Dagens PS

Gucci och Jaguar byggde kombi ihop

Gucci Jaguar
Paolo Gucci designade en bil för Jaguar (Foto: Bonhams).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 05 feb. 2023Publicerad: 05 feb. 2023

Jaguar tog fram många coola modeller på 1980-talet. Men högst modegrad har tveklöst XJ-S V12 HE Lynx Eventer, resultatet av ett samarbete med Paolo Gucci.

ANNONS

Mest läst i kategorin

1987 XJ-S V12 HE Lynx Eventer av Paolo Gucci var tänkt att vara den första i en serie bilar begränsad upplaga. Men lite juridiskt strul stoppade projektet.

Den som kan sin modehistoria (eller sett filmen House of Gucci) vet att det stormade rejält i familjen Gucci och deras lyxföretag på 1980-talet.

Modedesignern Paolo Gucci tillbringade en stor del av decenniet i brutal juridisk strid med sin far, Aldo.

Det hela slutade med att han manövrerade ut den äldre ur företaget och tipsade sedan myndigheterna att Aldo inte betalat sin skatt. Inte den perfekte sonen precis.

Gucci

Juridiska problem stoppade produktionen av Paola Gucci och Jaguars samarbete med “modemodellen” (Foto: Bonhams).

En kung av mode

Men duktig på design var han minsann, och var den som låg bakom Guccis berömda logotyp med dubbla G. Och självfallet ville han designa en bil för att matcha sina lyxiga väskor.

Men då dög inte vilket varumärke som helst. Valet föll på den anrika brittiska firman Jaguar. Också i valet av bilmodell var han petig men fastnade till slut för Jaguar XJ-S Gran Tourer, en bil som var lika förknippad med lyx som prestation.

Paolo hade dock inte lust att arbeta med vilken XJ-S som helst, men fick till slut fick upp ögonen på Eventer, en speciell shootinbrake-version av modellen designad av  brittiska Lynx.

ANNONS

Dessvärre kom bilen aldrig i produktion trots att den visades på motorshowen i Genève 1990.

Då hade Paola redan lämnat familjeföretaget, men de juridiska problemen fortsatte och de första 20 exemplaren fick helt enkelt skrotas.

Firman Guccis advokater lyckades få igenom att Paolo inte längre fick använda varumärket Gucci på något sätt så till slut blev det bara ett enda exemplar som rullade av bandet.

ANNONS

Senaste nytt

Två nyanser av blått

Jaguar

Paolo valde att lackera bilen i två nyanser av blått som bryts av en orange linje (Foto: Bonhams).

Gucci

Den lyxiga klädsel är även den blå. Såklart använde Paolo italienskt skinn som garvats för hand (Foto: Bonhams).

Jaguar

Interiören är ett virrvarr av blålackerad alm och Ratten i skinn har infällda halvädelstenar (Foto: Bonhams).

Men hur såg vrålåket ut då? Jo, Paolo valde att lackera bilen i två nyanser av blått som bryts av med en tunn rand i orange.

ANNONS

Interiören är ett virrvarr av blålackerad alm och klädsel i italienskt skinn som garvats för hand.

Instrumentpanelen har modifierade urtavlor och läderratten har inlagda halvädelstenar, lyxigt så det förslår. Men är man modekung så är man.

Någon gång på vägen hamnade det lyxiga exemplaret av Paolo Gucci och Jaguars samarbete i entusiasten Ian Bergs händer 2015. Sedan dess har bilen genomgått en total renoveringen och är återställd till sin forna glans.

1987 XJ-S V12 HE Lynx Eventer av Paolo Gucci visas av Bonhams och är en del av årets upplaga av Goodward Festival of Speed Sale skriver Robb Report.

Jaguar

En inte alltför vågad gissning är att Paolo var förtjust i färgen blå (Foto: Bonhams).

Se fler bilder här

Läs även: Historien bakom filmen House of Gucci

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]