Det är en sen måndagskväll och du sitter på ett flyg från Queenstown till Melbourne. Plötsligt sker det som inte får hända, planet tvingas att genomföra en nödlandning efter att en motor smällt till och står i lågor. Det här hände Australia flight VA 148 Boeing 737-800.
Fågelkollisioner – ofarligt nonsens?
Mest läst i kategorin
En händelse som slutade med att piloten flög vidare med bara en motor och förde planets 73 passagerare och besättningsmedlemmar till en säker nödlandning.
Fågelkollision säger flygbolaget. Nonsens hävdar Queenstown Airport.
Det har nu väckt frågor kring teorin om fågelkollisioner.
För även om orsaken bakom just denna nödlandning fortfarande är olöst, är den potentiella risken med fågelkollisioner ett faktum.
Det kan skada flygplan och till och med leda till dödsfall, skriver CNN.
Tidig teori
Den första olyckan rapporteras ha skett på ett säderfält redan 1905 i Dayton, Ohio, USA av piloten Orville Wright och gav uppstående till teorin.
Plötsligt hade fåglarna en ny konkurrent i luftrummet.
Flockar av rödvingad koltrast och andra fåglar lockas ofta till sädesfält på hösten för att föda vilket gör det troligt att en rödvingad koltrast orsakade den första kända kollisionen.
Förutom fåglar kan däggdjur och andra vilda djur vara ett problem för flygsäkerheten.
1909 hände det igen, men den här gången sprang en hund in i en motor i början av Louis Bleriots historiska första flygning över Engelska kanalen från Les Baraques, Frankrike.
Senaste nytt
Fågelkollisioner i stora olyckor
Fågelkollisioner sker nu i stort sett dagligen med viss variation på grund av fåglarnas flyttmönster.
Bara mellan 2008 och 2017 registrerade Australian Transport Safety Board 16 626 stycken. I USA däremot rapporterade Federal Aviation Administration 17 200 bara under 2022.
Den kanske mest kända fågelkollisionen i nutid inträffade år 2009 när US Airways Flight 1549 kolliderade med en flock kanadagäss strax efter starten från LaGuardia flygplats i New York.
Det fick planets båda motorer att stänga ner och piloten Sully Sullenberger tvingades lotsa det till en motorlös landning mitt på Hudsonfloden.
Förödande konsekvenser
Enligt statistik sker 90 procent av alla kollisioner nära flygplatser.
I allmänhet sker det medan flygplan lyfter eller landar, eller flyger på lägre höjder där den mesta fågelaktiviteten förekommer.
Vad effekterna av en kollision blir beror på många faktorer, som vilket typ av flygplan som kolliderar.
En allvarlig följd kan vara att en motor stängs ner, vilket kan ha hänt med Australia flight VA 148.
Men som tur var detta plan en Boeing 737-800, som har förmågan att flyga på en motor.
I mindre flygplan, särskilt enmotoriga flygplan, kan fågelkollisioner leda till dödliga utfall. Sedan 1988 har 262 dödsfall rapporterats världen över och 250 flygplan har förstörts.
Läs mer: Rekordmånga flyger – nu lyfter också flygbolagens vinster. Dagens PS
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.
Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.