TEST: Westline 360 Sport Coupé. I Trollhättan bygger man helsvenska båtar under det utrikiska namnet Westline. Kvalitetsbyggen som vågar gå sin egen väg. Det tar en stund att smälta det första intrycket av Westline 360 Sport Coupé.
Westline 360 Sport Coupé - Svensk världsklass
Mest läst i kategorin
Varenda millimeter av den elva meter långa båten känns designad och genomtänkt. Möjligen i viss mån övertänkt. Det är liksom lite svårt att finna en linje som håller ihop exteriören. Man brukar tala om det gyllene snittet. Det var de gamla grekerna som envisades med denna rent matematiska formel för hur korrekt formgivning ska gå till. Pythagoras hittade på det,
Euklides skrev en förklaring och bland annat Leonardo da Vinci var slav under det. Krångligt och svårbegripligt kan man säga att det handlar om det förhållande som erhålls om man delar en sträcka i en längre del a och en kortare del b så att hela sträckan a+b förhåller sig till a som a förhåller sig till b. Hittar man dit blir kvoten a/b cirka 1,618 och kvoten b/a hamnar i kvarteret av 0,618.
Så det där med formgivning är inte helt enkelt. Samtidigt är ett utseende högst subjektivt. Det som den ene finner vackert är kanske en magtömmare hos andra. Westline 360 Sport Coupé är absolut ingen designvurpa. Möjligen haltar den lite och snubblar ibland till lite i sin vilja att kännas egen.
Westline har hög ambitionsnivå
Synar man den närmare så inser man snart att det mesta har sin förklaring. Det här är ett flytetyg som genom hela processen från idé till färdig båt berikats med massor av tankeverksamhet och hög ambitionsnivå. Resultatet är ett av Sveriges mest intressanta byggen. Det är kvalitet som känns, detaljlösningar som fungerar och med en prissättning som får säljande ord som konkurrenskraftigt att kännas överflödigt.
Det här med modellbeteckningar är inte heller helt enkelt. Här talar vi nu alltså om Westlines modell med siffrorna 360 i beteckningen. Det är inget annat än deras föregående modell 340 som berikats med en större badplattform. Och vips så hade man ytterligare en skuta i rangen. Det finns även en 365 som lustigt nog är lika lång på papperet.
Just denna 36-fotare premiärvisades redan 2014. Testbåten är motoriserad med en singel Volvo Penta D6-370 på duoprop-drev. Det ger en perfekt viktfördelning och synnerligen bra balans i ekipaget. Någon planingströskel existerar inte. Detta trots att skrovet har hela 24 graders V-botten. Redan vid 12 knop planar Westline 360. Det är inte många båtar i den här klassen som kan skryta med det.
Kraftig V-botten har sina för- och nackdelar. Det krävs mer muskler för att hamna i komfortfart. Mer hästkrafter brukar normalt sett innebära högre förbrukning. Mätningar av moderna stora dieselmotorer visar ofta att de förbrukar ungefär detsamma vid givna varvtal, oavsett båttyp.
Riktigt bra bullerisolering
Denna typ skrovform kräver oftast trimplan. Westline 360 är inget undantag. Med sin höga coupé blir den dessutom extra vindkänslig, varför lite fingrande på knapparna till trimplanen hör till den normala körningen. Båtar som berikas med stora plasttak över sittbrunnen tenderar ofta att bli lite bullriga. Här har man lyckats riktigt bra med bullerisoleringen och några irriterande stomljud är inte att tala om.
Om man nu tycker att båtens utsida är lite otydlig i sitt formspråk så talar insidan en helt annan dialekt. Inredningen är traditionellt sober. Här är det inga yviga och spretiga designgrepp. Just detta exemplar var en kundbåt och byggd efter dennes önskemål. Ute i sittbrunnen har man valt svart skinn med vita sömmar på stolar och soffa. Det ger en ganska sportig karaktär och en högst personlig look. Under däck har man valt en sandbeige kulör på alla textiler.
När vi ändå är en trappa ner så tittar vi på inredningslayouten. Tillverkaren erbjuder två olika dispositioner i förruffen. Antingen har man längst förut en stor dubbelbinge eller som i vår testbåt en svängd soffa med nedfällbart bord som därigenom kan bäddas till en bädd för två vuxna. Inredningens trädetaljer är valnöt och håller mycket hög finish. Gott om stuvfack i skåp och garderober.
Båtens toalett, eller snarare badrum, ligger midskepp och om styrbord. Uppdelat med toastol och bakom en glasvägg ett duschutrymme. Takhöjden håller 190 centimeter. Undertecknad är i strumplästen ett par tum till och tvingas därför gå med huvudet på sniskan.
Samtliga kojplatser håller samma mått. De kallas fullängdsbäddar men håller alltså bara 190 centimeter. Nu kan man få kojerna i midkabinen förlängda till två meter jämt. Denna hytt är placerad rakt under förarplatsen. Två separata kojer kan med en iläggsskiva byggas om till en dubbelbädd. Takhöjden är klart begränsad. Det är sitthöjd som gäller. Ljusinsläpp får man från två stora ventiler i skrovsidan.
På babordssidan finner man ytterligare ett krypin under sittbrunnsdurken. Där finns visserligen en koj, läslampa och mindre stuvfack. Om inte familjens minstingar tycker att det är en mysig koja att kampera i är en gissning att utrymmet oftast används som förvaring av skrymmande prylar.
Om vi tar oss upp och ut i sittbrunnen har man bakom ratten två rejäla stolar. Där sitter två kungligt. Övriga medresenärer åker i U-soffan.
Pentrylösningen är en lång kommod längs med babordssidan. Den börjar med ett barskåp i dess aktre ända och avslutas i höjd med förarplatsen med ho och ugn. Däremellan har man en kyl, draglådor och en spishäll. Mer förvaring för porslin och annat köksgeråd skulle inte skada. Bänkskivan är en snygg historia i grå corian.
I U-soffan har man ett extra kylutrymme för till exempel drycker som annars tar all plats i kylskåpet. Smart.
Förarplatsen får höga poäng. Den är så väl utformad att även den mest kritiske ergonomen skulle få en salig blank blick. Allt har sin väl genomtänkta plats. Inga efterhandskonstruktioner där paneler och knappar tvingas samsas om samma yta. Navigatorn sitter placerad rakt ovanför den ställbara ratten. Med en knapptryckning vinklas den upp ur instrumentbrädan. Framför den har man den vanliga magnetkompassen snyggt infälld mellan instrumenten för motorövervakningen. Stolarna med sina höga ryggar är djupt skålade och har naturligtvis en uppvikbar sittdyna för stående körning.
Kupétaket ett bra alternativ
Över hela kalaset har man det stora kupétaket. Westline 360 finns även taklös. Då heter den enkom Sport i efternamn. Här har man hittat en mycket bra lösning på alternativet kapell. Den stora luckan i takets främre del öppnar upp rejält mot en bar himmel. I sidorna och i akterkant är det siktglas vilket gör att det känns riktigt luftigt. Kommer regnet är skyddet bara en knapptryckning bort.
Den aktre delen av sittbrunnen har en traditionell kapellösning. Dock med den lilla finessen kapellgarage som på ett trevligt sätt härbärgerar detsamma i nedfällt läge. Nu sträcker sig taket så pass långt akterut att man vid gång sitter skyddad även i aktersoffan.
Gigantiskt stuvutrymme
I sittbrunnsdurken finns ett gigantiskt stuvutrymme. En stor lucka under bordet leder ner till källaren där hela semesterprovianten får plats. Nackdelen är att ingen kan sitta i soffan och bordet måste dukas av för att komma dit.
Ut på den nu förlängda badplattformen i två etager kommer man genom en dörr om styrbord. Väl där ute finns det plats för solstolar, vattenskoter eller vad man nu vill använda ytan till. I akterspegeln finns det ett stort stuvfack som sväljer fendertar, förtöjningar och en hel del annat.
På vardera sidan om detta kommer man via ett par steg upp på skarndäck. Ett räckverk med trygg höjd leder från för till akter och gör promenaden fram till fördäck till en barnlek. Halvvägs fram till stäven har man möjlighet att lapa sol på den stora solbädden på rufftaket.
Pulpit är naturligtvis på europeiskt vis delad för att underlätta iland- och ombordstigning. Ett mindre peke fungerar som en sista förlängning.
I vår testbåt låg som tidigare nämnts Volvo Penta D6-370. Den ger en toppfart på 33 knop och en ekonomisk marschfart mellan 25 – 27 knop. Fler motoralternativ finns. Både som singel- eller dubbelmontage. Från och med modellåret 2015 kom man även med CMD-dieslar (Cummins MerCruiser). För den som har riktigt bråttom är dubbla D4-300 ett alternativ. Då hamnar toppfarten på hela 43 knop.
Westline har idag sin verksamhet i Trollhättan. Där byggs båtarna med stort kunnande och höga kvalitetskrav. Kunden har möjlighet att påverka mycket vad det gäller inredningslösningar och materialval.
Westline 360 Sport Coupé är en modern och sportig familjebåt som passar dem som gillar resan lika mycket som målet.
Data: Westline 360 Sport Coupé
Längd 11,00 meter
Bredd 3,40 meter
Vikt 6 500 kg
Vatten 200 liter
Bränsle 500 liter
Motor VP D6-370
Pris 2 300 000 – 2 900 000
Liknande båtar: Lyxsvit för två med gäster.
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
En av Sveriges mest erfarna båtjournalister.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.