Dagens PS

Delphia 10 Electric - smart och potentiell designikon

Delphia
Spana in Delphia Yachts nya modell - kompakt, snygg, flexibel och potentiell designklassiker (Foto: Delphia Yachts).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 12 jan. 2023Publicerad: 12 jan. 2023

Efterfrågan på eldrivna båtar ökar stadigt. En tillverkare som kommit långt på vägen är Delphia Yachts, som siktar på att göra alla sina modeller elektriska år 2024. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Elektrifieringen i bilindustrin har gjort att efterfrågan på eldrivna båtar ökar. Historien om Delphia Yachts startade med två polska bröder med en stark passion för båtar och sjöliv.

Snart stod de bakom ett av Polens största varv. Sedan 2018 ingår företaget i den franska gruppens Beneteau Groups paraply av varumärken.

Med hållbarhet i fokus

Delphia tar miljö och hållbarhet på stort allvar, och menar att de står för ett nytt förhållningssätt till livet på sjön. Samtliga modeller är designade för att ge båtägarna  en maximal njutbar upplevelse ombord, med så lite miljöpåverkan som möjligt.

I kollektionen ingår tre modeller inklusive nytillskottet Delphia 10. Båtarna är framtagna främst med inlandsvatten, som sjöar, kanaler och floder, i åtanke.

Ett naturligt fokus, då bröderna Piotr och Wojciech Kot, växte upp i Oleck i sydöstra Polen, som är en region full av sjöar och floder.

ANNONS

Senaste nytt

Kompakt och flexibel

Delphia

Delphia 10 är den senaste modellen i Delphia Yachts kollektion av miljövänliga båtar (Foto: Delphia Yachts).

Delphia

Delphia 10 är den kompakta, men också den väldigt flexibla modellen i företagets stall (Foto: Delphia Yachts).

ANNONS
elbåt

En köpare kan välja olika alternativ för Delphia 10:s utförande, som den här lounge-versionen (Foto: Delphia Yachts).

Delphia 10 är designad av holländska Vripack, som  designat och konstruerat båtar och yachter sedan början av 1960-talet. Den nya modellen är varumärkets mest kompakta, men den är också mycket flexibel.

En köpare har flera valmöjligheter, och kan välja mellan tre olika utföranden efter tycke och smak. Interiören ombord samtliga versioner erbjuder även övernattning under däck.

Ett alternativ är en helt öppen layout, “Lounge”, som Delphia Yachts kallar versionen, med gott om sittplatser för passagerare. En sittbrunn finns även i fören, och den skyddas av höga sidodäck, som visas på bilderna ovan.

Ett säkert kort med Sedan

elbåt

Sedanversionen har en rymlig och bekväm cockpit (Foto: Delphia Yachts).

elektrifiering

Interiören är utformad för att utnyttja ytan i cockpit till max (Foto: Delphia Yachts).

Delphia

Sedan är alternativet för den som vill ha skydd från dåligt väder och besvärlig sjö (Foto: Delphia Yachts).

För den mer traditionella köparen är sedanversionen ett säkert kort. En walkaround med stor kabin är alternativet för den som önskar mer skydd än en helt öppen båt.

ANNONS

Interiören är utformad för att utnyttja utan till max – både kapten och passagerare garanteras bekvämlighet ombord.

Solpaneler för den som vill vara självförsöjande

elektrifiering

“Lounge Top” kombinerar de bästa av Lounge- och Sedanversionerna (Foto: Delphia Yachts).

elektrifiering

Trots taket ger “Lounge Top” känslan av att vara ombord en helt öppen båt (Foto: Delphia Yachts).

yacht

Solpaneler kan monteras på taket för den som vill använda utrustningen dygnet runt (Foto: Delphia Yachts).

Det tredje alternativet kombinerar det bästa från den öppna layouten och Sedanversionen.

Öppen,  men med en “lounge top” som fungerar som ett tak till skydd, för oväder och grov sjö, eller för all del sol, samtidigt som känslan av att vara på en öppen båt bevaras.

Även i den här versionen är utrymmet under däck mer än tillräckligt för turer som kräver övernattning. Det går dessutom att installera solpaneler på taket för den som vill vara helt självförsörjande, och/eller använda all utrustning dygnet runt.

Enligt tillverkaren är Delphia !0 Lounge Top en båtmodell med funktioner som är den första i sitt slag.

ANNONS

En bit kvar till målet

Fortfarande är det en bit kvar till att hela flottan är elektrifierad.

Men fram till dess kan alla versioner utrustas med antingen en dieselmotor, med upp till 110 hästkrafter,  eller med det mer miljövänliga alternativet –  en axeldriven elmotor med 40-80 hästkrafter.

Men nu är det inte enbart elektrifiering som gör Delphia 10 till ett hållbart alternativ. Man tillverkar samtliga exemplar i hållbara material.

Till exempel används Flexiteek 2G som är ett hållbart trämaterial, och som är lätt att återvinna. Alla textilier är också tillverkade av återanvända fibrer så långt det är möjligt.

Med andra ord är Delphi 10 ett bra val för den moderna människan som värnar om naturen. En extra bonus för den som vill ha med sig el-spark eller cykel är laddstationen som är installerad ombord.

Designmässigt har man lyckats mycket väl. Kommer den slutliga finishen vara i samma klass som man promotat så är Delphia 10 Electric en blivande designklassiker.

Fakta Delphia 10:

LOA: 9,78 meter
Skrovlängd: 8,96 meter
Bredd: 3,46 meter
Djup: 0,8 meter
Vatten: 380 liter
Motorstyrka: 40-110 hk
Maxfart: 40 knop
Tillverkarens hemsida: Delphia Yachts

ANNONS

Vill du läsa mer om båt och sjöliv? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även gärna: Ny Studie: Eldrivna färjor rekordsänker utsläppen 

Läs också: Elektrifieringen i båtbranschen har bara börjat

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]