Det är 2025 och män med status luktar Le Labo, bär Loewe och sneglar mot Tokyo för inspiration.
Här är årets viktigaste statussymboler för män


Mest läst i kategorin
Förra året var det träningsshorts från Vuori och Alo-sockor som gällde. Nu? Helt annan energi.
Män med koll har bytt svett mot kashmir och klockan mot något ännu mer genomtänkt. Ja, åtminstone enligt Business Insider. De har listat några av årets viktigaste statussymboler bland män.
Smycken tar över efter klockan
Det började med ringen. Sedan kom armbanden, halsbanden – och till sist, broscherna. Van Cleef och David Yurman är just nu två av de mest eftertraktade märkena, särskilt deras silversmycken med onyx.
Även Spinelli Kilcollin har blivit en favorit. Deras länkade ringar säljs från 290 dollar till över 30 000 dollar styck.
Ett lite mer oväntat tillskott är broschen. Jeff Bezos bar nyligen en diamantprydd variant på Vanity Fairs Oscarsfest, medan märken som Dior och Hermès säljer “enklare modeller för vardagsbruk” – från 340 till över 500 dollar.

Senaste nytt
Chrome Hearts
Los Angeles-märket Chrome Hearts har aldrig varit hetare.
På TikTok läggs klipp upp i mängder där män visar upp sina “first Chrome Hearts piece”, som om det vore ett examensbevis.
Priserna? Enkla solglasögon går för runt 500 dollar begagnat. Halsband kan kosta 8 000.
Den som har ett öga för investeringar kanske ska slå till på märkets mest extrema pryl hittills: en varumärkesbrandad truck – listad för 800 000 dollar på sajten Grailed.
Kashmir = tyst lyx
Det som förenar årets mansbild är känslan av diskret lyx.
Därför är det kanske föga förvånande att kashmirkläder, särskilt från det italienska lyxmärket Loro Piana, är hetare än någonsin. Deras tröjor kostar mellan 10 000 och 200 000 kronor – och signalerar old-money.
Läs även: Makt i ny kostym: Så klär sig världens rikaste män. Dagens PS
Japansk denim
Vill du verkligen visa att du har koll? Då bär du japanskt.
Visvim-hoodies för 9 000 kronor, jeans från 3sixteen för 2 800, ryggsäckar för 11 000. Amerikanska finanskillar kallar det ”understated elegance”. TikTok kallar det “coolt”.
Färgade glas
Andrew Garfield, Teddy Swims, Law Roach och Robert Downey Jr. gjorde alla ett tydligt stilstatement i mars när de dök upp på röda mattan med färgade solglasögon.
Designermärkena låg dock steget före. Redan i februari skickade Prada, Amiri och Louis Vuitton ut modeller på sina catwalks med glas i blått, rött och orange.
Balmain säljer sina för 480 dollar och Dior för 580. Gucci har sin egen version för 625.

Det doftar dyrt
När Business Insider frågade framgångsrika män om parfym var svaret Le Labo.
Framför allt doften Santal 33 – men också Thé Noir 29 och Another 13.
Flaskorna kostar upp till 12 000 kronor – och det finns förstås matchande doftljus för 1 100, för den som vill att det ska dofta kapital även hemma.
Män bär Loewe-väska
I handen bär män Loewe-väskan – ett objekt som tidigare var en favorit hos modeintresserade kvinnor.
På New York Fashion Week dök flera upp med märkets totebags, däribland den virala modellen Fold Shopper (1 250 dollar), Cubi (2 500) och stjärnan: Puzzle-påsen för 4 100.
Läs också: Nya trenden bland miljardärerna – glänsa i lyx. Dagens PS

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Vi hjälper flygpassagerare att samla in ersättning för försenade och inställda flyg, vi vinner mer än 99% av våra stämningar.