Pendla till arbetet är inte en ny företeelse. Särskilt i Stockholm har allt fler insett tjusningen i att åka till jobbet med färja, eller rent av med egen båt. Men varför inte pendla med stil i en klassisk yacht?.
Historien om PAM och att pendla med stil
Mest läst i kategorin
I dagens Sverige lever vi i relativt välbärgade tider, och det finns gott om människor med väldigt mycket pengar att spendera.
Men de rikas livstil av i dag, ligger i lä i jämförelse med det extravaganta 1920-talet.
Ungefär som kungligheter och extremt förmögna på den tiden använde sig av privata tågvagnar, ordnade de även med egna färjor.
Det var precis vad den amerikanska affärsmannen Hiram Walker gjorde.
Han lät bygga en yacht för att pendla till “arbetet” i Canada på andra sidan sjön St Clair, i Nordamerika.
PAM byggdes av Great Lakes Boat Building i Milwaukee, Wisconsin 1921.
Hon var kapabel att göra hela 30 knop – en bedrift för en båt på 62 fot än i dag!
Men så utrustades hon också redan från början med dubbla sterlingmotorer.
En man med visioner
Hiram Walker var en amerikansk affärsman född i Detroit 1856, och skapare av orten Walkerville i Kanada.
Han började som specerihandlare och tillverkare av sprit, men köpte så småningom en bit mark öster om Windsor,
Hiram var en av första som sålde sin whisky på märkta fat, och hans Walker’s Club Whisky blev känd för sin unika kvalitet och renhet.
Hans amerikanska konkurrenter kände sig förmodligen hotade då han tvingades addera “Canadian” på etiketten.
Varumärkesnamnet består än i dag och är det ikoniska Canadian Club®.
Senaste nytt
Döpt efter barnbarnet
PAM är döpt efter Hirams barnbarn, och en gissning är att hon möjligen var hans favorit.
Hon är unik på så sätt att hon är byggd mer för social samvaro än för många övernattande gäster.
Akterdäcket, med en helt utdragbar markis, är själva symbolen för en kvällskryssning en sensommarkväll.
Rottingmöblerna med läderklädda kuddar rymmer ett drygt tjugotal sittande gäster, men plats finns för många fler.
En rutt för smuggling
1880 arrenderade Hiram färjan “Essex” och byggde dockningsanläggningar i Detroit och vid sitt destilleri i Kanada.
Men så beställde han till slut sin egen privat färja att pendla till jobbet med.
Det var i början av förbudstiden, och det är lätt att fantisera om PAM som den perfekta yachten för spritsmuggling.
Varför skulle hon annars ha utrustats med så starka motorer, måntro?
Det sägs att Al Capone och hans hejdukar var frekventa besökare i Walkerville under den här tiden.
Men om de hade något samröre med Hiram, eller om sprit smugglades ombord PAM, är inget som är känt för eftervärlden.
Hittades övergiven i flod
Vad som egentligen hände med PAM,eller vilka som färdades ombord efter 1921 vet vi inte.
Men 1989 hittade hon av den numera avlidne Bob Tiederman, känd för sin passion för äldre klassiska träyachter.
PAM låg halvt om halvt sänkt i bedrövligt skick uppför kanalen New River Fort Lauderdale, Florida.
Bob renoverade och återställde henne i sitt forna skick tillsammans med sin fru Elisabeth.
Under många år var PAM en populär yacht i parets charterföretag med bas i Newport.
Ingen detalj var för liten i PAMs renovering, och det går knappt att tro att hon i dag är lika vacker och funktionell som på 1920-talet.
Om PAM känns som lite stor för att använda dagligen, eller för att pendla till jobbet med, skulle hon passa utmärkt som hotell eller festlokal i den exklusiva klassen.
PAM flyter elegant på vilken sjö, kanal eller skyddad bukt som helst.
Läs mer om PAM här
Läs även: Svalan – en ångslup med tio liv
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.