Ikeas klassiska blå kasse, Frakta, har blivit så populär att den nu får ett eget koncept i form av en pop-up-butik i London.
Ikea öppnar pop-up dedikerad till den blå kassen
Mest läst i kategorin
Butiken, “Hus of Frakta”, öppnade den 28 november på Oxford Street.
Frakta har blivit en av Ikeas mest ikoniska produkter. Dess slitstyrka, mångsidighet och stora kapacitet har gjort den till en favorit i miljontals hem. Nu hyllar Ikea sin blåa kasse genom att ge den en egen pop-up-butik, enligt ett pressmeddelande.
I “Hus of Frakta” lyfts kassen från att vara ett enkelt shoppingtillbehör till en symbol för design och kulturell betydelse. Besökare kommer att kunna uppleva Fraktas historia och mångsidighet på ett nytt sätt. Bland annat kommer designers som Zandra Rhodes och Marimekko att visa upp sina tolkningar av den klassiska kassen.
Strategisk placering
Pop-up-butiken ligger strategiskt placerad på Oxford Street 216, granne med Ikeas kommande varuhus som planeras öppna våren 2025. “Hus of Frakta” är både en försmak av det nya varuhuset och en hyllning till en produkt som blivit en del av vardagen för många människor.
Ännu är det inte känt exakt vad butiken kommer att erbjuda, men besökare kan förvänta sig ett brett utbud av Frakta-kassar till försäljning. Priserna börjar på 75 pence, vilket motsvarar cirka 10 kronor. Det är också möjligt att butiken kommer att visa upp kreativa versioner av kassen för att illustrera dess mångsidighet och inflytande på modern kultur.
Senaste nytt
Öppet till 2025
“Hus of Frakta” är öppen dagligen fram till mars 2025 och ger både inbitna fans och nyfikna förbipasserande en chans att se den välbekanta kassen i ett nytt ljus. Pop-up-butiken är en hyllning till en designklassiker som fortsätter att vara relevant i dagens snabbrörliga värld.
Fraktas födelse – en historia om kundfokus
Frakta-kassen, en ikonisk symbol för IKEA, har en historia som sträcker sig tillbaka till 1960-talet. Då, i tidernas begynnelse, började Ikea erbjuda allt fler mindre heminredningsprodukter i sitt nyöppnade varuhus i Kungens Kurva. Men det fanns ett problem. Kunderna hade svårt att bära runt alla sina småprylar i varuhuset.
Ingvar Kamprad, Ikeas grundare, och hans assistent Sten Lundén tog sig an problemet 1986. De ville förbättra kundernas upplevelse och insåg att det behövdes en bättre lösning för att transportera varor i varuhusen. På den tiden var flakvagnar standard, men för mindre produkter fanns det oftast bara små korgar eller påsar. Många kunder tvingades bära sina varor under armen, vilket blev otympligt och tungt.
Kamprad och Lundén observerade att kunder lämnade varor på grund av detta. De besökte ett tiotal varuhus och konstaterade att kundernas resa fram till kassan var “en bedrövlig upplevelse”, som Kamprad uttryckte det.
Lösningen?
En stor och robust kasse som kunderna kunde hänga på axeln eller bära i handen.
Inköpsansvarige Lars Göran Peterson fick i uppdrag att ta fram den perfekta storleken, en storlek som skulle rymma allt från värmeljus till påslakan.
Ikoniska Ikea-kassen får nytt liv
Ikea har förvandlat sin ikoniska Frakta-väska till en kudde, i en ny speciallansering som snart finns tillgänglig i Singapore. Den nya produkten, kallad
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.