Oroliga båtägare till trots – de flesta båtmotorer tål E10-bensinen. Motorer tillverkade så tidigt som på 90-talet kan klara den nya bensinen galant. Men om motorn är riktigt gammal kan det vara riskabelt.
E10 ingen fara för båten – oftast
Mest läst i kategorin
I somras blev E10-bensinen den nya standardbensinen på marknaden, vilket var ett problem för båtägare. Dagens PS rapporterade om hur skiftet ledde till en efterfrågan på den gamla E5-bensinen.
E10 är en av flera åtgärder för att göra Sverige klimatneutralt 2045. E10 uppfattas som skadlig för att etanol är ett lösningsmedel som bryter ner vissa material och kan binda fukt som i sin tur orsakar rost om motorn inte används regelbundet. Men det råder oenighet om hur skadligt det egentligen är. På internetforum är användarna mycket oroliga för att bränslet ska skada deras motor, en oro som kan vara obefogad.
Tidningen Praktiskt båtägande har talat med motorexperten Lasse Lundbladh som menar att farhågorna är överdrivna.
“Det där är en aning hysteriskt. USA har länge haft E10 och det är förmodligen den marknad där det säljs flest bensindrivna båtmotorer. Skulle det inte funka där skulle det inte gå att sälja”, säger han.
Han påpekar att äldre motorer med gamla plastslangar oftast antagligen behöver bytas ut ändå.
Lasse Johansson på KGK Motor, som importerar Suzukisnurror, förklarar att Suzukimotorer byggda 1995 och framåt klarar E10-bensin. Även Yamahas motorer klarar E10 om de är byggda 2003 eller senare.
Det som kan vara problematisk är om båten har en fast tank och ett gammalt bränslesystem. Därför rekommenderar Lasse Johansson att fortsätta tanka båten med E5 om ägaren är osäker på båtens årsmodell eller saknar en instruktionsbok. Om en tidigare ägare har bytt ut originalkomponenter kan det också vara läge att hålla fast vid E5.
Läs också:
E10-bensin problematiskt för många båtar
Lista: Här är bilarna som klarar E10 – kan bli dyrt
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.