denna lilla extrema racer är ett udda inslag i Ivar Kreugers båtpark. En sex meter lång racer som byggdes under namnet NV II av Stockholms Båtbyggeris ägare Carl Plym till tävlingssäsongen 1926.
Efter att Plym tävlat klar med båten, köptes den av Kreuger och ägdes av honom några år kring 1930 innan den såldes vidare.
Om Match III verkligen användes av Kreuger eller om det bara var ett infall han fick, låter vi vara osagt. Men en dokumenterad Kreuger-båt är den i alla fall.
Expresskryssaren Tärnan från 1925
Historien om båten som närmast kan beskrivas som Loris storasyster, är en berättelse fylld av allt som en bra prylhistoria ska innehålla.
Från dess att hon beställdes av Knut Ljungberg 1925 och byggdes på Nya Yachtvarvet i Nacka, tills dess att hon så när räddades på 1990-talet, är en gastkramande berättelse.
Men tyvärr tog grävskoporna hennes vackra mahognyskrov innan svenska entusiaster hann fram. Så i dag är historien om denna fantastiska 20 metersyacht bara just historia.
Salongsbåten Elsa från 1908
Skulle du hitta denna läckra yacht i en lada någonstans, så har du hittat en proveniens-baserat guldklimp.
Elsa kpm att bli Knut Ljungbergs genombrottsbåt när den sjösattes på Hästholmsvarvet 1908 och köptes så småningom av Torsten Kreuger som en av hans första båtar.
Sedan kom Elsa att vandra mellan bröderna Kreuger några omgångar under 1910-talet innan hon såldes vidare till ett öde som idag tyvärr är helt obekant.
Så hittar du Elsa, blir du ägare till en dubbel-äkta Kreuger-båt. Tala om unikum.
Så var det ju detta med Plymdroskan
Båten som ingen riktigt rett ut.
Bland Stockholms Båtbyggeris kvarlämnade dokumentation finns bland annat de flesta kontrakten sparade till de nio Plymdroskor som byggdes under vintern 1929-30.
Det är en vacker samling prominenta personer som tecknade sig för en båt ur den första planerade serien av båtar. Och bland dessa namn finns även Ivar Kreuger på ett kontrakt.
Okända öden
Vad som sedan händer med den båten är oklart. Nästa Kreugerspår kring Plymdroskorna, är en notis i Svensk Motor Tidning från våren 1931, där det berättas att “den av Torsten Kreuger ägda Plymdroskan fått en ny strömlinjeformad coupé hos Josef Jansson i Fittja”.
Efter denna lilla notis, finns inga bekräftade uppgifter om bröderna Kreugers inblandning i någon Plymdroska och ännu mindre dokumenterat om det är samma båt som Ivar och Torsten ägde.
Dessutom finns inga säkra kopplingar till de båtar som de facto fortfarande lever. Men det är två båtar som faktiskt skulle kunna vara pretendenter till att vara en äkta Kreuger-droska.
Den ena är den Plymdroska som i dag heter Delfin. En båt som dokumenterat hade en annan strömlinjeformad coupé redan 1932, än den funkis-coupé som satt på vid leverans.
Den andra båten som är aktuell i debatten, är båten som idag heter Dodger. Ett bevarat skrov i uselt skick men som ruvar på en historik som tyvärr är okänd.
I hennes akterspegel sitter två avgasrör som troligen inte kan härröra från något annat än en V12:a. Dimensionerna på piporna i akterspegeln är mastodontiska, och den enda som hade V12:or fler än andra i Sverige, var just Torsten Kreuger.
Men vad som är sanning, vad som är teorier och vad som är gissningar och om dessa någon gång kommer kunna kombineras, det får framtiden utvisa.
Läs mer om Plymdroskorna här. Dagens PS.
Läs gärna mer om Ivar Kreuger här.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.