En av träbåtsvärldens fasta bopålar är träbåtsfesitvalen i norska Risør. Här kommer fem av våra favoriter från årets möte.
Fem klassiska favoriter från Norge
Mest läst i kategorin
Träbåtsfestivalen i norska Risør fyller i år 40 år och är en av de institutioner som den klassiska båthobbyn är byggd på. Det var här som träbåten för första gången visades upp som en hobby – som en kulturupplevelse att visa upp.
En kulturupplevelse
Idag är ett besök i den norska lilla kuststaden ett måste för sig som har hjärtat på rätt trä-ställe. Här serveras du inte bara fysiska båtar utan hela den norska båt-kulturen presenteras med hantverkare, kringutrustning och dessutom kryddat med musik och teater, så allt tillsammans blir en riktigt skön kulturupplevelse.
Vår utsände Erik Wahlström var där och har plockat fem av alla de vackra båtar som fanns på plats i år. Njut av dessa och åk till Risør själv nästa sommar.
Serenad
En av de mer kända båtarna inom den norska motorbåthobbyn är faktisk svensk. Byggdes 1938 på Gräddö båtvarv efter Knud H Reimers ritningar och på beställning av läkaren E.B. Salén. Han lät döpa henne till Nelasbe – alltså hans eget namn baklänges.
Hon gick länge som represenationsbåt i Narvik för LKAB innan hon 1989 såldes till Karin och Magnus Habbestad, som fortfarande äger henne.
En mycket fin yacht med en komplett nordisk proveniens.
Stjernen
Det är självklart att vi svenskar är avundsjuka på det norska kungahusets båtinnehav. Med den pampiga superyachten Norge som officiellt representationsfartyg och den vackra salongsbåten Stjernen som kungahusets egna stora tender.
Stjernen ritades 1935 av Richard G Furuholmen, lite enkelt förklarat Norges svar på vår egen CG Pettersson. Yachten byggdes av Anker & Jensen på beställning av Nicolay Eger, som gav henne namnet Estrella.
Under andra Världskriget konfiskerades hon av tyskarna och övertogs sedan av norska staten efter krigsslutet och fördes över till kungahuset.
Hon fick då sitt nuvarande namn Stjernen, efter den ångslup som tidigare varit den officiella kungaslupen, men är alltså egentligen den andra Stjernen i norsk båthistoria.
Saga
När norska träbåtsvarvet Dolvik, presenterade den fantastiska mahognyracern Saga, var vi många som inte förstod. Inte förstod att ett hantverk av absolut Riva-klass kunde komma från ett litet varv ute i ingenstans.
Men så var det. Och bilderna på Saga spreds snart över världen och Dolvik fick snabbt ett mycket gott rykte hos alla som på något sätt fascinerades av runabouts.
I år var Saga tillbaka i Risør i ett fantastisk skick. Har idag dubbla 2×370 MerCruisers under motorluckorna som ger hela 51 knop på topp.
Tiffany
En annan av de klassiker som under åren bytt nationalitet är Furuholmen & Scheen-yachten Tiffany. Hon byggdes 1963 på Bröderna Aa’s båtbyggeri – troligen för en svensk beställare.
Tiffany seglade sedan i Svenska vatten till 2007, då hon köptes tillbaka till Norge och har sedan dess renoverats till ett fantastiskt fint skick.
2015 vann hon priset som bäst privatrestaurerade båt och har sedan dess fått ett nytt däck, renoverad överbyggnad och en uppgraderad inredning.
Betty Ann
Det såldes inte så många stora Chris Crafts i Norden efter andra världskriget. Och det har inte heller kommit hit så många privatimporter efteråt heller.
Så det gör den vackra Chrissen Betty Ann från 1954 ganska så unik. Hon köptes till Norge från USA 2005 och har sedan dess genomgått en omfattande renovering av två ägarfamiljer.
Båten är fortfarande helt komplett med alla roliga detaljer och gör fortfarande sina 25 knop med dubbla Ford 427 V8:or.
Läs också:
Norge öppnar upp för djuphavsbrytning
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.