Dagens PS

Essbåten – en svensk schlager

Ess-båt
X-Ray och Juanita, två av de allra äldsta Essbåtarna, byggda 1930 och 1929. Här i full fart utanför varvet på Kungsholmen i Stockholm. (Foto: Sjöexpress arkiv)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 15 nov. 2023Publicerad: 15 nov. 2023

Båtlegendaren Owe Forslund gick bort för en dryg vecka sedan. En av familjen Forslunds storsäljare var Essbåten. Här är dess historia. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

”Båtar man köper på vårn’ i hans skjul

Klara bli först till jul

På varvet invid Essingen

Så gott om tid man har”

Så slutade versen om Gideon Forslund på Kungliga Motorbåt Klubbens Raceravdelnings höstfest 1933. Melodin är Farfar dansar gammal vals om ni vill sjunga med. Lite elakt men samtidigt med ett visst mått av sanning i sig.

Filuren och idéknäckaren från Essingen, ingenjör Gideon Forslund i en liten Essbåt med Lincoln Zephyr V12 under däcket. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Åtminstone när det gäller Ess-båtens tillkomst.

1928 blev ett genombrottsår för Chris Craft i Sverige. Genom den svenske agenten Bengt Unander-Scharins enträgna arbete blev de amerikanska båtarna senaste mode över en natt.

Blev omoderna

ANNONS

De svenska racerbåtarna var inte sällan långa, vingliga och lite bondska med motorn framför sittbrunnen. I jämförelse med de glamorösa jänkebåtarna kändes de som komna från stenåldern.

När Chris Craft kom till Sverige 1928 så blev med ens de svenska båtarna gammalmodiga och tråkiga. För nu ville alla åka i en båt som i Ludde, en 22′ Cadet från 1928. (Foto: Sjöexpress arkiv)

De svenska konstruktörerna tvingades till handling. Calle Plym åkte till USA för att skaffa inspiration, Henning Forslund köpte och mallade av en Gar Wood och Gidde Forslund satte sig ned och funderade.

ANNONS

Senaste nytt

En svensk variant

Han gillade den amerikanska grundtanken med att sitta för om motorn bakom bekväma vindrutor. Men han gillade inte prålet och den veka känslan i Chris Crafts byggen. Det måste kännas rejälare för att passa svenskt klimat och svenskarnas båthanterande, resonerade han.

Tidig vår 1929 fattade han så pennstiftet och började rita Han hade det hela klart för sig. Båten skulle bli knappa 6,50 meter lång, ha fem bekväma sittplatser bakom rejäla och skyddande träramade rutor.

När Gideon Forslund var klar med ritstiftet så låg det en helt ny svensk runabout på ritbordet, självklart med massor av linjer och inspiration lånat från Chris Crafts 22-fotare. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Sittbrunnen skulle som hos amerikanarna vara placerad framför motorn och erbjuda bästa komfort.

Allt eftersom ritningen växte fram blev Gidde allt nöjdare. Han trodde så pass mycket på sin framtida entypsbåt att han tog mod till sig och bokade en plats på KMKs vårmässa på Liljewalchs i slutet på april.

ANNONS

Den första under byggnation

Snart var bygget av förstlingen igång nere på varvet i Marieberg under båtbyggaren Helge Bäckmarks vana händer.

Men, som det så ofta händer. Annat kom i vägen, i detta fall en vårflod som gjorde att Mälarens vattenstånd steg raskt och vattenfyllde golvet i båbyggarverkstaden där den första Essbåten stod halvklar på varvet.

Redan tidigt började Gidde sälja ritningar på Essbåten för självbygge. En av de finaste sådana blev Ran, byggd i Östhammar ca 1933. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Det blev inget mer snickrade just då och Giddes stora nyhet fick ingen bejublad entré på mässan. I och för sig ingen katastrof eftersom sortimentet rymde annat som kunde ta plats i konsthallen.

Sjösattes 1929

Förstlingen sjösattes under sommaren och fick ett mycket gott mottagande. Den nya båten från Forslunds varv i Marieberg fick många trånande blickar slängd efter sig och snart började beställningarna droppa in.

Ess-båten döptes efter det högsta kortet i korteken. Sedan var det ju inte negativt att varvet låg strax bredvid Essinge-öarna. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Gidde själv tyckte att båten var bland det bästa han konstruerat. Båtmodellen fick därför namnet Ess-båt (efter högsta kortet i kortleken).

ANNONS

Delar från Ford

De tidiga båtarna fick sin styrpaket från Fords modell A. Ratt, rattstång och snäckväxel köptes från Fords lager i Frihamnen i Stockholm.

Gidde var kompis med Fords lagerchef, så varje höst fick han rensa lagret på utgående modeller. Så en Essbåt från 1938 har Ford-grejer från 1937. Ett bra sätt att årsmodell-bestämma en båt.

Essbåten anno 1937 kostade komplett från varvet hela 6700 kronor, men bara 2800 kronor om du utrustade den själv. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Även motorerna var ofta av Fords tillverkning. Forslunds varv var under många år svensk generalagent för de amerikanska Fordmotorerna i marin version.

I de tidiga Ess-båtarna monterades Fords raka 4:a på 45 hk, som senare ersattes av Fords marinkonverterad sidventilsåtta. Motorer, som genom sin sidventilskonstruktion och åttiofem hästar, gav båten en behaglig toppfart på tjugofem knop.

Succé över tid

Och Ess-båten blev succé. Det kunde Gideons son Owe konstatera 1959 då han knappa 150 byggda båtar senare sjösatte den sista Ess-båten.

Det hade emellertid hänt en del med båttypen genom åren. Linjerna hade förändrads i takt med tiden. De tidiga båtarna var kantiga skapelser med raka stävar och platta däck. Men i takt med strömlinjeformens intåg i mitten på 1930-talet, blev båtarna rundare i formerna och rutorna lutades mer bakåt.

ANNONS
När Owe Forslund tog över varvet och Ess-båten, modifierade han den ett antal gånger. De första årsmodellerna blev rejält rundare och fick ett nytt förskeppet en ordentligt fallande stäv. (Foto: Sjöexpress arkiv)

Efter andra världskrigets slut flyttade Gideon Forslund till Uppveda utanför Norrtälje och sonen Owe Forslund tog över varvet i Marieberg och fick så att säga Ess-båten med sig på kuppen.

Modern och mer praktisk

Efter några år tog Owe ett grabbtag i båtens linjer och förändrade Ess-båten en gång till – nu till en modern passbåt. Skrovsidorna höjdes och blev rakare. Sidorutorna dubblerades och höjdes och inredningen gjordes mer anpassad till efterkrigstidens krav och bekvämligheter.

På Allt för Sjön 1955 ställde Owe ut en Ess-båt modell Flying tillsammans med Ostermans själva. Här med två vackra kuttersmycken på fördäck för att ytterligare förgylla tillställningen. (Foto: Sjöexpress arkiv)

När Owe Forslund fick Chris Craft-agenturen i mitten på 50-talet fick han dessutom tillgång till företagets marinkonverterade Chevrolet 283, vilket gav några knop över 30 på topp.

Två grundvarianter

Pappa Gideon hade i slutet på 1930-talet tagit fram två grundstorlekar på Essbåten; en cirka 5,8 meter lång tillsammans med den klassiska modellen på cirka 6,5 meter.

En triplett Ess-båtar sommaren 1956. Från vänster Björn Bjersners Bine, Lennart Stockmanns Elgun och Bengt Joel Anderssons Klara-Fina. (Foto: Sjöexpress arkiv)
ANNONS

De två storlekarna kom Owe dock att ha kvar som basmodeller även för de uppdaterade varianterna.

Plasten trängde på

Ess-båten kom att bli basen under varvets hela 1950-talsproduktion. Men när plasten och riktigt bra plywood alltmer trängde sig in på båtmarknaden, började Ess-båtens bäst-före-datum att närma sig.

Owe Forslund (th) diskuterar den nya Essbåten med panoramaruta med prins Bertil på Allt för Sjön 1958. (Foto: Sjöexpress arkiv)

I jämförelse med den nya tidens båtar var konceptet från slutet på 1920-talet nu otroligt gammalmodigt.

Så till våren 1959 sjösattes de sista två Ess-båtarna med byggnadsnummer 93 och 94. Båtarna döptes till Sea-Witch och Nounourse innan sjösättningen.

Inte riktigt sslut

Men riktigt helt slut var inte Ess-båten med dessa två. Kaffe-kungen Lennart Zettergren ville 1960 ha en mahognyracer till ett dubbelmontage av Mercury-sexor som han köpt från den svenske Mercury-agenten NK Kristensson.

Det var ständiga förändringar på Owe Forslunds ritningar. Det var inte många båtar som byggdes helt efter samma ritning. Och därför blev båtarna också dyra. (Foto: Sjöexpress arkiv)
ANNONS

Owe Forslund ritade ett Ess-båtskrov som anpassades till Zettergrens önskemål. Båten kom sedan att byggas till säsongen 1960 och blev en mycket läcker skapelse.

Men inte heller den båten kom att bli den riktigt sista Ess-båten. I slutet på 1980-talet fick Owe en fråga hur Ess-båten anno 1988 skulle kunna tänka sig se ut.

Sista inte klar

Owe gillade frågan och ritade en uppdaterad variant på det gamla konceptet. Beställaren gillade vad Owe ritade och började bygga.

Och där står vi fortfarande. Den sista Ess-båten är alltså inte riktigt färdigbyggd ännu. Och det säger väl en del om hela båttypen.

Den kommer nog aldrig helt att dö.

Läs mer:

Legendaren Owe Forslund har lämnat oss (Dagens PS)

Om Fords legendariska V8-modell här

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]