Dagens PS

Dolda under Londons gator – nu blir de en tidsresa för turister

Skakad, inte omrörd – snart kan du själv vandra i Agent 007:s fotspår i Londons tunnlar. (
Skakad, inte omrörd – snart kan du själv vandra i Agent 007:s fotspår i Londons tunnlar. (Foto: Unsplash)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 31 jan. 2025Publicerad: 31 jan. 2025

Under Londons gator döljer sig en sedan länge bortglömd plats byggd under andra världskriget. En tidsresa väntar den som vågar kliva ner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Djupt under Londons myllrande gator döljer sig en värld av historia, spionage och övergivna hemligheter.

De underjordiska tunnlarna, ursprungligen byggda för att skydda stadens invånare under Blitzen, har legat i glömska i årtionden.

Men nu öppnas de äntligen för allmänheten – och snart kan de bli en av Londons största turistattraktioner skriver Reuters.

Fristad under Blitzen

Tunnlarna, som sträcker sig 1,6 kilometer under Holborn och grävdes för hand, började byggas i slutet av 1940 när nazityska bombplan regnade död och förstörelse över London.

Mellan september 1940 och maj 1941 attackerades staden 71 gånger, ibland oavbrutet i 57 dagar, enligt SVT.

Ironiskt nog stod tunnlarna färdiga först 1942 – efter att bombningarna hade upphört. De kom därför aldrig att användas som skyddsrum.

Nu har företaget London Tunnels köpt nätverket av underjordiska passagerare och planerar att omvandla det till ett minnesmärke över Blitzen.

Enligt vd:n Angus Murray ska platsen bli en kombination av museum, utställning och upplevelsebaserad underhållning – en tidsresa tillbaka till Londons mest dramatiska ögonblick.

ANNONS

“Det är äkta. Det är känslosamt”, säger Murray.

Londonbor söker skydd i tunnelbanan under en av de värsta nätterna av bombningar den 21 oktober 1940 (Blitzen). Familjer flydde sina hem vid ljudet av flyglarmet och tillbringade natten längs perronger och tågspår, i väntan på att luftskyddsvakterna skulle ge klartecken att återvända. (Foto: AP/TT)
Londonbor söker skydd i tunnelbanan under en av de värsta nätterna av bombningar den 21 oktober 1940 (Blitzen). Familjer flydde sina hem vid ljudet av flyglarmet och tillbringade natten längs perronger och tågspår, i väntan på att luftskyddsvakterna skulle ge klartecken att återvända. (Foto: AP/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Tidsresa med spionkopplingar

Men tunnlarna bär på fler historier än bara krigets.

År 1944 användes de som högkvarter för den brittiska underrättelsetjänsten – där ingen mindre än James Bond-författaren Ian Fleming arbetade.

Platsen tros har inspirerat den ikoniska Q Branch i Bond-filmerna.

Trettiometer ner gömmer också sig en labyrint av gamla generatorer, rör och rostiga bultar.

Här finns också spår av en personalbar och matsal där 200 personer arbetade på 1950- och 60-talen när tunnlarna fungerade som telefonväxel.

Storsatsning på turism

ANNONS

Projektet beräknas kosta 120 miljoner pund och förväntas locka tre miljoner besökare årligen.

“I London, om en sak fungerar, är det turism”, konstaterar Murray.

Tunnlarna öppnas för allmänheten 2027 eller 2028.

Läs även: Tiden går baklänges – ett mysterium som förbryllar forskarna. Dagens PS

Läs även: Resor till London – dyrare med turistskatt. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

Linn Kolar
Linn Kolar

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor. 

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS