Kungafamiljer, oligarker och miljardärer. Stora skillnader men även en likhet. De ser alla superyachten som den ultimata statussymbolen.
Här är den ultimata statussymbolen
Mest läst i kategorin
Miljardärer i en fallande skala med Jeff Bezos och Bernard Arnault i topp, ryska oligarker åtminstone fram till sanktionerna och kungafamiljer med sju lediga dagar i veckan.
Alla har de sina superyachter, definierade som fartyg över 30 meter, gemensamt.
”De flytande palatsen är en källa till fascination och hemlighetsmakeri – och utsläpp av växthusgaser”, som Fortune sammanfattar det.
I en ny bok skildrar livsstilsforskaren Gregory Salle företeelsen.
Boken heter ”Superyachts: Luxury,Tranquility and Ecocide” och konstaterar att det i dag finns nästan 6 000 superyachter till sjöss, enligt Superyacht Times.
Har fyrdubblats
Det totala antalet har fyrdubblats på tre decennier.
“Det är svårt att tänka på ett tecken på rikedom som är mer övertygande än om du har en superyacht”, säger Gregory Salle, till vardags professor vid universitetet i Lille.
De supersnabbt växande skillnaderna mellan de superrika och folk med normala inkomster har inte bara skapat ekonomiska klasskillnader världen aldrig tidigare sett.
Det har också lett till en utveckling där de superrika också är de som förstör planeten mest och snabbast.
Står för hälften
De 10 procenten rikaste i världen står redan för hälften av världens koldioxidutsläpp, enligt Oxfam.
Ett annat mått är att det skulle ta 1 500 år för någon i de lägsta 99 procenten av inkomsttagare att släppa ut lika mycket koldioxid som en av världens framträdande miljardärer.
Det är även där superyachterna kommer in i bilden. Enligt en studie från 2021 är de miljardärernas enskilt största källa till utsläpp av växthusgaser.
Största utsläppskällan
Men superyachter är deras enskilt största källa till utsläpp av växthusgaser, enligt en studie från 2021.
Till det kommer föroreningar av avloppsvatten, buller- och ljusföroreningar, partiklar i avgaser och även där fartygen lägger till kan de ha en negativ effekt på den lokala miljön.
Dessa stora effekter lägger till varför Salle kallar fartygen en form av ekocid.
Termen – som myntades på 1970-talet – hänvisar till den medvetna förstörelsen av naturen och har ofta använts för att beskriva de rikas agerande med tanke på deras stora koldioxidavtryck.
Yachter använder 10-20 procent av året till att vara på väg någonstans med motorkraft och når sin toppfart endast 0,1 procent av året, enligt Robert van Tol, vd för Water Revolution Foundation.
Resten av året är fartyget ett flytande hotell som förlitar sig på generatorer som krävs under en längre tid och släpper ut mer koldioxid.
Värt att leva för?
“Superyachts är gjorda för att bli uppmärksammade,” säger Gregory Salle.
“Men de är också fordon som är riktigt hemliga i den meningen att du inte kan komma åt insidan om du inte är inbjuden.”
För de flesta köpare övertrumfar lyxen fortfarande eventuell klimatoro, säger Salle.
Det handlar om ”livsstil”, en livsstil som är värd ett litet ecocid längs vägen. Ecocid är något som orsakar djup skada, skada som varar över tid,” säger Salle.
“Du kan tillämpa detta på vad superyachter gör, inte bara individuellt utan globalt”.
Läs mer:
En yacht värdig Ziggy Stardust. Dagens PS
Miljardärens flytande sommarpalats. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.