Dagens PS

Finanselitens fem klassiska överlevare

Proveniens
Det är med historia som ett föremål får liv. Som denna gamla bild från 1920 ombord på motoryachten Alba II. Vi har plockat ut fem av de mest proveniens-tyngda yachterna vi har kvar i Sverige - yachter vars däck har trappats av dåtidens celebriteter och finanskungar. (Foto: Alba II's arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 27 juli 2023Publicerad: 27 juli 2023

Sverige har världens vackraste flotta av klassiska motorbåtar. Vi har valt ut fem överlevare som sticker ut genom en extra spännande proveniens

ANNONS

Mest läst i kategorin

Proveniens är ordet som sätter färg på äldre föremål. Den historiska kunskap som gör att saker kläs med en berättelse och får liv. Idag viktigare än någonsin och just det som gör ett föremål extra värdefullt jämfört med andra.

I den klassiska båtvärlden är proveniensen A och O. Vem som har ägt båten och vad som har hänt under båtens livstid, ger den en plats i den svenska historien.

Med ovärderlig proveniens

Vi har valt ut fem av de yachter som överlevt och som har en alldeles extra kryddad proveniens kopplad till den svenska finansmarknaden.

Läs på om dessa unika fartyg så kan du briljera för vännerna ombord.

ANNONS

Senaste nytt

Alba II

Proveniens är ju något som inte behöver vara kopplat till gamla händelser. Proveniens är ju även det som händer idag och som bygger vidare på ett föremåls historia.

Motoryachten Albas historik är kanske det bästa exemplet på just detta. Byggd till olympiaden i Stockholm 1912 till ett ägarkonsortium med konstruktören Hugo Schubert själv i spetsen.

ANNONS
Motoryachten Alba II är åter i ett skick som ny efter 25 år på Kanholmsfjärdens botten. (Foto: www.myalba.se

Sedan följde en rad namnkunniga ägare från finanseliten i Stockholm. Som Alfred Berg och Mauritz Philipson innan Nils Westerdahl köpte henne 1927.

Alba kom att stanna hos familjen Westerdahl till 1967, då den då åldrige direktören beordrade sänkning av yachten. Vilket också skedde.

Där hade sagan om Alba kunnat ha tagit slut om inte en grupp entusiaster lyckades bärga henne 1993. Sedan dess har hon återställts till ett fantastiskt skick och är idag en mycket uppskattad charterbåt i Stockholms skärgård.

Läs mer om Alba II här.

Arona

Ombord på denna magnifika yacht har nog stora delar av de som styrde och ställde i finans-Stockholm innan andra världskriget bröt ut, trampat däck.

Arona är kanske den pampigaste av alla klassiska motoryachter som överlevt i Sverige. Idag återställd till ett fantastiskt skick. (Foto: WikiCommons)
ANNONS

Hennes ägarlängd och historia är fylld av namn som var och ett stod för entreprenörsskap, framåtanda och storartat affärssinne.

Hon beställdes av punchkungen Edward Cederlund. Ägdes sedan av Hjalmar Nobel och Robert Ljunglöf – samtliga dessa tre ädla namn ur Stockholms socité.

Idag är Arona återställd i ett fantastiskt skick och används flitigt i Stockholm med omnejd.

Läs mer om Arona här

Atala

En av de otroligt vackra motorjakterna som byggdes under 1910-talet på Saltsjöbadens Yachtvarv efter ingenjör Hugo Schuberts ritningar.

Atala seglar idag som en av de mest välhållna svenska motoryachterna. Renoveringen som gjordes i början av 1990-talet av Ulf Lindén och Johan Winquist, var den första stora “proffsrenoveringen” av en klassisk motoryacht som gjordes i Sverige. (Foto: Carl Svedberg)

Atalas beställare var bankdirektör Knut Bovin på Enskilda banken. Därefter såldes hon mellan Torsten Kreuger, Hjalmar Nobel och John-Henry Sager innan Theodor Hedberg vid Köpmanholmens bruk köpte henne 1937.

ANNONS

Atala är idag renoverad till ett fantastiskt skick och används flitigt i Stockholms skärgård.

Läs mer om Atala här.

Loris

Det går inte att runda en proveniensbaserad lista utan att nämna Loris.

Ivar Kreugers expresskryssare som räddades undan döden som vrak på 1980-talet av Ulf Lindén och som sedan renoverades till ett fantastiskt skick av Mats Arrhénborg och Joakim Irebjer.

Det är svårt att tänka sig något linjeskönare än Ivar Kreugers expresskryssare Loris från 1913.
(Foto: classicyachtcharter.se)

Under Kreugers ägo från 1913 till 1932, hann många celebriteter ur hans umgänges- och affärskrets vara ombord på henne.

Både internationella och nationella affärsbekanta och privata vänner bjöds gärna ombord för en tur runt Stockholm eller till sommarstället vid Kanholmsfjärden.

ANNONS

Idag är Loris en eftertraktad charterbåt för bröllop och fest.

Läs mer om Loris här

Symfoni

Symfoni är en intressant yacht ur många aspekter. Mest kanske för att hon faktiskt är beställd som en stor daycruiser – sina 16,7 meter till trots.

(Foto: Bill Östring/Sjöhistoriska Museet)

Beställare av henne var direktör Gunnar V Philipson, som gav båten som gåva till sin unga fru Märtha. Båten fick namnet Philippin och användes av familjen Philipson några somrar in på 1950-talet med sommarstället på Ingarö som bas.

1957 såldes hon till direktör Erik Hägglund i Örnsköldsvik som gav henne namnet Margita och vårdade henne ömt under nästan två decennier.

Symfoni är idag i ett ypperligt skick och seglar numera under sin femte ägarfamilj.

ANNONS

Läs mer om Symfoni här

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS