Dagens PS

Husky R7 - Infriar högt ställda förväntningar

Husky R7 ligger bra i sjön
När Finn-Marin valde att ge sig in i getingboet av öppna båtar kring sex till åtta meter så gjorde man det med besked. Med sin storsatsning på aluminiumbåtar tog man steget ut och lanserade konceptet under eget namn, Husky. Med tre modeller täckte de upp hela spannet. Foto: Anders Jelving
Anders Jelving
Anders Jelving
Uppdaterad: 27 maj 2021Publicerad: 27 maj 2021

Sugen på en arbetshäst eller solskenslåda av typen bowrider? Lockar ett skrov av aluminium men de gängse känns väl råa på insidan? Ja, då finns det numera flera fabrikat och modeller att välja mellan. Ett alternativ är Husky. Här tittar vi närmare på Husky R7  som lanserades till säsongen 2016 och är fortfarande högaktuell, speciellt som begagnad.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När Finn-Marin valde att ge sig in i getingboet av öppna båtar kring sex till åtta meter så gjorde man det med besked. Finnmaster är nog det namn som ekar tydligast i bakhuvudet. Med sin storsatsning på aluminiumbåtar tog man steget ut och lanserade konceptet under eget namn. Med tre modeller täckte de upp hela spannet.

Husky R7, motorbrunn och motor

Fina plattformar kantar motorbrunnen. Testbåtens 200-hästare gav 45 knop på topp. Vattenskidbågen är extrautrustning. (Foto: Anders Jelving)

Först ut under ny flagg var Husky R6, Husky R7 och storasyster Husky R8. Modellbeteckningarna är en hänvisning till närmsta jämna meter. Ingen av dem når dock ända fram. De är alla något kortare.

Arbetsnamnet blev permanent

Namnet Husky var från början bara ett arbetsnamn under projektet och framtagningen av de första färdiga exemplaren. Någon kläckte under arbetets gång att de nya båtarna skulle inneha samma fina egenskaper som kännetecknar hundrasen Siberian Husky. Stark, tålig, pålitlig och snäll för att nämna några.

Husky R7 ligger bra i sjön

De nya båtarna skulle inneha samma fina egenskaper som kännetecknar hundrasen Siberian Husky. Stark, tålig, pålitlig och snäll för att nämna några. (Foto: Anders Jelving)

När det sedan var dags att namnge det nya märket var Husky så inarbetat att det föll sig naturligt att låta det vara kvar. Bokstaven R före storleksangivelsen betyder ingenting. Det känns bara så där lite modernt. Bilindustrin har med undantag av Kina och Sydkorea sedan länge kapat ner sina modellbeteckningar till en eller två bokstäver och siffror.

Maskulint formspråk

Första intrycket är mycket bra. Båten känns välbyggd in i detalj. Aluminiumskrovet är väl hopkommet och plastarbetena håller hög klass. Formspråket är maskulint och flörtar med dem som gillar båtar från tillverkare som Anytec och Viggo med flera. Detaljfärgerna är svart och grå, skrovet i ren aluminium och däcket vitt. Alternativen är på senare modeller fler. Bland annat svart skrov.

ANNONS

Det är två pulpeter med gång dem emellan som leder ut till den öppna förbrunnen. Den största skillnaden hos Husky jämfört med sina konkurrenter är det utlagda däcket i fören. Det ger ett promenadstråk vid iland- och ombordstigning. Som bonus får man även ett skrov som går torrt i grov sjö. Mötande sjö tar sig inte över relingen. (Foto: Anders Jelving)

Planeringen ombord är den gängse för båttypen. Det är två pulpeter med gång dem emellan som leder ut till den öppna förbrunnen. Den största skillnaden hos Husky jämfört med sina konkurrenter är det utlagda däcket i fören. Det ger ett promenadstråk vid iland- och ombordstigning. Som bonus får man även ett skrov som går torrt i grov sjö. Mötande sjö tar sig inte över relingslisten.

I sittbrunnen två vridbara stolar och en aktersoffa i U-form. Hela härligheten avslutas med två rejäla plattformar på vardera sidan om motorbrunnen. Rekommenderad motorstyrka på Husky R7 är 130-200 hästkrafter. Vårt testade exemplar var utrustat med en Yamaha 200. Ett trevligt val.

Förarplats Husky R7

Förarplatsen får höga betyg för ergonomin. Man sitter mycket tryggt i den stadiga stolen. Fotstöd, navigator och ratt, allt sitter där det ska. Mycket bra sikt. (Foto: Anders Jelving)

Närmast perfekt förarplats

Förarplatsen är i det närmaste perfekt. Här har man verkligen haft ergonomin i fokus. Förarstolen är djupt skålad, har stum stoppning och uppvikbar framkant. Ratten kunde gärna vara ställbar men sitter å andra sidan helt rätt monterad.

Fotsstödet finns där och är liksom resten av durkytan klätt med halkskyddande aluminiumplåt. Instrumentbrädan är matt svart. Det reducerar solreflexer och ger en sportig look. Den fasta navigatorn har sin givna plats rakt ovanför ratten.

Vindrutan är inget stort glassvep som ger skrattspegeleffekter. Nej, rutan har A-stolpe och sansad lutning. Det ger mycket bra sikt.

Passagerarstol Husky R7

Navigatörsplatsen är minst lika bra som förarplatsen. Notera det vadderade armstödet. Sådant saknades på förarsidan men kommer sitta på kommande båtar. (Foto: Anders Jelving)

ANNONS

Design vann över funktion

Är man över medellängd märker man att designen vann fajten mot funktionen. Fem centimeter högre och vindskyddet vore bättre. På de första tillverkade båtarna missade man att komplettera en i övrigt mycket bra förarplats med ett armstöd. Det har rättats till.

Navigatören om babord sitter minst lika bra. Hon eller han har dessutom fått ett mycket bra kombinerat armstöd/handtag.

Aktersoffa ombord på Husky R7

Den aktre sittbrunnen har en U-soffa som med extra dynsats kan göras om till solbädd. Bord ingår tyvärr inte i standardutrustningen. (Foto: Anders Jelving)

I aktersoffan sitter fyra personer tryggt och bra under färd. Vid lunchfikat kan man klämma in ett par till. Förutsatt att man plockat med bordet från listan över tilläggsutrustning.

Ryggstödet är ett praktiskt “kapellgarage”

Soffans ytterhörn har lösa mindre dynor som lätt avlägsnas och blottar ett halkskyddat steg. Bra tänkt så slipper man trampa på dynorna. Gott om stuvfack i hela soffan. Tyvärr icke låsbara. Ryggstödet hyser ett kapellgarage.

Vägen ut till plattformar och bad/räddningsstege går över ryggstödet.

Den förliga brunnen är på Husky R7 omöblerad så när som på de integrerade fenderthållarna. Bra klivsteg i alla hörn gör det lätt att äntra även från sidan.

ANNONS

Räckverket är med undantag för höjningen i fören ganska lågt. Otryggt tycker någon, perfekt säger sportfiskaren. Den stora öppna durkytan är en bra fiskeplattform och ett bra lastutrymme om så önskas.

Trygg med mycket bra köregenskaper

Köregenskaperna lämnar inget att önska. Med 200 hästkrafter hängandes på häcken blir R7:an riktigt rolig. Dock inte på bekostnad av tryggheten. Tvärtom. Även om känslan är duktigt sportig så svajar aldrig förtroendet för skrovets sjöegenskaper. Båten är mycket välbalanserad och distinkt.

Husky R7 stabila sjöegenskaper

Med 200 hästkrafter hängandes på häcken blir R7:an riktigt rolig utan att bli otrygg. Tvärtom. Även om känslan är duktigt sportig så svajar aldrig förtroendet för skrovets sjöegenskaper. Båten är mycket välbalanserad och distinkt. (Foto: Anders Jelving)

Planingströskeln finns där men är passerad på några sekunder. Gången är tyst aluminiumskrovet till trots. Man har verkligen lyckats bra med att få bort mycket av stomljudet.

Vill man köra aktivt visar skrovet upp sina bästa sidor utan att för den delen bli tråkigt. Forceras skrovet tar det tacksamt emot utmaningen med bibehållna goda egenskaper. Kraftiga girar kräver nästan inte handtag. Snällt men bestämt girar skrovet runt. Inga hugg eller slag. Inget sladdande.

Trygg med stabila egenskaper

Gillar man lågflygning är såväl take off som landning fullt kontrollerade. Bottenvinkeln på 19 grader gör gången behaglig även när vågorna tornar upp sig. Det är helt enkelt svårt att misslyckas bakom ratten i Husky R7.

Husky R7

Husky-båtarna som seglar under Finnmasters flagg har alla möjligheter att göra sin ägare nöjd. Bra byggkvalitet, ett tufft yttre och fina sjöegenskaper är ett bra recept. (Foto: Anders Jelving)

ANNONS

Standardutrustningen är hyfsat generös med bland annat hydraulstyrning, akterkapell och durkbeklädnad. I listan för tilläggsutrustning hittar vi vattenskidbåge, navigator och ovan nämnda bord. Vi man ha möjlighet att förvandla aktersoffan till en solbädd finns en dynsats att tillgå.

Minst 150 hästkrafter

När det gäller motoriseringen bör man nog inte gå under 150 kusar. Minsta alternativet på 130 blir nog i klenaste laget om man är många ombord. Har man dessutom planer på att dra vattenskidor eller wakeboard är rekommendationen att ta på allvar.

Husky-båtarna som seglar under Finnmasters flagg har alla möjligheter att göra sin ägare nöjd. Bra byggkvalitet, ett tufft yttre och fina sjöegenskaper är ett bra recept om man vill ta upp kampen om köparna i det tuffa klimat som råder i den här klassen.

Ett troligt klipp på begagnatmarknaden

Nu har modellen funnits på marknaden några år och börjar dyka upp även på begmarknaden. Är planen att införskaffa en lättskött båt av god kvalitet och bra och fortsatt bra andrahandsvärde är det kanske värt att slå ett öga på Husky.

Relaterade artiklar:

Stilikonen och skärgårds-klassikern Fjordling. Dagens PS

Hon dumpade stureplan och blev båtinstruktör. Dagens PS

ANNONS

Mahognydrömmen från Lidingö. Dagens PS

Specifikationer Finnmaster Husky R7

Längd: 6,45 meter
Bredd: 2,33 meter
Vikt: 1055 kg
Bränsle: 98 l
Personer: 8 personer
Motor:  130-200 hk

Pris: ny 2021 med Yamaha F200 629 000 kr
Pris begagnad:  från ca 495 000 kr

Testkörningen:
Last: 1 person
Motor: Yamaha 200 hk
Fart: 45 knop

Värt att notera:
+ Sjöegenskaperna
+ Designen
– Bord ej standard

www.finnmaster.fi

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Jelving
Anders Jelving

En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.

Anders Jelving
Anders Jelving

En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS