Sverige har världens vackraste flotta av klassiska motorbåtar. Vi har valt ut fem överlevare som sticker ut genom en extra spännande proveniens
Finanselitens fem klassiska överlevare
Mest läst i kategorin
Proveniens är ordet som sätter färg på äldre föremål. Den historiska kunskap som gör att saker kläs med en berättelse och får liv. Idag viktigare än någonsin och just det som gör ett föremål extra värdefullt jämfört med andra.
I den klassiska båtvärlden är proveniensen A och O. Vem som har ägt båten och vad som har hänt under båtens livstid, ger den en plats i den svenska historien.
Med ovärderlig proveniens
Vi har valt ut fem av de yachter som överlevt och som har en alldeles extra kryddad proveniens kopplad till den svenska finansmarknaden.
Läs på om dessa unika fartyg så kan du briljera för vännerna ombord.
Alba II
Proveniens är ju något som inte behöver vara kopplat till gamla händelser. Proveniens är ju även det som händer idag och som bygger vidare på ett föremåls historia.
Motoryachten Albas historik är kanske det bästa exemplet på just detta. Byggd till olympiaden i Stockholm 1912 till ett ägarkonsortium med konstruktören Hugo Schubert själv i spetsen.
Sedan följde en rad namnkunniga ägare från finanseliten i Stockholm. Som Alfred Berg och Mauritz Philipson innan Nils Westerdahl köpte henne 1927.
Alba kom att stanna hos familjen Westerdahl till 1967, då den då åldrige direktören beordrade sänkning av yachten. Vilket också skedde.
Där hade sagan om Alba kunnat ha tagit slut om inte en grupp entusiaster lyckades bärga henne 1993. Sedan dess har hon återställts till ett fantastiskt skick och är idag en mycket uppskattad charterbåt i Stockholms skärgård.
Arona
Ombord på denna magnifika yacht har nog stora delar av de som styrde och ställde i finans-Stockholm innan andra världskriget bröt ut, trampat däck.
Hennes ägarlängd och historia är fylld av namn som var och ett stod för entreprenörsskap, framåtanda och storartat affärssinne.
Hon beställdes av punchkungen Edward Cederlund. Ägdes sedan av Hjalmar Nobel och Robert Ljunglöf – samtliga dessa tre ädla namn ur Stockholms socité.
Idag är Arona återställd i ett fantastiskt skick och används flitigt i Stockholm med omnejd.
Atala
En av de otroligt vackra motorjakterna som byggdes under 1910-talet på Saltsjöbadens Yachtvarv efter ingenjör Hugo Schuberts ritningar.
Atalas beställare var bankdirektör Knut Bovin på Enskilda banken. Därefter såldes hon mellan Torsten Kreuger, Hjalmar Nobel och John-Henry Sager innan Theodor Hedberg vid Köpmanholmens bruk köpte henne 1937.
Atala är idag renoverad till ett fantastiskt skick och används flitigt i Stockholms skärgård.
Loris
Det går inte att runda en proveniensbaserad lista utan att nämna Loris.
Ivar Kreugers expresskryssare som räddades undan döden som vrak på 1980-talet av Ulf Lindén och som sedan renoverades till ett fantastiskt skick av Mats Arrhénborg och Joakim Irebjer.
Under Kreugers ägo från 1913 till 1932, hann många celebriteter ur hans umgänges- och affärskrets vara ombord på henne.
Både internationella och nationella affärsbekanta och privata vänner bjöds gärna ombord för en tur runt Stockholm eller till sommarstället vid Kanholmsfjärden.
Idag är Loris en eftertraktad charterbåt för bröllop och fest.
Symfoni
Symfoni är en intressant yacht ur många aspekter. Mest kanske för att hon faktiskt är beställd som en stor daycruiser – sina 16,7 meter till trots.
Beställare av henne var direktör Gunnar V Philipson, som gav båten som gåva till sin unga fru Märtha. Båten fick namnet Philippin och användes av familjen Philipson några somrar in på 1950-talet med sommarstället på Ingarö som bas.
1957 såldes hon till direktör Erik Hägglund i Örnsköldsvik som gav henne namnet Margita och vårdade henne ömt under nästan två decennier.
Symfoni är idag i ett ypperligt skick och seglar numera under sin femte ägarfamilj.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.