Efter en tung start på året förlorar nu italienska Gucci mark, vilket slår hårt mot lyxkonglomeratet Kering som faller kraftigt på Parisbörsen, skriver Dagens Industri.
Gucci drar ned Kering på Parisbörsen
Mest läst i kategorin
Det blev ett tungt första kvartal för lyxjätten Kering, som framförallt tappat intäkter från Gucci, som är deras främsta varumärke och står för hälften de totala intäkterna, skriver Dagens Industri.
Detta som ett resultat av covid och medföljande nedstängningar i Kina, vilket lett till att Kering-aktien nu gått ner med närmare 7 procent.
Nedåtgående spiral
Även andra lyxvarumärken som till exempel Moncler och Burberry befinner sig i en nedåtgående spiral på Europas aktiemarknader med ett samlat förlorat börsvärde på tio miljarder euro, skriver Dagens Industri. Nedslående siffror som kommer efter månader av räntehöjningar och låg ekonomisk tillväxt, skriver Dagens Industri.
Som tillägg till detta förutspås även det franska presidentvalet som går av stapeln på söndag påverka de franska modehusen inklusive Gucci ytterligare, eftersom risk föreligger att Marine Le Pen inför handelstullar och reviderar skattereglerna om hon vinner valet, skriver Dagens Industri.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.