Dagens PS

Intresset för begagnade lyxklockor växer så det knakar

WatchBox växer så det knakar
WatchBox butik i Dubai. Foto: WatchBox
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 31 aug. 2022Publicerad: 09 jan. 2022

WatchBox är företaget för älskare av armbandsur. Med en stark och växande andrahandsmarknad för lyxklockor i ryggen fick företaget in 165 miljoner dollar i den senaste investeringsrundan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en intervju med Robb Report berättar WatchBox vd och medgrundaren Justin Reis om hur företaget ska fortsätta att rida på vågen av intresse för förägda lyxklockor.

De 165 miljoner dollar (1,5 miljarder kronor) man fått in ska bland annat användas till att öppna åtta nya försäljningsställen, till att börja med i Saudiarabiens huvudstad Riyad. Efter det följer alltså fler: i New York, Miami och Los Angeles, Philadelphia, Neuchâtel, Hongkong, Singapore och Dubai. Sammanlagt kommer man att ha 13 fysiska försäljningsställen världen över.

Salonger för samlare

“Vi använder ordet “försäljning” väldigt försiktigt”, säger Justin Reis. “Det är mer samlingsplatser, salonger för samlare dit människor kan komma, ta en drink, möta andra med samma intresse. Det är inte designat för män, men just nu är 95 procent av våra kunder män. Vi vill bygga vårt företag för att locka fler kvinnliga samlare, och vi bygger också vårt lager utifrån den tanken”.

Marknaden för förägda klockor kommer 2025 att vara hälften av marknaden för nya klockor. Justin Reis tror inte att det kommer att dröja innan den är ikapp och förbi.

“Jag tror att det kan hända inom fem, sex år, år 2028”, säger han. “Det som händer är att du har ett bestämt antal nya produkter som kommer ut på marknaden från märkena, och du har kunder som är beredda att köpa och det finns inte nog många produkter för att möta efterfrågan.”

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Priser högre än för nya klockor

“När priserna på förägda klockor gått över det för de nya känner sig konsumenten mer bekväm med att spendera 15 000 dollar (drygt 136 000 kronor) för en ny produkt eftersom de vet att de kan sälja den på andrahandsmarknaden om de vill bli av med den”. säger Justin Reis.

Han tror att det är så att människor inte skiljer mycket på ny och förägd längre, eftersom kvaliteten höjts.

ANNONS

“Vi erbjuder klockor som är i nästan-ny kvalitet”, säger han. “De klockor vi säljer kommer i professionell paketering, och med garanti.”

WatchBox lager värt över en miljard

WatchBox lager är idag värt ungefär 150 miljoner dollar (cirka 1,3 miljarder kronor), och kommer enligt Reis att vara värt mer än 200 miljoner dollar (1,8 miljarder) om två år.

“Vi är disciplinerade när det gäller inköp”, säger Justin Reis till Robb Report. “Vi äger vårt lager. Vi är ingen marknadsplats, så vi bygger alltid modellen runt att vi ska ha det optimala lagret för att möta efterfrågan. Vi köper klockor vi tror på, så i det avseendet är vi också samlare.”

Läs även: Klockauktionerna i Genève sätter rekord  

Läs även: J. Crew hoppar på trenden och säljer begagnade lyxklockor

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]