Dagens PS

Unga vuxna dumpar dejtingappar

Unga vuxna dissar dejtingapparna.
Det blir allt svårare för dejtingapparna att locka unga användare – vilket gör det svårt att upprätthålla tillväxten för bolagen i fråga. (Bild: Canva)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 08 aug. 2024Publicerad: 08 aug. 2024

Flera dejtingappar brottas med utmaningar kopplat till att locka unga vuxna användare. Det är svårt för tjänster som Tinder och amerikanska Bumble att fortsätta växa när marknaden mättas och apparna väljs bort.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det Texasbaserade techbolaget Bumble, som utvecklar ett populärt alternativ till Tinder vid namn Bumble, har byggt om sin app för att locka yngre användare. Ett projekt som inte har gått som planerat.

Den nya versionen av appen har inte lyckats fånga de unga användarna, rapporterar Fortune. Inte helt olikt Tinder och andra dejtingappar så har man svårt att fortsätta växa på en mättad marknad med ekonomiskt pressade kunder.

“Vi ser hur Bumble går samma öde tillmötes som Tinder, som också har svårt att växa och mäta sig med sin tillväxt från tidigare år, vilket kan handla om att marknaden har börjat nå en högre mättnadsgrad”, säger Chandler Willison, en analytiker vid analysbolaget M Science.

Gen Z dumpar dejtingappar

Många av de yngre användarna har lämnat tinder för att söka lyckan på annat håll, skriver Wired.

“Dejtingappar lovade oss en snabb lösning på det röriga kärleksproblemet”, säger Carolina Bandinelli, professor vid Warwick som fokuserar på digital kärlekskultur. “Deras reklam förenklar kärlek till något en lätt process och kärlek som fungerar. Men de fungerar inte så, och då skapar de en besvikelse hos användaren. Något som gör att användarna blir frustrerade och slutar.

Kraftigt börsras för alternativ till Tinder

Den amerikanska dejtingappen Bumble har det motigt. Efter att ha meddelat att intäkterna blir lägre än väntat så har aktiekursen fallit. Wall Street förväntade sig att vinsten skulle öka med 8,4 procent – men de blev ser ut att gå mot en betydligt lägre ökning på 1 till 2 procent.

“Vi har uppdaterat våra riktsiffror för att det ska reflektera det vi gör för att få igång ökningen av antalet användare igen”, skrev Bumble på onsdagen. “Vi tror att vår balansräkning och intäktsströmmar kommer att fortsätta leverera bestående värden för våra aktieägare.”

ANNONS

Aktien föll med hela 32 procent på nyheten.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS