Dagens PS

Heathrow-chef: "Flygkaoset fortsätter också nästa år"

Heathrow-chef: "Flygkaoset fortsätter också nästa år"
Köerna ringlar långa vid säkerhetskontrollen på Heathrow, och det kommer inte att bli bättre 2023. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 27 juli 2022Publicerad: 27 juli 2022

Heathrow i London är en av flygplatserna som drabbas hårt av flygkaoset i Europa. Förseningar och inställda flyg ställer till det för resenärer och personal, och än syns ingen ände på eländet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Londons Heathrow införde 12 juli ett tak på 100 000 passagerare per dag. När åtgärden kom sa man att den skulle gälla i två månader. I går kom nya signaler: Flygbolagen får lov att skärpa till sig. Det krävs fler anställda bland markpersonalen, och det är inte bara flygplatsens ansvar.

“Det här kommer inte att kunna lösas snabbt”, säger Heathrows vd John Holland-Kaye i en intervju med Bloomberg. “Det är absolut möjligt att det kan bli ännu en sommar när taket fortfarande är på plats.”

“Det kommer att ta 12 till 18 månader, och inte bara på Heathrow”, fortsätter Holland-Kaye.

Heathrow-chef: "Flygkaoset fortsätter också nästa år"

Heathrowflygplatsens vd, John Holland-Kaye, säger att det inte handlar om en snabb lösning. Foto: TT

Lägger skulden på varandra

Den senaste tidens resekaos har ställt till det mellan flygplatser och flygbolag. De lägger skulden på varandra för att det fattas personal när resesugna strömmar till efter pandemin. Långa köer, berg av bagage och inställda flyg är numera vardag på flygplatser runtom i Europa.

När sedan utsliten personal strejkar, som nu senast Lufthansas markpersonal, något Dagens PS tidigare berättat om, blir det förstås ännu värre.

Heathrow störst i Europa

Enligt Heathrow-chefen är det flygbolagen som är ansvariga för att anställa markpersonal. Här fattas fortfarande folk. På vissa bolag har personal sagt upp sig, på grund av arbetsförhållanden och lön.

ANNONS

Heathrow var den mest trafikerade flygplatsen i Europa före pandemin. Enligt flygplatsen klarar man att hantera ungefär 85 procent av den trafik man hade 2019. Under det senaste halvåret har man anställt ungefär 1 300, och säkerhetspersonalen är i nivå med vad den var före pandemin.

Kan ta mer betalt

Enligt Holland-Kaye ligger flygbolagen efter, där är markpersonalen på ungefär 70 procent av vad den var före pandemin. Det är dock inte enbart negativt för flygbolagen att det satts tak på antalet passagerare, enligt Holland-Kay: De kan ta mer betalt för stolarna nu när de är färre.

Läs även: Får vänta i månader på incheckat bagage 

Läs även: Flygbolag stoppar lågprisbiljetter – ska minska flygkaos 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS