Dagens PS

Inredning från 00-talet – hetare än någonsin

Många vill inreda sina hem med prylar som var trendiga för 20 år sedan (Foto: Wikimedia Commons, CC).
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist
Uppdaterad: 03 mars 2023Publicerad: 03 mars 2023

Lavalampor, saccosäckar och discokulor – nu längtar svenskarna tillbaka till det tidiga 00-talet. I alla fall om man ska tro Klarnas årliga trendrapport, som visar att många vill inreda sina hem med prylarna som var trendiga då.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det sägs att vi blir som mest nostalgiska i kristider.

Det märks inte minst på vilka kläder och saker vi vill omge oss med.

“Med tanke på att vi befinner oss i en snabbt föränderlig värld, verkar det som att många människor söker tillflykt från vardagen och finner tröst i att kunna drömma sig bort till svunna tider”, säger Agus Panzoni, trendexpert och medskapare till Klarnas årliga trendrapport om onlinehandeln.

I en ny enkätstudie, som genomfördes i december 2022,  har Klarna undersökt vad konsumenter tycker om 00-talets inredningsstil – och vilka deras favoriter från tidsperioden är. Totalt deltog 9 136 respondenter mellan 18 och 76 år från nio länder, däribland Sverige.

MISSA INTE: Tips: Så hanterar du besvärliga kollegor

“En coolare period”

Enligt trendrapporten tycker varannan svensk att 00-talet, kallad Y2K, var en “coolare” period jämfört med nu.

“Inredning är likt mode cykliskt, trender kommer och går med jämna mellanrum. Även om många har sin personliga grundstil är trender likt Y2K kanske något man gärna kompletterar med, inte minst av nostalgiska skäl”, säger Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende.

00-talet

Lavalampor är hett (Foto: CC).

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Lavalampans glödheta comeback

En inredningsdetalj som många kanske minns från sina ungdomsrum hemma hos mamma och pappa, är den färgglada lavalampan. Nu verkar den vara påväg att göra comeback. Hela 42 procent av svenskarna vill förhöja stämningen med en lavalampa.

Lavalampans ökade popularitet bekräftas av ny data från Klarna-ägda Pricerunner. I januari i år ökade intresset för lavalampan med 47 procent jämfört med samma period 2022, sett till antal klick på prisjämförelsesajten.

00-talet

Vem vill inte krypa ner i en mjuk Sacco-säck? (Foto: CC).

Mer disco och mys

Svenskarna vill även gärna återse den mysiga saccosäcken, omatchade kuddar och möbler med djurmönster.

Många saknar också discokulan, som kunde få varje litet trist ungdomsrum att förvandlas till en glittrande nattklubb på nolltid.

Inspiration från populärkulturen

Det finns flera globala trender just nu, enligt Klarnas trendrapport. Bland annat finns “Counterculture”, som har rötter i 80-, 90- och 00-talens ungdomsrörelser och musikgenrer, och “Regencycore”, vars stilar inspireras av den viktorianska eran.

ANNONS

“Inflytande från populärkulturen har varit avgörande för dessa shoppingtrender och nostalgiska inslag har setts på flertal ställen inom popkulturen under året”, säger Agus Panzoni.

Han nämner bland annat tv-serierna “Stranger Things” och “Bridgerton”, och hajpen kring den kommande “Barbie”-filmen.

Läs även:

Vilken Nokia-klassiker har du haft i fickan?

Nya Barbie-filmen väcker känslor på Twitter

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

Isabel Hallqvist
Isabel Hallqvist

Reporter på Dagens PS med fokus på ekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS