Dagens PS

Esteé Lauder köper Tom Ford

Ford
I går blev det klart att Estée Lauder köper lyxvarumärket Tom Ford (Foto: Tom Ford).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 16 nov. 2022Publicerad: 16 nov. 2022

Kosmetikajätten Estée Lauder köper lyxvarumärket Tom Ford, i en affär värd miljarder.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I somras berättade Dagens PS att lyxmodevarumärket Tom Ford var till salu.

Nu bekräftar den amerikanska kosmetikajätten Esteé Lauder att man köper företaget, skriver BBC.

Det är Esteé Lauders hitintills största förvärv, och affären är värd 2,3 miljarder dollar – motsvarande 23 miljarder kronor.

Tom Ford

Designern Tom Ford säljer nu sitt lyxmärke som bär hans namn (Foto: Wiki Commons).

Stannar kvar som kreativ ledare

Skönhetsmärket tillverkar och distribuerar redan Tom Fords dofter och kosmetika på licens. 

Men med förvärvet lägger man nu alltså till även herr – och dammode samt accessoarer, till portföljen.

Esteé Lauder sa att förvärvet öppnar upp för “nya möjligheter”.

I ett gemensamt uttalande med Esteé Lauder sa Tom Ford att han inte kunde varit lyckligare.

ANNONS

Han sa även att skönhetsjätten varit en extraordinär partner från den dag han skapade sitt självbetitlade företag.

Tom Ford själv kommer att sitta kvar i sin nuvarande position som kreativ chef till åtminstone 2023, meddelade företagen.

ANNONS

Senaste nytt

En enorm marknad

Affären kommer vid en tidpunkt då marknaden för lyxvaror har siktet inställt på global tillväxt.

Kina häver långsamt sina restriktoner, vilket gör att sektorns efterfrågade konsumenter långsamt kan återgå till samma shoppingvanor som före pandemin.

Nästa år väntas lyxsektorn växa med 21 procent, och tillväxten väntas hålla i sig under resten av decenniet menar analytikerna.

Enligt Bain & Company förväntas marknaden för personliga lyxvaror, specifikt för kläder, väskor och kosmetika, vara värd 353 miljarder euro – 3 837 080 323 290 kronor – i slutet av 2022.

Inte bara jubel

Men alla är inte lika positiva till nyheten.

ANNONS

En expert BBC talat med, Tom Hayes, ordförande för Great Capital Hill är tveksam till att varumärket kommer fortsätta att tilltala konsumenter utan Tom Ford själv, och framför allt om Ford är värd så mycket som 2, 3 miljarder dollar.

Analytiker på konsultfirman Bain menar å andra sidan att lyxmarknaden är stark, och kommer att var så även framöver.

Tom Ford, som lanserade sitt varumärke 2005, är nuvarande chef för Council of Fashion Designers of America.

Han blev känd för den bredare publiken som kreativ chef på Gucci och Yves Saint Laurent på 1990-talet.

Läs även: Tom Ford lanserar klocka i återvunnen plast  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS