Så säger företrädaren för världens starkaste björn om att företag nu slåss om varumärket Dunderhonung för att sälja produkter som livsmedel, kosttillskott och sprit, rapporterar SVT Nyheter.
Huggsexa om Bamses Dunderhonung
Mest läst i kategorin
Ola Andréasson, vd på Egmont publishing och son till seriefiguren Bamses grundare, är måttligt road över det som beskrivs som intrånget.
“Vi har upphovsrätten till allt i Bamses universum”, deklarerar han.
Enligt SVT har bland andra en gymgrossist i Stockholm registrerat namnet Dunderhonung för att sälja kosttillskott i pulverform. Gymgrossisten tog kontakt med en biodlare i Halmstad som tidigare köpt rätten att använda varumärket för livsmedel och som i samband med det sökte samarbete med Egmont publishing. Dock utan framgång.
“Vi var inte intresserade av det. Man säljer inte dunderhonung”, säger Ola Andréasson i artikeln där det framgår att Egmont publishing nu tänker ta strid mot gymgrossisten och har kopplat in en jurist.
“Vi äger trots allt upphovsrättigheterna till allt i Bamses universum”, säger Ola Andréasson till SVT Nyheter.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.