Dagens PS

Huggsexa om Bamses Dunderhonung

Flera företag är på jakt efter Bamses Dunderhonung. (Foto: TT)
Flera företag är på jakt efter Bamses Dunderhonung. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 02 mars 2017

Så säger företrädaren för världens starkaste björn om att företag nu slåss om varumärket Dunderhonung för att sälja produkter som livsmedel, kosttillskott och sprit, rapporterar SVT Nyheter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ola Andréasson, vd på Egmont publishing och son till seriefiguren Bamses grundare, är måttligt road över det som beskrivs som intrånget.

“Vi har upphovsrätten till allt i Bamses universum”, deklarerar han.

Enligt SVT har bland andra en gymgrossist i Stockholm registrerat namnet Dunderhonung för att sälja kosttillskott i pulverform. Gymgrossisten tog kontakt med en biodlare i Halmstad som tidigare köpt rätten att använda varumärket för livsmedel och som i samband med det sökte samarbete med Egmont publishing. Dock utan framgång.

“Vi var inte intresserade av det. Man säljer inte dunderhonung”, säger Ola Andréasson i artikeln där det framgår att Egmont publishing nu tänker ta strid mot gymgrossisten och har kopplat in en jurist.

“Vi äger trots allt upphovsrättigheterna till allt i Bamses universum”, säger Ola Andréasson till SVT Nyheter.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]