Dagens PS

Fast i ekorrhjulet? Det var värre förr

Ekorrhjulet var en utveckling av den grekiska lyftkranen
Med några blinda slavar som gick inne i hjulet, kunde kranen lyfta stora och tunga föremål utan bekymmer. (Målning: Pieter Brueghel the Elder)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 07 maj 2024Publicerad: 10 maj 2024

Är dagarna sig lika och du har fastnat i ekorrhjulet? Då kan du vara glad att du inte hamnade i ekorrhjulet för 2 000 år sedan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var bättre förr, klämmer du ur dig emellanåt när läget för dagen känns sisådär. När orken tryter och lusten rinner ur.

Med dagens scheman med alla återkommande ingredienser är det lätt att fastna i det som vi dagligen kallar för ekorrhjulet.

Det läge som uppstår när det känns att du fastnat på samma ställe – oavsett hur mycket du anstränger dig.

Men en sak är då säker – att fastna i ekorrhjulet i dag, är många gånger bättre än att vara fast i detsamma för 2000 år sedan.

När romarna byggde upp sitt fantastiska imperium, var det ju inte vara arealer de lade under sig. De moderniserade också samhället i sig genom bland annat ingenjörstekniska landvinningar och sociala reformer.

John Cleese i Life of Brian
Ja, vad har egentligen romarna gjort för oss? En hel del skulle det visa sig. (Bild: HandMade Films)

“What have the romans ever done for us?”, frågade John Cleese i kultrullen Life of Brian.

“A lot”, skulle nog det korrekta svaret ha varit.

Romarna själva var inte kända för sin uppfinningsrikedom. Men de var kända för att ha en fantastisk känsla för att samla in redan skapade uppfinningar och förfina dem till nya och bättre konstruktioner.

ANNONS

Mycket sten att lyfta

I det romerska riket byggdes det mycket. Städerna moderniserades, vägnätet byggdes upp och akvedukterna försåg städerna med friskt vatten från bergen.

Colosseum i Rom
Romarna gillade att bygga. Gärna stort, pampigt och vackert. Colosseum i Rom är bara ett exempel. (Foto: WikiCommons/Diliff)

För att få alla nödvändiga stenblock på plats på imperiets alla byggen krävdes det goda lyftmöjligheter. Att använda mängder av människor och djur var en möjlighet, men det ansågs både ovärdigt och omständligt som lösning.

ANNONS

Senaste nytt

Grekernas kran

I Grekland hade dock romarna snappat upp en kran som gjorde det möjligt att lyfta flera ton tunga stenblock med bara fyra mans kraft.

Romarna förstod att idén var bra men borde kunna gå att utveckla för att få ytterligare moment till repen.

Akveduktbygge
MEd ekorrhjulet som drivkraft kunde plötsligt byggandet av bland annat akvedukterna förenklas betydligt. (Målning: Coarelli)

Istället för att flera man skulle dra i samma rep, byggde romarna en stor trumma med en gångbana i. Med hjulets diameter ökade momentet i repen och ännu större stenblock kunde nu lyftas med färre personers insats.

ANNONS

Dubbel utväxling

Nu räckte det med två man som gick i trumman för att kunna lyfta hela sex ton. Ett stort framsteg som gav helt nya möjligheter för romarnas byggnadsiver.

Men det fanns också risker med konstruktionen. Den var ofta tvungen att placeras nära lyftkranen, och togs ett snett grepp på föremålet som skulle lyftas, fanns risken att hela konstruktionen kantrade och störtade utför kanten.

Modern replika på kran
Ungefär så här kunde en romersk ekorrhjul-driven kran ha sett ut. (Foto: WikiCommons/Qualle)

Lösningen blev att blinda slavar ofta användes som mannakraft i hjulet. De bedömdes inte se eller förstå risken med arbetet och därigenom kunna jobba på utan avbrott.

Hur hjulet inne i kranen sedan fick namnet ekorrhjul är ännu inte helt belagt.

Det finns en teori om att ekorrar även användes som husdjur och då uppfann någon ett motsvarande hjul som i kranen, där ekorren kunde motionera sig.

Kranen med ekorrhjulet blev dock sedan grundprincipen för industrialismens kranar med trummor där lyftvajern spelas ut eller in på.

Okänslig kraft

ANNONS

Kraften till trumman har dock ersatts av motorer som vare sig kan se eller bryr sig om risker eller annat. Ett bra steg för utvecklingen.

Så nästa gång du tycker att du fastnat i ekorrhjulet – sänd då en tanke till romarrikets slavar som dag ut och dag in trampade runt i kranarnas hjul med livet som insats.

Läs mer:

Omtalade träbomberna: Fejk eller finess? Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS