Dagens PS

Från kaviar till snabbnudlar – flygplansmatens resa

Lyxiga rätter med champagne är numera sällsynt som flygplansmat, utanför Business och First Class.
Lyxiga rätter med champagne är numera sällsynt som flygplansmat, utanför Business och First Class. (Foto: Unsplash)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 17 maj 2024Publicerad: 17 maj 2024

Från rejäla, vällagade måltider med ett stort urval av drycker – till små boxar med osmaklig mat. Flygplansmaten har hamnat i skymundan när flygbolagen ska spara pengar och resenärer vill hitta billiga biljetter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Visst, det finns fortfarande flygbolag som satsar lite extra på maten ombord, som Singapore Airlines, som ofta väljs till världens bästa flygbolag. Där får även passagerare i Economy valuta för sina slantar.

Dystert läge för flygplansmat

I stort ser det dock dystert ut på fronten i takt med att portionerna i luften minskas och ska kosta allt mindre när utgifter kapas.

Nuförtiden nöjer sig även resenärerna med sämre flygplansmat om de kan resa billigare.

Allt fler flygbolag har plockat bort mat och dryck ombord, även på långa sträckor. Hit hör Air Asia, där det numera är ombordförsäljning som gäller, av rätter som snabbnudlar i en plastbehållare.

På kortare resor har resenärer tur om de får en kaffe och en muffins eller en påse chips.

ANNONS

Senaste nytt

Maten stod i fokus

Läget såg emellertid helt annorlunda ut för bara några decennier sedan.

På 1960- och 70-talet var det en smakupplevelse att flyga. Biff stod högt i kurs när pr skulle byggas kring flygbolagen som använde flygplansmaten som reklam för sina resor.

ANNONS

Kockarna underhöll när de serverade passagerna, i brist på annan underhållning.

Maten som tidigare var flygbolagens stolthet är numera ett minne blott.

“Kvaliteten är så dålig att man undrar om flygbolagens chefer verkligen har några smaklökar?”, säger Henry Harteveldt, reseexpert på Atmosphere Research Group.

Boka högre klasser

Flygplansmaten har hängt med i drygt hundra år nu, men utvecklingen har inte gått i den riktning som den matkräsna resenären hade önskat sig. Den som trots allt vill ha kulinariska upplevelser ombord får snällt boka Business eller First Class.

Där serveras fortfarande kaviar, champagne och maträtter som smakar och doftar som de tidigare gjorde ombord – några årtionden tillbaka i tiden.

Läs även:

Världens största flygplan – som tolv Jumbojet. Dagens PS

Trendig tågresa tar världen med storm. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]