Under 150 år har amerikanska Chris Craft försett världen med snabba och potenta motorbåtar. Men historien har inte alltid sjungits i dur.
Chris Craft – en 150 årig kärlekshistoria
Mest läst i kategorin
Om det var Henry Ford som revolutionerade biltillverkningen, så var den Christofer Columbus Smith som gjorde detsamma med motorbåten.
Inspirerad av Henry Fords otroliga framgångar på bilmarknaden, förstod Chris Smith att detta även kunde bli framgångens väg för hans båtvarv Chris Smith & Sons.
I mitten på 1920-talet tog han därför steget och skapade, helt efter Henry Fords modell, en rationell serietillverkning av vackra och snabbgående runabouts i mahogny.
Det blev succé
Genom en skicklig balansgång mellan flärd och långt pris till konsumenterna, lyckades han ta fram ett sortiment som sträckte sig från billiga båtar åt folket upp till riktiga lyxprodukter för samhällets toppskick.
Efter att ha ridit igenom depressionen under 1930-talets första hälft, växte företaget därefter snabbt och kunde innan krigsutbrotten titulera sig världens största motorbåtstillverkare med över 100 modeller på programmet.
Känt varumärke
Företagets båtar spreds nu över jordens alla hörn och varumärket Chris Craft blev snart synonymt med en snabbgående träbåt, precis som Petterssonbåt för gemene man, här i Sverige omfattar de flesta äldre mahognybåtar.
Läs om en unik svensk Chris Craft här. Dagens PS.
Chris Craft kom att stanna inom familjen Smith in på 1970-talet då bolaget såldes.
Tappade själen
Enligt många som då jobbade med Chris Craft, var det redan här, när kopplingen till den ursprungliga ägarfamiljen släppte, som företagets svanesång började – det som sedermera skulle leda till en rejäl konkurs i slutet på 1990-talet.
Läs om när Chris Craft kopierades i Sverige. Dagens PS.
Det konkursbo som entusiasten och riskkapitalisten Stephen Julius köpte från marknadsjätten OMC, var fullt av könlösa båtmodeller, som utan själ och tradition lockade ett minimum av kunder till köp.
Läs mer om Stephen Julius här. Dagens PS
Nu tillbaka
Idag är märket tillbaka på marknaden – piggare och alertare än vad de varit på 40 år. Vägen tillbaka till att bli världens största motorbåtstillverkare igen är dock så lång att de inte ens torde försöka.
Dagens benhårda konkurrens på marknaden har en gång för alla täppt till alla eventuella möjligheter till att återta den titeln.
Men med en fräsch egen stil som lätt flirtar med gånga tiders modeller och stilar kan de tryggt möta framtiden efter årets 150-årsfirande.
Grattis!
Läs mer om dagens Chris Craft här.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.