Dagens PS

Det är lyx vi vill ha när vi reser

Svenskar vill ha lyx och unika upplevelser
Femstjärnigt, som här i Åre, söker vi när vi ska ut och resa. Lyx och unika upplevelser är något svenskar sätter högt på listan. (Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 05 aug. 2024Publicerad: 05 aug. 2024

Så mycket lyx som vi har råd med. Och helst några upplevelser andra inte varit med om. Det är vad svenskar prioriterar när vi reser.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Researrangören Tui har låtit Kantar media undersöka vad svenskarna sätter högst och prioriterar när man planerar en resa.

I den riksrepresentativa undersökning har de svarande fått ange vilka faktorer som är viktigast.

Vill äta gott

Högst rankning får gastronomiska upplevelser, hög kvalitet på mat och dryck, något som 19 procent anger som högprioriterat.

”Det är i linje med en trend vi sett hos våra svenska resenärer sedan en tid tillbaka. De vill ha hög kvalitet på maten på hotellen och åker gärna på utflykter som innefattar mat- och dryckesupplevelser”, säger Dian Marinez Valencia, kommunikationsansvarig hos Tui.

”Det hänger ihop med att resenärerna vill uppleva den lokala kulturen och få känslan av autenticitet på resmålet. Trenden med kulinariska upplevelser antas fortsätta växa”.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Helst sådant andra inte sett

Nästan lika många – 17 procent – uppger att de söker ”nya spännande resmål” som de flesta inte besöker.

”När man pratar om nya och oupptäckta resmål så kanske det för tankarna till exotiska och fjärran resmål. Men det finns mycket nytt att utforska även i Europa”, säger Dian Martinez Valencia som, inte oväntat, slår ett slag för ett av Tuis resmål.

ANNONS

”Ett exempel är Halkidiki på det grekiska fastlandet som är mindre välbesökt av skandinaver jämfört med många andra grekiska resmål. Vi lanserade resmålet förra sommaren och märker nu att allt fler börjar få upp ögonen för denna del av Grekland”.

Och för den som funderar på det är det endast 7 procent som letar efter resmål där de kan ta igen sig och lika få som inspirerats av tv, filmer eller Tiktok/Instagram.

Topp 3 – Detta är viktigt när svenskarna bokar en resa

1. Hög kvalitet på mat och gastronomiska upplevelser på resmålet (19 procent)

2. Nya spännande resmål som de flesta inte besöker (17 procent)

3. Unna sig kvalitet och lyxiga upplevelser på resmålet även om de inte har råd med en fullskalig lyxresa (15 procent)

4. Jag letade efter prisvärda resmål som påminner om drömdestinationer (t.ex. Azorerna istället för Thailand, Kroatien istället för Maldiverna) (14 procent)

Fler svar/Semester eller ej

Planerar du att resa på semester utomlands (utanför Norden) under de kommande 12 månaderna?

ANNONS

Ja – 46 procent

Nej – 36 procent

Vet ej – 19 procent

(Källa: Tui/Kantar)

Topp 10 upplevelser världen över du inte får missa. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]