Nya destinationer. Fler resor utanför traditionella säsongerna. Nu kommer nya fakta om hur svenskarnas resvanor förändras.
Far och flyg – här är våra nya resvanor
Mest läst i kategorin
Allt fler svenskar väljer att resa både utanför de traditionellt intensiva sommarveckorna och till nya, mindre kända destinationer.
Det visar ny statistik från SAS som har undersökt förändrade resebeteenden jämfört med 2023. Statistiken visar tydligt att vi sträcker ut säsongerna allt mer.
Om den trenden på nutidssvenska kallas ”season streching” så finns det även en annan som har epitetet ”destination dupes”.
Det innebär att resenärer oftare väljer bort traditionella turistmål till förmånf ör andra destinationer som erbjuder liknande upplevelser men med mindre trängsel och känslan av något nytt, kanske dessutom till ett lägre pris.
Hittar alternativ
Ett exempel kan vara turister som väljer bort de italienska kusterna och åker till Malta i stället, föreslår SAS i ett pressmeddelande.
Där tar man då tillfället att flagga för albanska huvudstaden Tirana, en ny SAS-destination för året med avgångar från Arlanda, Oslo och Köpenhamn.
Tirana blev en av sommarens mest populära destinationer och andra resmål som lockade många svenskar var Tivat i Montenegro, Sarajevo i Bosnien och Färöarna.
Även Palanga i Litauren har dragit många svenskars intresse till sig och inte helt oväntat visar sig SAS ha en rutt även dit.
Senaste nytt
Fler fördelar
SAS väljer att tolka intresset för nya destinationer som att många resenärer vill undvika att bidra till överturism, med största säkerhet en överdrivet positiv tolkning.
Men att resa utanför högsäsong har andra fördelar – bättre priser, behagligare väder och färre turister, konstaterar flygbolaget.
”Svenskarna verkar vilja upptäcka nya platser, utan att trängas med andra turister. Detta kan både ge en bättre reseupplevelse och bidra till att minska trycket på populära och turisttäta destinationer”, analyserar Edward Fotheringham, global säljchef hos SAS.
Tidigare bokningar
En annan trend är att allt fler bokar sina resor långt i förväg. Hos SAS har de bokningar som görs 90-180 dagar före avresa ökat markant och man ser även en tillväxt i bokningar gjorda 270-360 dagar i förväg.
“Vi ser en tydlig trend att utlandsresor har ökat markant under skolloven. En bidragande faktor kan vara att skolor är mer återhållsamma med att bevilja ledighet utanför lovperioderna. Familjer som endast kan resa under loven bokar därför sina resor i god tid för att kunna säkra de bästa priserna och erbjudandena”, menar Edward Fotheringham.
Läs mer:
Så här mycket har vi aldrig rest. Dagens PS
Så konsumerar vi: Mindre alkohol – fler resor. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.